اموزش

مقایسه کمپرسور هرمتیک و سمی هرمتیک

کمپرسور هرمتیک

کمپرسور هایی برای کاربرد های مختلف با اشکال ، عملکردها و ویژگی های مختلف در بازار وجود دارد. انواع کمپرسورها شامل کمپرسور باز ، هرمتیک و نیمه هرمتیک است. این طراحی ها بر اساس نحوه قرارگیری درایو موتور و کمپرسور در رابطه با بخار یا گاز فشرده شده است.

کمپرسور های هرمتیک آب بندی شده و غیرقابل دسترسی هستند. کمپرسور های نیمه هرمتیک از پوسته فلزی طراحی شده و از روکش هایی استفاده می کنند که کاربر می تواند برای جایگزینی قطعات آسیب دیده یا معیوب مانند اجزای پمپ یا موتور ، آنها را باز کند.

در سیستم تبرید تراکمی یک گاز مبرد با تغییر فاز ، حرارت را جذب و به بیرون دفع می‌کند. این عمل توسط چهار دستگاه اصلی انجام می‌گیرد. کمپرسورهای نیمه هرمتیک فشار گاز را افزایش داده و گاز را از طریق سیستم لوله کشی برای توزیع نیاز سیستم انتقال می دهند. برق به موتور نیرو می دهد ، که باعث چرخش میل لنگ کمپرسور می شود. پمپ کمپرسور شامل یک پیستون است که باعث ایجاد فشار کم در قسمت عقب پیستون و سر سیلندر در هنگام ضربه پایین می شود. گاز از طریق ورودی سوپاپ مکش و به ناحیه کم فشار وارد می شود.

کمپرسور های نیمه باز

طراحی کمپرسور های نیمه باز برای رفع مشکل کمپرسور های بسته بوده‌است. همان طور که می ‌دانیم در کمپرسورهای بسته قطعات الکتریکی و مکانیکی یک ‌پارچه‌اند و در صورت خرابی یکی از آن‌ ها باید کل کمپرسور تعویض شود. اما در کمپرسورهای سمی هرمتیک محفظه توسط پیچ و مهره متصل شده که امکان باز کردن و تعمیرات را میسر می‌کند. در کنار این مورد، مشکل نشتی مبرد در کمپرسور های باز نیز در کمپرسور های نیمه بسته وجود ندارد. به عبارتی می‌توان گفت که کمپرسور های سمی هرمتیک مزایای هر دو نوع باز و بسته را دارند.

در حین حرکت پیستون ، شیر مکش بسته می شود که در نتیجه فشار فشار ، سوپاپ اگزوز را مجبور به باز شدن می کند.

تفاوت کمپرسور هرمتیک، سمی هرمتیک و باز چیست؟

در کمپرسور های هرمتیک ، موتور و کمپرسور هر دو در یک محفظه استیل قرار گرفته‌اند و درواقع در داخل این محفظه پلمپ شده‌اند. در این صورت کمپرسور از خطر نشتی در امان می‌ماند ولی درصورت خرابی قطعات داخلی، قابل تعمیر نیست.

کمپرسور سمی هرمتیک

در کمپرسورهای سمی هرمتیک نیز مانند مدل ‌های هرمتیک موتور و کمپرسور در داخل یک محفظه قرار می‌گیرند. اما این کار به نحوی صورت می‌گیرد که درصورت خرابی قطعات داخلی، امکان دسترسی به آن‌ها و تعمیر کردن ‌شان وجود دارد.

سیستم ‌های فشرده سازی باز مانند سیستم تهویه خودرو، بیش‌تر در معرض نشت هستند. در این کمپرسورها، روغن از نشت گاز جلوگیری می‌کند و درصورتی که کمپرسور برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگیرد، روغن بخار می‌شود و در محل‌های بسته شدن بدنه کمپرسور، نشتی به وجود می‌آید و بعد از مدتی سیستم باید دوباره شارژ شود.

طول عمر کمپرسورهای هرمتیک معمولا 2 تا 3 سال است (البته در مواردی می‌تواند تا بیش‌ از 3 سال هم عمر کند) و پس از خراب شدن آن‌ها، باید با کمپرسور جدیدی جایگزین شوند. درحالی که نمونه‌های سمی هرمتیک طول عمری بین 3 تا 10 سال دارند که بسته به نوع استفاده، این مقدار می‌تواند به بیش‌ از ده سال نیز ادامه پیدا کند. کمپرسورهای هرمتیک را  نمی توان در صورت خرابی باز کرد و وقتی موتور الکتریکی می سوزد یا هر مشکل دیگری رخ می دهد ، تنها راه حل تعویض کمپرسور است.

روغن کاری

در کمپرسورهای هرمتیک ، روغن کاری با نیروی گریز از مرکز اتفاق می افتد که باعث گردش روغن می شود. در حالی که کمپرسورهای نیمه هرمتیک دارای پمپ روغن هستند و دارای روغن کاری اجباری هستند. در این مدل ها ، روغن جمع شده در میل لنگ توسط پمپ مکش می شود و آن را از طریق کانال های روانکاری که به یاتاقان ها ، میله های اتصال و پایه های پیستون می رسند ، توزیع می کند.

کاربرد کمپرسور های هرمتیک

کمپرسور های هرمتیک در سیستم های برودتی خانگی و سیستم های برودتی و تهویه مطبوع فشرده تجاری استفاده می شوند. به نوبه خود ، کمپرسورهای نیمه هرمتیک عمدتا برای سوپر مارکت ها و سایر کاربردهای تجاری و صنعتی و همچنین برای سیستم های بزرگ توسعه پروژه تهویه مطبوع مانند مراکز خرید مناسب هستند.

هزینه این کمپرسور ها

به طور کلی ، می توان گفت که کمپرسورهای هرمتیک نسبت به دستگاه های نیمه هرمتیک قیمت کمتری دارند و با توجه به اینکه تجهیزاتی که در آنها استفاده می شود نیز ساده تر و ارزانتر است. این عاملی است که در ابتدا می تواند توجه کسانی را که قیمت ها را مقایسه می کنند ، جلب کند. با این حال ، باید توجه داشت که اینها محصولات بسیار متفاوتی هستند: این مانند مقایسه هزینه یک ماشین با تراکتور است.

منبع: kiasarma.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *