اموزش, یخچال

آموزش و نحوه تعویض روغن موتور یخچال

تعویض روغن موتور یخچال

خوب قبل از هر چیز بهتر است وظیفه روغن کمپرسور را بدانیم، وظیفه روغن در کمپرسور کمک به خنک کردن قطعات و روان کار کردن و آب بندی قطعات متحرک کمپرسور مانند رینگ ها و سوپاپ ها می باشد. در کمپرسورها از روغن های مخصوص، طبیعی و مصنوعی استفاده می گردد و برای مبرد یا همان گاز های مختلف روغن های متفاوتی به کار می رود .

روغن هایی که در صنعت تبرید اسفاده می شوند، دو نوع می باشد:

۱_ روغن های معدنی

۲_ روغن های مصنوعی

روغن های کمپرسور یخچال معمولا معدنی بوده و نوع مصنوعی آن کاربرد بیشتری دارد. روغن کمپرسور در دستگاه های برودتی هر چند وقت یکبار کثیف و آلوده میشوند و نیاز به تعویض دارند. ضمنا دقت کنید که هنگام اضافه کردن روغن کمپرسور حتماً از مارک و گرید روغن مشخص شده توسط سازنده کمپرسور استفاده نمایید. روغن ها دارای ویژگی های خاصی برای فشار، دما و شرایط بار مختلف هستند؛ به ویژه آنهایی که برای کاربردهای با درجه حرارت پایین استفاده می شوند.

برای تعویض روغن کمپرسور یخچال حتماً از روغن های  برودتی استفاده نمایید و به هیچ وجه از روغن ماشین، روغن موتورسیکلت و یا روغن چرخ خیاطی برای این کار ستفاده نکنید. دلیل این موضوع این است که غلظت و ویسکوزیته روغن موتورهای برودتی با سایر روغن ها متفاوت است. از روغن هایی استفاده کنید که مخصوص موتورهای یخچال  تولید می شوند و استفاده از آن ها باعث افزایش طول عمر کمپرسور یخچال شما می شود.

روغن کمپرسور برای مبرد های مختلف

R 12: از روغن معدنی یا روغن آلکیل بنزن استفاده کنید.

R 22: از روغن معدنی استفاده کنید. میکس POE نیز قابل قبول است؛ ابا این حال استفاده از روغن اصلی ترجیح داده می شود.

R407C  وR134A : از روغن POE استفاده کنید.

R410A: از روغن PVE استفاده کنید.

زمان تعویض روغن موتور یخچال

۱_ رسیدن هوا و رطوبت به روغن : تجربه نشان داده است که روغن کمپرسور تا زمانی که هوا و رطوبت وارد آن نشده احتیاج به تعویض ندارد و زمانیکه سیکل به هر دلیلی باز شود و هوا وارد کمپرسور شود این ترکیب روغن با اکسیژن باعث فاسد شدن روغن می شود و بهترین کار این است که روغن کمپرسور را تعویض کنید. در یخچال ها که تریزون ( صفحه خنک کننده ) سوراخ میشود به هیج عنوان ریسک نکنید و بعد از شتشوی مدار گاز، روغن کمپرسور را تعویض کنید.

۲_ کم شدن روغن : اگر نشتی در مدار گاز یخچال یا کولر گازی پیش آید و روغن به بیرون نشت پیدا کرد پیش نهاد میکنیم به جا اضافه کردن روغن تمام روغن را تعویض کنید.

۳ _ کیپ شدن مدار گاز :در بعضی از موارد که خوردگی لوله ها باعث مسدود شدن و کیپی مدار می شود حتما برای افزایش عمر کمپرسور، روغن را تعویض کنید .

۴_ تغییر رنگ روغن : اگر متوجه شدید روغن کمپرسور سیاه شده و یا تغییر رنگ به طوسی و یا سبز پیدا کرده حتما باید روغن تعویش شود.

نحوه تعویض روغن موتور یخچال

در اکثر کمپرسورهای یخچال دو لوله وجود دارد. هنگامی که کمپرسور روشن است این لوله ها هوا را به داخل کمپرسور هدایت می کنند.

قبل از هر کاری برای تعویض روغن کمپرسور یخچال باید روغن قدیمی را از داخل موتور خارج کنید. برای این کار کافی است کمپرسور را به سمت لوله‌ها کج کنید تا تمام روغن قدیمی موجود در آن خارج شود. برای این کار سعی کنید هر دو باز باشند زیرا اگر یکی از لوله ها بسته باشد، تمام روغن از کمپرسور خارج نمی شود. بهتر است مدتی زمان بدهید تا روغن قبلی به طور کامل تخلیه شود.

بعد از این کمپرسور را به حالت عادی برگردانید و یکی از لوله ها را ببندید تا  کمپرسور بتواند عملیات مکش روغن را به راحتی انجام دهد.

نکته:  اگر هر دو لوله باز باشند، نمی توانید روغن را به داخل موتور هدایت کنید؛ چرا که مکش از هر دو لوله ها انجام می شود. بنابراین برای سهولت کار بهتر است حتماً یکی از لوله ها بسته شود.

مرحله بعدی مکش روغن به داخل کمپرسور یخچال است. ابتدا با توجه به پلاک کمپرسور و یا دفترچه راهنمای یخچال خود، به میزان مورد نیاز روغن کمپرسور را در یک ظرف یا لیوان تمیز بریزید. سپس یک شلنگ تمیز و عاری از هرگونه رطوبت، گرد و خاک و آلودگی را به سر لوله ای که بازاست متصل کنید. سر دیگر شلنگ را که آزاد است در داخل  ظرف حاوی روغن کمپرسور قرار دهید.

در این مرحله کمپرسور را روشن کنید تا موتور شروع به مکش روغن کند. پس از اینکه کمپرسور روغن را به داخل خود هدایت کرد آن را خاموش کنید و شلنگ را از لوله جدا کنید. به این ترتیب کار تعویض روغن کمپرسور به اتمام می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *