اموزش

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

با وجود فراگیر شدن استفاده از کمپرسورها در سردخانه ها و شرکت‌های صنعتی گوناگون، دو نوع از کمپرسورها تحت عنوان کمپرسور اسکرال و اسکرو از استفاده بیشتری، نسبت به دیگر نوع ‌ها برخوردار هستند. در ادامه به تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو میپردازیم.

عمده تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو در نوع ساخت آن ها و ظرفیت های تولیدی آن ها می باشد. کمپرسور های اسکرال یا کمپرسور های حلزونی دارای ظرفیت پایین تری نسبت به کمپرسورهای اسکرو می باشند.

خلاصه مقاله

کمپرسور اسکرال چیست؟

قطعات اصلی کمپرسورهای اسکرال

کمپرسور اسکرو چیست؟

انواع کمپرسور اسکرال

مزایا و معایب کمپرسور اسکرال

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

کمپرسور اسکرال چیست؟

اگر با کمپرسورهای روتاری آشنایی داشته باشید، می توان گفت که طراحی کمپرسور اسکرال یک سطح از کمپرسورهای روتاری بالاتر است. در مواقعی که در طراحی یک فرایند نیاز به حجم بیشتری از هوای متراکم داشته باشیم، استفاده از کمپرسور اسکرال می تواند جایگزین خوبی برای کمپرسورهای روتاری و پیستونی باشد.

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

عکس کمپرسور اسکرال

کمپرسورهای اسکرال کار بالا بردن دما و فشار گاز را به کمک دو مارپیچ انجام می دهند. در طراحی این کمپرسورها مارپیچ بیرونی را اسکرال (ثابت) نامیده و مارپیچ درونی، مارپیچ دوار خواهد بود. نکتۀ دیگری که دربارۀ کمپرسور اسکرال وجود دارد، این است که جریان گاز منقطع نبوده و ورود و خروج گاز به صورت پیوسته در کمپرسور انجام می شود.

از کمپرسورهای اسکرال بیشتر برای طراحی سیستم یخچال، سردخانه، کولرهای گازی، اسپلیت، داکت اسپلیت و چیلرهای مدولار استفاده می‌شود.

قطعات اصلی کمپرسورهای اسکرال :

مارپیچ‌های حلزونی بیرونی ثابت (اسکرال)
مارپیچ حلزونی درونی ( دوران کننده)
میل لنگ
روتور
استاتور
یاتاقان ها
لوله مکش و لوله تخلیه
پمپ روغن

کمپرسور اسکرو چیست؟

این نوع از کمپرسورهای تولیدشده به دلیل دارا بودن شکل ظاهری خاصی که دارند، به ‌عنوان کمپرسورهای حلزونی نیز شناخته می‌شوند.
تجهیزات به ‌کار رفته در طراحی کمپرسورهای اسکرو از دو حلزون مارپیچ تشکیل‌ شده است؛ که با محبوس شدن گاز در فضای بین مارپیچ‌ها، فاصله بین دو مارپیچ به ‌مرور کمتر می‌شود. تا این‌که عمل فشرده‌ سازی گازهای موجود به ‌طور کامل صورت بپذیرد.

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

عکس کمپرسور اسکرو

طراحی کمپرسورهای اسکرو با شکل مارپیچی به گونه ای است.که می‌تواند عمل فشرده‌ سازی را با وجود فشار کاری تا ۱۵ بار به انجام برساند و گاز موجود را تا بالاترین حد ممکن فشرده کند.

انواع کمپرسور اسکرال

کمپرسور اسکرال متحرک

در کمپرسورهای اسکرال متحرک، تعداد دور مارپیچ درونی قابل کنترل بوده و به کمک آن می توان میزان هوای متراکم شده و دما و فشار مبرد را کنترل کرد.

کمپرسور اسکرال ثابت

در کمپرسور اسکرال ثابت تعداد دور مارپیچ درونی ثابت بوده و قابل مدیریت نیست. در این حالت برای کنترل میزان هوای متراکم شده، می توان با جابه‌جا کردن یکی از مارپیچ ها (بلند کردن و یا حرکت دادن آن) این کار را انجام داد.

مزایا و معایب کمپرسور اسکرال

بهبود بازدهی
کاهش لرزه
طراحی ساده

معایب

ظرفیت پایین
مشکلات خرابی
تعمیر و نگه داری

تفاوت کمپرسور اسکرال و اسکرو

از کمپرسورهای اسکرو بیشتر در چیلرهای یکپارچه ظرفیت بالا استفاده می‌شود. در حقیقت کمپرسورهای اسکرو با وجود دارا بودن طراحی حلزونی شکل، از مقاومت بیشتری نسبت به کمپرسورهای اسکرال برخوردار هستند.

در کمپرسورهای اسکرال تراکم گاز به کمک دو مارپیچ متحرک و ثابت انجام می شود؛ که این امکان را به وجود می آورد تا جریان گاز منقطع نبوده و به صورت پیوسته عملیات تراکم انجام شود. به همین خاطر امروزه از کمپرسورهای اسکرال در بسیاری از دستگاه های برودتی و تهویه هوا استفاده می شود.

چیلرهایی که با کمپرسور اسکرو ساخته می شوند معمولا دارای بازده بیشتری نسبت به کمپرسور اسکرال دارند. معمولا قیمت دستگاههای چیلر با کمپرسور اسکرو مناسب تر می باشد. چیلرهای با کمپرسور اسکرو معمولا دارای دو یا سه عدد از این کمپرسور می باشند.

اما با وجود اینکه تولید گاز فشرده با ظرفیت نسبتاً بالا در کمپرسورهای اسکرو امکان ‌پذیر است. از این نوع از کمپرسورها در ظرفیت پایین به دلیل بالا بودن هزینه طراحی استفاده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *