یخچال

ترموفیوز و ترمودیسک و موارد استفاده از آنها

ترموفیوز و ترمودیسک

ترموفیوز یخچال چیست؟

در پاسخ به ترموفیوز چیست باید گفت ترموفیوز یخچال یا فیوز حرارتی در تمامی یخچال‌ها وجود ندارد بلکه در یخچال ‌هایی به کار می‌رود که از نوع نفراست یا بدون برفک هستند. این قطعه در این نوع یخچال‌ها از ضروری ‌ترین قطعات محسوب می‌شود و عمده ‌ترین نقش آن در یخچال این است که دمای هیتر المنت نفراست را کنترل کند و مانع از آن شود که یخچال برفک بزند. همچنین وجود ترموفیوز در یخچال از خطر آتش سوزی یخچال فریزرهای نفراست می‌کاهد.

ترمودیسک یخچال فریزر

در مورد ترمودیسک ها باید گفت که آنها در رنج دمایی 5 تا 15 درجه سانتی گراد کارایی دارند. هنگامی که جریان برقی که در هیتر المنت نوفراست وجود دارد را قطع کند شروع به کار می کند. همچنین در صورتی که جریان برق را وصل کند در رنج دمایی -5 تا -12 عمل می کند .ترمودیسک برعکس یک ترموستات عمل می کند.

در حال حاضر مدارهای کنترل الکترونیکی سنسور های مربوط به دما وجود دارند که می تواند وظیفه مشابه ترمودیسک را انجام دهند. ترمودیسک در ماشین ظرفشویی و لباس شویی و…  هم کاربرد دارد. در مورد ترمودیسک باید گفت که آنها همانند یک ترموستات حرارتی عمل می کنند البته نحوه قرار گرفتن آنها در مدار همراه با  هیتر المنت نفراست بصورت سری است.

هنگامی که دما به -5 درجه سانتی گراد برسد ترمودیسک عبور برق به هیتر المنت را انجام می دهد و در صورتی که دما به مثبت 5 برسد جریان برق قطع می شود. در مورد محل قرار داشتن ترمودیسک باید گفت که در بین دو قطعه ترموستات و المنت برفک زدا است. به یاد داشته باشید که ترمودیسک وظیفه اش این است که از بالا رفتن دمای المنت (۷+) بیشتر نشود. ترمودیسک بر روی اواپراتور نصب می شود.

چرا در فریزرهای نوفراست باید به ترموفیوز و ترمودیسک توجه کنید.

در فریزر های نوفراست از دو قطعه داخل اواپراتور استفاده میشه ترموفیوز و ترمودیسک که خیلی قطعه مهم و پرکاربردیی هستند.

ترموفیوز چیست : این قطعه همانطور که از نامش پیداست فیوز حرارتی می باشد که در فریزرهای نوفراست جهت حفاظت یخچال در مواقعی که المنت به هر علتی در مدار باقی بماند کاربرد دارد وقتی المنت برفک را آب کرد و از مدار خارج نشد با داغ شدن المنت جریان مصرفی المنت افزایش پیدا میکند تا زمانی در جریان معین ترموفیوز عمل کند و از ادامه کار المنت و احتمال آتش سوزی جلوگیری میکند. باید توجه کرد که ترموفیوز اگر عمل کند و قطع شود باید تعویض شود.

نحوه کار ترموفیوز یخچال فریزر

این قطعه در یخچال هایی که از سیستم بدون برفک یا به اصطلاح نوفراست بهره می برند وجود دارد.

همچنین وظیفه کنترل کردن دمای هیتر المنت نوفراست را بر عهده دارد.

اساس کار ترموفیوزها در یخچال بدون برفک به این صورت است که در دمای مشخصی سوخته می شود تا برای بخش هیتر المنت دستگاه  مشکلی پیش نیاید.

دمایی که در مورد عملکرد ترموفیوز ها وجود دارد از 72 تا 82 درجه سانتی گراد می باشد.

توجه داشته باشید در صورتی که اگر ترمو فیوز نباشد درصد احتمال آتش سوزی یخچال های نفراست افزایش می یابد.

ترموفیوز به صورت سری به هیتر المنت یخچال وصل می شود و در مدار یخچال فریزرهای نوفراست قرار دارند.

ترمودیسک چیست : این قطعه از یک دیسک فلزی و دو کنتاکت درست شده که در دمای معین (زیر صفر) دیسک تغییر حالت داده و دوتا کنتاکت را به هم وصل میکند و در دمای معینی (بالای صفر) با تغییر حالت دیسک ارتباط کنتاکت ها را قطع میکند.ترمودیسک در مسیر المنت و فن سری قرار می گیرد و در فریزرهای نوفراست دو کاربرد دارد اولین و مهم ترین کاربرد ترمودیسک زمانی هست که فریزر برفک ندارد و تایمر المنت را به مدار می آورد که در این موقع ترمودیسک المنت را قطع میکند تا تایمر از مرحله المنت رد شود. کاربرد دوم ترمودیسک این هست که وقتی المنت برفک را آب کرده و تایمر کمپرسور را روشن میکند تا زمانی که اواپراتور و اطرافش کاملا سرد نشده فن را خاموش نگه دارد تا فن هوای گرم اطراف اواپراتور را داخل کابین فریزر ندمد.

فریزرهای نوفراست بردی دیگه ترمودیسک ندارند ولی ترموفیوز همچنان در فریزرهای جدید بردی نیز تعبیه می شود.

نحوه تست ترموفیوز با بیزر اهم متر باید دو سیمش وصل باشد و ترمودیسک در دمای اتاق قطع میباشد که برای امتحان باید به دمایی که روش نوشته شده برسونیم مثلا 2- درجه تا وصل شود بعد با بیزر بگیریم و دوباره وقتی گرم شد مثلا 15 درجه رسید دوباره دو کنتاکتش قطع میشود.

ترموفیوز مثل یک دماسنج کار می کنند و هر مقداری که گرما به وسیله المنت یخچال تولید گردد را اندازه گیری می نماید و هر چقدر که این بیشتر شود احتمال خارج شدن المنت از مدار زیاد می شود به همین خاطر احتمال آتش سوزی هم وجود دارد. همکاران توجه داشته باشیم که ترموفیوز و ترمودیسک اجزای اضافی نیستند که وقتی خراب شدند یکسره کنیم!

منبع : kiasarma.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *