روغن بیتزر

روغن کمپرسور بیتزر

معرفی روغن کمپرسور بیتزر

روغن کاری یکی از مهم ترین عوامل در کارکرد سیستم های سرمایشی می باشد که باعث روانکاری و بهتر کارکردن کمپرسور می گردد. 

کمپرسور یکی از اجزای اصلی سیستم های برودتی است، که به علت وجود قطعات مکانیکی و متحرک در آن نیازمند روغن‌ کاری مناسب است، تا بتوان بدون مشکل کار کند. 

روغن کمپرسور بیتزر محصول کشور آلمان  یکی از مرغوب ترین و با کیفیت ترین روغن های کمپرسور در جهان شناخته می شود. روغن های بیتزر سنتتیک عمدتا در سیستمهای سرمایشی ، تهویه مطبوع و پمپ های حرارتی استفاده می شوند.

در انتخاب روغن بهترین روش استفاده از روغن کمپرسور توصیه شده توسط سازنده است. روغن مناسب این اطمینان را ایجاد می‌کند که قطعات مکانیکی به راحتی روی یکدیگر حرکت کرده و همواره یک لایه نازک روغن از آنها حفاظت می‌کند.

در این مطلب میخوانید

شاخصه ‌های روغن کمپرسور

هر روغن دارای شاخصه ‌های مختلفی از جمله ویسکوزیته یا گران‌روی، نقطۀ ریزش، فشار بخار و… است، که باید با توجه به شرایط کارکرد به صورت صحیح انتخاب شود. برخی از این خصوصیات عبارتند از:

اصطحکاک را کاهش دهد

از افزایش دما جلوگیری کند

قطعات را از خوردگی حفظ کند

خاصیت خود را در دمای کاری از دست ندهد

با مبرد واکنش ندهد

کمپرسور وسیله ‌ای است که مبرد را فشرده می‌کند. در نتیجه مبرد و روغن کمپرسور در مجاورت یکدیگر قرار دارند، لذا خواص شیمیایی آن‌ها باید به گونه‌ای باشد که با یکدیگر واکنش ندهند و بر خواص یکدیگر تاثیر نگذارند. به همین دلیل نوع روغن کمپرسور باید با نوع مبرد سازگاری داشته باشد.

انواع روغن های کمپرسور بیتزر
انواع روغن های کمپرسور بیتزر

شرکت بیتزر در کشور آلمان واقع شده است. این شرکت مهم بیش از ۸۰ سال است که محصولات تهویه مطبوع را تولید و به سراسر جهان ارسال می‌کند. شرکت بیتزر به دلیل داشتن مهندسین متخصص و با تکیه بر فناوری روز جهان و داشتن تجهیزات به روز و پیشرفته در زمینۀ تولید تجهیزات برودتی و همچنین استفاده از مواد اولیۀ مرغوب در محصولات خود، به عنوان برترین شرکت در زمینۀ تولید محصولات برودتی مانند انواع روغن کمپرسور بیتزر ، کمپرسورهای اسکرو بیتزر و پیستونی و  غیره فعالیت دارد.

شرکت بیتزر یک شرکت آلمانی است که دفتر مرکزی آن در کشور آلمان است اما در دنیا نمایندگی‌های زیادی دارد و می‌توان گفت که در کل دنیا بیشتر از ۳۴۰۰ کارمند برای آن مشغول کار هستند. نام این شرکت آلمانی از اسم مارتین بیتزر مؤسس این شرکت گرفته شده است و در حوزۀ محصولات و تجهیزات برودتی، حدود هشتاد سال است که فعالیت دارد. از میان اصلی‌ترین محصولات این شرکت می‌توانیم به کمپرسورهای سیستم برودتی و روغن صنعتی اشاره کنیم یا به بیانی دیگر کمپرسورهای سیستم برودتی. در انواع دیگر کمپرسورهای هرمتیک اسکرو، هرمتیک سیلندر پیستونی و تسمه‌ای هستند.

مدل BSE32: روغن POE متناسب با گاز R404 , R407 , R134a , R507 , و مناسب برای کمپرسورهای سیلندر پیستونی و تسمه‌ای و دومرحله‌ای بیتزر.

مدل B5.2: روغن معدنی متناسب با گاز R22 و مناسب برای کمپرسورهای سیلندر پیستونی و اسکرال و تسمه‌ای و دومرحله‌ای بیتزر.

مدل BSE55: روغن POE متناسب با گاز R404 , R407 , R134a , R507 , و مناسب برای کمپرسورهای سیلندر پیستونی و تسمه ‌ای و اسکرال بیتزر.

مدل B100: روغن اکلیل بنزن متناسب با گاز R22 و مناسب برای کاربرد به عنوان روغن کمپرسور اسکرو و کامپکت اسکرو  بیتزر.

مدل BSE170: روغن POE متناسب با گاز R404 , R407 , R134a , R507 , و اسب برای کاربرد به عنوان روغن کمپرسور اسکرو و کامپکت اسکرو و اسکرو تسمه ‌ای بیتزر.

مدلB320 SX: روغن معدنی متناسب با گاز R22 و مناسب برای کمپرسورهای  کامپکت اسکرو  بیتزر.

کاتالوگ روغن کمپرسور بیتزر
کاتالوگ روغن کمپرسور بیتزر

در روغن های بیتزر از محلولها و افزودنی های مناسبی برای تثبیت و تعادل روغن استفاده شده است. روغن کمپرسور بیتزر با پایه پلی استر (POE) ، پلی آلکیلن گلیکول (PAG) و پلی آلفائولفین (PAO ) تولید می شود که با ماده مبرّد قابل حل و اختلاط هستند و این یک مزیت محسوب می شود.

مبّرد محلول در روغن، گرانروی را بطور چشمگیری کاهش می دهد ، باعث بهبود سیالیت روغن شده و تأثیر منفی بر انتقال گرما در مبدل های حرارتی را به حداقل می رساند.

از این روغن معمولا در کمپرسورهای کامپکت اسکرو ، کمپرسور اسکرو باز (بدون الکتروموتور) و کمپرسور اسکرو سمی هرمتیک استفاده می شود.

عملکرد روغن بیتزر

در گذشته از روغن های معدنی به اصطلاح نفتنیک و آلکیل بنزن های مصنوعی استفاده میشد که به دلیل قطبیت کم ، با مبردهای قطبی HFC و HFO به اندازه کافی قابل حل نبوده و بنابراین سیالیت کافی درچرخه تبرید نداشتند. این نسل از روغنها، غیرقابل حل بودند و در مبدل های حرارتی جمع شده و مانع انتقال گرما می شدند و باعث اختلال در کارکرد سیستم می شدند.

بنابراین، روغن های کمپرسور جدید با قابلیت حلالیت واختلاط پذیری مناسب برای سیستم های دارای مبردهای HFC و HFO تولید شدند که نسبت به روغنهای نسل قبل خواص راونکاری بهتری دارند.

زیرا به دلیل سرعت بالای گردش روغن در سیستم های تهویه مطبوع و کمپرسورها، نیازهای روانکاری سیستم را به خوبی برطرف می کنند. روغن کمپرسور بیتزر به طور معمول در بسته بندی‌های فلزی ۵، ۱۰ و۲۰ لیتری تولید و به بازار عرضه می‌شود.

از ویژگی های مهم این روغن می توان به پایداری حرارتی بالا، تحمل اصطکاک بالا و تمایل کم به فوم شدن اشاره کرد. از روغن کمپرسور بیتزر B5.2 در کمپرسور های سمی هرمتیک سیلندر پیستونی، اسکرال، تسمه ای و دو مرحله ای سیلندر پیستونی و گاز های قابل کاربرد در آن کمپرسور مانند R22 استفاده می شود.

مشخصات مخصوص روغن کمپرسور بیتزر B5.2 عبارت است از:

نقطه اشتعال 190 درجه سانتیگراد

نقطه ریزش 40- درجه سانتی گراد

دارای چگالی 880 کیلوگرم بر متر مکعب در دمای 15 درجه سانتی گراد

سیالی به رنگ زرد کم رنگ که منفجر شونده نیست و قابل اختلاط در آب نمی باشد

روغن کمپرسور بیتزر مدل B5.2
روغن کمپرسور بیتزر مدل B5.2

روغن 10 لیتری مدل B100 بیتزر (Bitzer) ، روغن اکلیل بنزن بوده که سازگار با مبرد R22 و نیز برای کمپرسور های اسکرو، کامپکت اسکرو و سمی هرمتیک بیتزر پیشنهاد شده است.

از مشخصات فنی می توان به چگالی آن در دمای 15 درجه سانتی گراد اشاره کرد که برابر با 896 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و نقطه اشتعال که 200 درجه سانتیگراد است. فشار بخار آن در دمای 20 درجه سانتیگراد، 0.5 پاسکال گزارش شده و گران روی آن در دمای 40 درجه سانتیگراد معادل 107 سانتی استوکس تعریف شده است. این مایع بی رنگ نقطه ریزشی در 36- درجه سانتی گراد داشته و نیز دمای خود احتراقی آن 320 درجه سانتیگراد است. بازه دمایی برای جوشش روغن کمپرسور بیتزر B100 نیز از 137.8 تا 280 درجه سانتیگراد تعیین شده است. روغن b100 یکی از بهترین روغن های موجود حال حاضر در بازار میباشد.

روغن B100 بیتزر
روغن کمپرسور بیتزر مدل B100

روغن BSE170 بیتزر قابل کاربرد در کمپرسور های کامپکت اسکرو، اسکرو باز و اسکرو سمی هرمتیک بوده و قابلیت کار با انواع مبرد های R134a ، R404A ، R507A ، R407A ، R407F ، R448A ، R449A ، R407C ، R1234yf ، R1234ze و R450A را دارد. روغن نام برده دارای ویسکوزیته برابر 170 سنتی استوکس بوده و سیالی با رنگ زرد ملایم است. قابلیت حل شدن در آب را نداشته و نقطه اشتعال آن 265 درجه سانتیگراد تعریف شده است. چگالی نسبی روغن کمپرسور بیتزر BSE170 حدود 0.95 نسبت به کل را شامل می شود.

روغن کمپرسور بیتزر BSE170
روغن کمپرسور bse170 بیتزر (Bitzer)

روغن کمپرسور بیتزر BSE55 سازگار با مبرد های R404 ، R407 ، R134a و R507 بوده و مناسب کمپرسور‌های پیستونی، اسکرال و تسمه ‌ای بیتزر است.

روغن کمپرسور بیتزر BSE55 سیالی با رنگ زرد ملایم و چگالی در دمای 15 درجه سانتی گراد برابر با 1010 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و ویسکوزیته سینماتیکی در دمای 40 درجه سانتی گراد معادل 55 سانتی استوکس داشته و همچنین نقطه ریزش و اشتعال آن به ترتیب در 51- و 270 درجه سانتی گراد تعریف شده است. این محصول به طور متداول در بسته بندی‌های فلزی 5، 10 و 20 لیتری در بازار موجود هستند.

روغن کمپرسور بیتزر
روغن کمپرسور بیتزر Bitzer) BSE55)

روغن کمپرسور بیتزر BSE32 در کمپرسورهای پیستونی BITZER که با مبردهای بدون کلراین HFC مانند (R134a،R404A، R407A , R407C، R507A و …) قابل کاربرد هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. از این روغن در انواع کمپرسور های دو مرحله ای ، تسمه ای و سمی هرمتیک سیلندری پیستونی استفاده می شود. روغن کمپرسور بیتزر BSE32 یکی از این روعن های کمپرسور است.

چگالی این روغن در دمای 15 درجه سانتی گراد 1006 کیلوگرم بر متر مکعب است و نقطه ی اشتعال آن 243 درجه سانتی گراد می باشد. چگالی نسبی روغن کمپرسور بیتزر BSE32 نسبت به آب 0.94 است. این روغن قابلیت اختلاط در آب ندارد و منفجر شونده نیست. رنگ این سیال مایل به زرد است و قابلیت خود احتراقی ندارد.

روغن بیتزر BSE 32
روغن کمپرسور بیتزر Bitzer) BSE 32)

روغن کمپرسور بیتزر B320 SX

روغن کمپرسور بیتزر B320 SX در حجم های 10 لیتری بوده و باعث بهبود تراکم شده و نیز از نشت گاز جلوگیری می کند. برای این روغن زرد رنگ مبرد R22 مناسب بوده و چگالی آن در دمای 20 درجه سانتیگراد برابر با 1013 کیلوگرم بر متر مکعب بوده و نیز نقطه اشتعال آن 281 درجه سانتیگراد است. ویسکوزیته سینماتیک روغن کمپرسور بیتزر B320 SX در دما 40 درجه سانتیگراد برابر 330 میلی متر مربع بر ثانیه می باشد.

B320 SX
روغن بیتزر B320 SX

کیاسرما بهترین انتخاب برای خرید انواع روغن کمپرسور بیتزر

برای خرید ، دیدن مشخصات و کاتالوگ و بررسی انواع روغن کمپرسور بیتزر میتوانید به صفحه فروشگاه مخصوص روغن کمپرسور های بیتزر سایت کیاسرما سربزنید و یا با شماره های مندرج در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید.

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00