اموزش

روغن کمپرسور 4GS و 3GS سانیسو

روغن کمپرسور 4GS و 3GS سانیسو

روغن کمپرسور سانیسو GS از گروه روغن ‌های عملیات هیدروژنی (hydrotreating) شده‌ای است که برای روانکاری کمپرسور تبرید همراه با مبرد سنتی طراحی شده است. این روغن‌ها پایداری بسیار زیادی دارند و بدون موم می‌باشند که خواص کاهش دمایی بسیار عالی برای آن ایجاد می‌کنند. روغن سری GS تاریخچه طولانی از کارکرد رضایت بخش به‌ عنوان روانکار انواع تجهیزات را دارد. کارخانه ‌های متعدد سازنده این نوع روغن را برای پر کردن کارخانه ‌ای (هنگام تولید) و یا برای استفاده پس‌ از تولید (تعمیر و نگهداری)، مورد تایید قرار داده‌اند. روغن کمپرسور سری GS در سه مدل 3GS و 4GS و 5GS تولید و با ظروف 4 لیتری دربازار عرضه می‌شود.

علت اصلی استفاده از روغن در سیستم سرد کننده

۱) روغن کاری قسمت های متحرک کمپرسور موجب کاهش اصطکاک و جلوگیری از ساییدگی قطعات متحرک کمپرسور می شود که موجب افزایش راندمان کمپرسور می گردد.

۲)خنک کاری قسمت های مختلف کمپرسور.

روغن کمپرسور سانیسو GS صرف ‌نظر از درجه حرارت اواپراتور و کمپرسور می‌تواند به صورت بالقوه درون کمپرسور هر تاسیساتی استفاده شود. به‌ صورت ایده آل روغن سری GS سانیسو برای دمای پایین ‌تر از 18- درجه سانتیگراد شامل مصارف خانگی و تبرید صنعتی و تهویه مطبوع مناسب است. به خصوص این نوع روغن با مبردهای HCFC و CFC از قبیل R-22 و R-502 و R-12 سازگار است. علاوه‌ بر این روغن کمپرسور سری GS سانیسو با مبردهای طبیعی مانند R-717 و R600 و R290 عملکرد بسیار عالی دارد.

خصوصیات روغن کمپرسور سانیسو

۱) غلظت (ویسکوزیته) کافی داشته باشد تا در درجه حرارت های زیاد ترکیب شیمیایی خود را در کمپرسور و در حرارت های پایین مایع بودن خود را در اواپراتور حفظ کند.

۲) روغن های تبرید باید عایق الکتریسیته باشند (دی الکتریک)

۳) نقطه اشتعال آن بالا باشد.

۴) روغن باید عاری از رطوبت موم  هیدروکربن وسایر ناخالصی ها و ذرات معلق باشد.

۵) دارای نقطه ریزش خوب باشد یعنی در درجه حرارت های کم غلیظ نشود.

۶) با مبرد دستگاه سازگاری داشته باشدوبا آن واکنش شیمیایی انجام ندهد.

۷) مبرد دستگاه به راحتی در آن حل شود ولی با آن ترکیب نشودتا مشکلی درکار روغن کاری انجام ندهد.

۸) تولید کف نکند.

ویژگی های روغن کمپرسور ‌سانیسو

پایداری شیمیایی: مقاومت دربرابر واکنش با مبرد و قطعات فلزی سیستم

پایداری دمایی: برای حذف کربن اضافی رسوب کرده روی نقاط گرم کمپرسور مانند شیرها و خروجی کمپرسور

مقدار موم پایین: برای جلوگیری از جدایش موم از ترکیب روغن برودتی در نقاطی که پایین‌ترین دما را دارا هستند.

دمای چکیدن پایین: برای جلوگیری از ماسیدن در خطوط لوله و بسته شدن لوله‌ها

عایق قوی الکتریکی: برای بدست آوردن خصوصیات عایقی مناسب. این ویژگی در کمپررسور های هرمتیک (بسته) اهمیت دارد که در آن روغن به‌عنوان عایقی بین موتور و بدنه کمپرسور عمل می کند.

ویسکوریته مطلوب: جهت اطمینان از پایداری فیلم روغن در شرایط کاری دما بالا و سیالیت مناسب در شرایط کاری دما پایین

بدون آلودگی: به‌منظور جلوگیری از خراشیدگی سطوح یاتاقانها و شیرها و سایر نواحی حساس

از انواع روغن های تبرید می توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

روغن معدنی (MO): از نفت خام تهیه می شود که نوع ۳GS آن برای مبرد R-۱۲ ونوع ۴GS آن برای مبرد R-۲۲مناسب است.

روغن پلی استر (POE): مصنوعی می باشد وبه شدت جاذب رطوبت می باشد وبرای مبردR-۱۳۴ مناسب است.

آلکیل بنزن (AB): مانند روغن معدنی است ومی توان به جای آن از روغن معدنی استفاده کرد.

روغن کمپرسور 4GS برای دما های پایین تر از 18- درجه سانتی گراد مناسب بوده و سازگار با مبرد های R22 ، R12 ، R502 ، R717 ، R600 و  R290 می باشند. استفاده از این روغن کمپرسور باعث کاهش در هزینه های نگه داری شده و رسوب گذاری در کمپرسور نیز کاهش می یابد. عدم مسدود کردن مسیر ها و استاندارد جهانی را شامل می شود. چگالی آن در 15 درجه سانتی گراد برابر با 0.916 کیلو گرم بر متر مکعب بوده و نقطه ریزش و اشتعال به ترتیب در دما های 36- و 179 درجه سانتی گراد می باشد. شامل ویسکوزیته معادل 5.9 سانتی استوک در 100 درجه سانتی گراد است. روغن سانیسو مدل 4GS و 3GS مطابق با استاندارد OEMs و برای استفاده در کمپرسورهای سیستم تبرید است.

تفاوت روغن 3gs و 4gs :

اصلی ‌ترین تفاوت روغن 3gs و 4gs در غلظت آن است. بطوری‌که روغن 3GS نسبت به 4GS رقیق‌تر و از غلطت کمتری برخوردار است. روغن 3GS را معمولا برای مصارف با دمای پایین نظیر سردخانه ‌ها و روغن 4GS برای مصارف دمای بالا نظیر تهویه و چیلر کاربرد دارد. قیمت روغن سانیسو در سری GS معمولا تفاوت چندانی ندارد ولی روغن ‌های تقلبی با قیمت ارزان به وفور در بازار یافت می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *