اموزش, یخچال

علت یخ زدن لوله های پشت یخچال فریزر + راه حل

علت یخ زدن لوله های پشت یخچال فریزر

بسیاری از افراد ممکن است با این صحنه مواجه شوند که لوله پشت یخچال یخ زده است. این لوله ها که در پشت یخچال قرار دارد، اواپراتور نام دارد. باید بگوییم که یکی از وظایف اصلی یخچال یعنی سرماسازی به عهده ی اواپراتور می‌باشد. بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم سرماسازی به اواپراتور ربط دارد.

کارکرد بیش از حد یخچال و آلودگی لوله های پشت یخچال

یکی از مهم ترین علت های یخ زدن لوله های پشت یخچال، کار کرد بیش از حد دستگاه می باشد. همچنین وجود گرد و غبار روی کویل های کندانسور ( منظور همان لوله های پشت یخچال )، باعث می شود این اتفاق بیشتر رخ دهد. این مشکل، در صورتی که شما در محیط های آلوده و پر از گرد وغبار زندگی می کنید و یا حیوان خانگی دارید، بیشتر رخ می دهد.

به طور کلی، دلیل تشکیل برفک به برخورد هوای خنک با هوای گرم یا مرطوب مربوط است که در نقطه برخورد بر روی سطح مورد نظر، به طور مثال لوله های پشت یخچال یا لوله خروجی کمپرسور منجر به تشکیل برفک می شود. لوله های پشت یخچال را معمولا در بخش فریزر قرار می دهند که به وسیله یک صفحه در پشت دیوار یخچال قرار می گیرد.

اواپراتور چیست؟

شاید شما نیز در پشت یخچال لوله های مارپیچ را مشاهده کرده باشید و از خود بپرسید که این لوله ها چیست و چه کربردی دارد؟ این لوله های مارپیچ که در اندازه های مختلفی می‌باشند، اواپراتور نام دارد که در پشت یخچال قرار دارد و در آن گاز جریان دارد که سبب سرمازایی در یخچال می‌شود.

به طور کلی اواپراتور ها به 4 دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

اواپراتور رادیاتوری و پره دار

اواپراتور لوله ای

اواپراتور قفسه ای

اواپراتور صفحه ای

برای رفع برفک و یخ زدن پشت یخچال، دستگاه را از برق بکشید و درب آن را باز بگذارید. سپس به کمک آب گرم و سشوار به ذوب شدن سریعتر برفک ها و یخ ها کمک کنید. از استفاده از وسایل نوک تیز و ضربه زدن به توده های برفک و یخ بپرهیزید.

یکی از شایع ترین مشکلات یخچال فریزر، یخ زدن لوله اواپراتور یخچال است. لوله های اواپراتور معمولا در پشت بخش فریزر قرار دارند جایی که معمولا برفک زدن و یخ زدن داخل یخچال در آن اتفاق می افتد. این لوله ها حاوی گاز یخچال بوده و سرمایش حاصل از یخچال به آنها مربوط است. در طول سیکل سرمایشی یخچال، رطوبت هوا با میعان و یخ زدن به برفک تبدیل شده و به لوله های اواپراتور می چسبد.

علاوه بر این، یکی دیگر از دلایل تشکیل برفک بر روی لوله های پشت یخچال، به وجود نشتی کوچکی در این لوله ها و درنتیجه خروج مبرد مربوط است. در این شرایط با توجه به دمای بسیار پایین و اختلافات فشار گاز با هوای این ناحیه، برفک زدن و یخ زدن لوله مسی پشت یخچال بسیار سریع اتفاق می افتد.

برخی از مواردی که در علت یخ زدن و برفک زدن لوله های پشت یخچال فریزر موثرند:

1- باز و بسته نمودن زیاد درب یخچال: این مورد سبب ورود حجم زیادی از هوای گرم و درنتیجه تشکیل برفک می شود.

2- خرابی لاستیک درب و شل شدگی یا پاره شدن آن در برخی نقاط: در این شرایط هوای گرم به راحتی به داخل یخچال ورود می کند.

3- بسته نشدن درب یخچال به طور کامل و کیپ نشدن درب

4- تنظیم نبودن دما و قرار داشتن آن روی مقادیر خیلی کم

5- خرابی ترموستات یخچال

خرابی اجزای سیستم دیفراست یا برفک زدایی شامل موارد زیر است:

یخ زدن لوله های یخچال فریزر

یخ زدن لوله های یخچال فریزر

خرابی هیتر دیفراست:

هیتر دیفراست وظیفه ذوب برفک های تشکیل شده بر روی لوله های اواپراتور در پشت یخچال را دارد. اگر این هیتر در کار خود دچار ایراد شود، برفک های تشکیل شده تجمع یافته و از گردش هوا جلوگیری می کنند. در اکثر مواقع علت یخ زدن لوله پشت یخچال به خرابی همین قطعه مربوط است.

خرابی تایمر دیفراست:

در تمامی یخچال های بدون برفک، یک سیستم دیفراست یا یخ زدایی وجود دارد که سیکل های سرمایش و دیفراست را کنترل می کند. تایمر دیفراست یکی از اجزاء این سیستم است که یخچال را بین دو حالت سرمایش و دیفراست کنترل می کند. در صورت خرابی این تایمر و توقف آن در حالت سرمایشی، برفک زدن و یخ زدن لوله های پشت یخچال اتفاق می افتد.

اشکال از ترموستات:

هیتر دیفراست به ترموستات یخچال متصل است. درواقع اساس کار بدین گونه است که ترموستات با تشخیص دمای لوله های اواپراتور در پشت یخچال، به هیتر دیفراست پیغام استارت می دهد. زمانی که یخچال به دمای تظیم شده می رسد، هیتر دیفراست فرمان را از ترموستات گرفته و شروع به کار نموده و برفک ها را بر روی لوله ها ذوب می کند. اگر ترموستات معیوب باشد، قادر به تشخیص دمای لوله ها نخواهد بود و درنتیجه هیتر هیچگاه استارت نخواهد زد. متعاقبا پس از مدتی برفک ها سخت شده و علت یخ زدن لوله برگشت یخچال می شوند و همچنین یخچال فریزر دیگر قادر به سرد سازی و خنک کردن نیز نخواهد بود.

علت برفک زدن لوله برگشت یخچال

همانطور که گفته شد، یکی از علل برفک زدن و یخ زدن لوله برگشت یخچال فریزر به خرابی ترموستات مربوط می شود. علت دیگر این مشکل به جایگیری اشتباه لوله بلو برمی گردد. این لوله باید به خوبی به اواپراتور مماس شود. همچنین زیاد بودن گاز یخچال نیز می تواند علت برفک زدن لوله برگشت یخچال باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *