ترمومتر و ترموستات

آشنایی با ترمومتر و ترموستات | تفاوت ها و کاربرد آنها

اندازه گیری دما در ابتدا با دقت بسیار پائینی انجام می شد. این کار محدود به لمس اجسام و تشخیص حس لامسه انسان بود. با گذشت زمان و اختراع ابزار های مختلف، این دقت به مراتب بهبود یافت. ساخت دماسنج جیوه ای، انقلابی در زمینه اندازه گیری دما ایجاد کرد. با پیدایش دماسنج جیوه ای، راه برای ساخت انواع کنترل کننده های دما (ترموستات های مکانیکی) هموار شد. ترموستات های مکانیکی مدت ها وظیفه کنترل دما در سیستم های مختلف را عهده دار بودند. امروزه با روی کار آمدن انواع ترموستات دیجیتال، علاوه بر دقیق تر شدن اندازه گیری ها، امکان استفاده از پارامتر دما در کد نویسی ها و ساخت مدار های الکترونیکی پیچیده میسر شده است. در این مقاله در کیاسرما قصد داریم ترمومتر و ترموستات را به شما عزیزان معرفی کنیم

ترمومتر(دماسنج)

دماسنج، ترمومتر یا حرارت سنج وسیله ای است که برای اندازه گیری حرارت و دما مورد استفاده قرار می گیرد. ترمومتر ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

ترمومتر دما 0 تا 120 درجه ویکا

انواع ترمومترها

ترمومتر غلافی: غلاف روی لوله یا دستگاه نصب می شود تا با رساندن حرارت لوله یا دستگاه به مخزن دماسنج درجه حرارت مشخص شود.

دماسنج بی متالی: بعضی از ترمومترها براساس انبساط یا انقباض دو فلز غیر همجنس (که انبساط و انقباض طولی آنها براثر تفییر دما متفاوت است) کار می کند.

دماسنج با لوله مویی: بعضی از ترمومترها از یک مخزن ،یک لوله مویی و صفحه ای مدرج تشکیل شده اند .داخل مخزن و لوله مویی را معمولا از جیوه یا گاز پر می کنند دامنه کار نوع جیوه ای به_39c (دمای انجماد جیوه )تا 357c (دمای جوش جیوه) محدود می شود اما نوع گازی آن از دمای _260c تا حدود 800c استفاده می شود به این نوع ترمومترها <<ترمومتر دنباله دار>> نیز گفته می شود.

ترموستات

ترموستات برای کنترل و شناسایی تغییرات دمایی است که از آن در تجهیزات حرارتی و برودتی، جهت ثابت نگهداشتن دمای محیط استفاده می شود. در واقع کاربر از قبل باید، میزان دما را برحسب نیاز محیط، بر روی ترموستات تنظیم کند. بدین ترتیب اگر دما از حد تنظیم شده بیشتر یا کمتر شد، ترموستات سبب ایجاد سیگنال های الکتریکی شده و دستور خاموشی یا روشن شدن را به واحد گرم کننده یا سرد کننده می دهد. در واقع انواع ترموستات ها از قابلیت برنامه ریزی برخوردارند و دما را بصورت خودکار و برحسب نیاز محیط، تنظیم می کنند.

ترموستات الی تک مدل STC-9200

 

این قطعه حساس که به آن حس کننده (سنسور) گفته می شود به شکل های زیر موجود میباشد:

  • بی متال(نوار دو فلزی)
  • میله و لوله ای
  • فانوسه ای یا بلوزی
  • مقاومت الکتریکی
  • هیدرولیکی

 

از جمله ترموستات های سیستم حرارت مرکزی می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • ترموستات اتاقی
  • ترموستات دیگ (اکوستات)
  • ترموستات سطحی (اکوستات جداری )
  • ترموستات هوایی

از چهار ترموستات فوق سه تای اول به ترتیب با کاهش دمای هوای اتاق آب گرم دیگ و آب گرم داخل سیستم حرارت مرکزی مار الکتریکی را وصل و پس از رسیدن درجه حرارت به میزان تنظیم شده روی دسگاه مدار را باز کنند.

ترموستات و ترمومتر چه تفاوتی با هم دارند؟

ترمومترها وظیفه اندازه گیری و نمایش دمای مخازن کاربردی در تجهیزات مختلف را بر عهده دارند. این در حالیست که ترموستات ها میزان دما را بصورت خودکار تنظیم می نمایند، به گونه ای که فرمان روشنی یا خاموشی را بصورت مکرر صادر می کنند تا دمای محیط، برحسب میزان از قبل تنظیم شده، کنترل گردد.

 

شما عزیزان میتوانید برای استعلام قیمت ، خرید یا مشاوره انواع ترمومتر و ترموستات با شماره های مندرج در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید.

فروشگاه کیاسرما ایرانیان با 11 سال سابقه کاری حرفه ایی آماده همکاری با انواع سازمان ها را دارد ، ویژگی هایی مانند ارائه فاکتور رسمی ، ارائه بهترین قیمت ، پشتیبانی بسیار قوی و اصالت کالاها تضمین کیفیت همکاری ماست.

تلفن خط 1 :02177619781

تلفن خط 2 :02177619842

همچنین از طریق این لینک میتوانید در واتساپ هم با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام : instagram.com/kia_sarma

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00