اموزش

شیر برقی دانفوس و کاربرد آن در صنایع برودتی و تهویه مطبوع

شیر برقی دانفوس

شیرهای برقی شرکت دانفوس جهت استفاده در صنایع برودتی و تهویه مطبوع سازگار با مبردهای فریونی و آمونیاکی طراحی و ساخته شده‌اند. این دسته از شیرها شامل شیرهای فشاری فولاد ضدزنگ و شیر برقی های پالسی هستند. این شیربرقی ها در دو نوع جوشی و یا مهره‌ای بسته به سایز آن در بازار موجود هستند.

شیربرقی یا سولنوئید ولو در دو حالت قطع و وصل جریان سیال را کنترل می‌کنند و شامل یک شیر که به یک مکانیزم بوبین برقی دانفوس متصل می‌شود، است. سولونوئیدها دارای مزایایی همچون سرعت در انجام کار، قابل اعتماد بودن، قطع و وصل سریع و مطمئن، دوره سرویس طولانی، طراحی یکپارچه، و جریان برق مصرفی کم هستند.

برند دانفوس (Danfos) به عنولن یکی از معتبرترین نشان‌های داخل کشور مطرح بوده که توجه سازندگان و انبوه سازان خاصی را به خود جلب کرده است. شیر برقی دانفوس برای کاربردهای خاص در صنایع برودتی در اندازه‌ و دریچه‌های مختلف طراحی شده است و در اندازه‌های مختلف، نوع اتصال و کویل با ولتاژ و فرکانس رایج در بازار موجود است که بسته به نوع نیازتان می‌توانید انتخاب کنید.

نحوه عملکرد شیر برقی دانفوس

شیر برقی دانفوس با اعمال ولتاژ (که اکثراً در سیستم تبرید با ولتاژ۲۲۰ است) به سیم پیچ و هسته، آن‌ها را مغانطیس کرده و بارل یا دیافراگم را بالا برده وحالت باز را به شیر می‌دهد. سپس با قطع ولتاژ، سیم پیچ حالت مغناطیسی خود را از دست می‌دهد و بارل یا دیافراگم پایین آمده و شیر بسته می‌شود. پیش از آن که کمپرسور روشن بشود، شیر برقی سه ثانیه زودتر باز می‌شود؛ سپس کمپرسور روشن شده و مبردی را که در داخل کندانسور هست وارد اواپراتور می‌کند .این عمل باعث می‌شود سیستم هم فشار شود؛ یعنی فشار مکش کمپرسور با فشار دهش آن یکسان شود و بخار هایی را که در اواپراتور وجود دارد، وارد کمپرسور کند .

هنگامی که سیستم فضا را به دمای مطلوب برساند، کمپرسور خاموش می‌شود. پس از خاموش شدن کمپرسور، شیر برقی قطع می‌شود و جلوی وارد شدن مبرد به داخل اواپراتور را می‌گیرد. این عمل موجب میزان فشار در ناحیه کم فشار سیستم مورد نظر را کاهش داده و تمامی مایع مبرد موجود به طور کامل تبخیر خواهد شد .

اجزای تشکیل دهنده شیر برقی دانفوس

بدنه برنجی

هسته مغانطیس (که به صورت سیم پیچ است)

فنر

بارل یا دیافراگم

ارینگ ابندی

بدنه و بوبین شیر برقی های دانفوس معمولا از نوع جدا شونده هستند. نمونه های جدانشدنی این محصول نیز به ندرت وجود دارد. بوبین و بدنه شیر برقی دانفوس به راحتی از یکدیگر باز می شوند و بسیار راحت تر از آن و با تنها یک فشار روی هم نصب می شوند. اگر احیانا یکی از این دو قطعه معیوب شد،بدون هیچ نگرانی می توان آن را تهیه نمود. زیرا هم قیمت مناسبی دارند و هم در تمامی مغازه های فروش تجهیزات برودتی به وفور یافت می شوند. در صورت خرابی بوبین می توان آن را تعویض کرد و هیچ مشکلی برای دستگاه به وجود نمی آید.

شیر برقی های دانفوس قابل استفاده در انواع سیکل‌های برودتی و تهویه مطبوع بوده و با اکثر مبردهای رایج از جمله R22، R134a، R410a، R404a، R407C، R410a و R507 سازگاری دارد. بازی دمایی کارکرد این شیرها از 40 درجه زیر صفر تا 105 درجه سانتی‌گراد بالای صفر و تا حداکثر فشار 32 بار قابل استفاده است. طراحی اتصالات شیرهای برقی دارای دو نوع جوشی و مهره‌ ای با انواع سایزها می‌باشد.

شیر برقی دانفوس درچیلر تهویه و چیلرهای سردخانه بالای صفر و زیر صفر کاربرد دارد. این قطعه (solenoid valve) بعد از سایت گلاس و قبل از اواپراتور نصب می‌شود. در واقع، این قطعۀ برقی کلیدی بین کندانسور و اواپراتور است و به صورت دنده ای، مهره ای و جوشی تولید و به بازار عرضه می‌شود. برای دستیابی به نتایج بهتر، توصیه می‌شود که در سیستم‌ های تبریدی از شیر برقی جوشی استفاده کنید تا در سیستم نشتی ایجاد نشود. سلونوئید ولو وظیفه اصلی قطع وصل کردن مایع مبرد به اواپراتور را بر عهده دارد. این قطعه در دو حالت برقی و مغناطیسی کار می‌کند.

جهت مشاهده کاتالوگ شیر برقی و بوبین شیر برقی دانفوس اینجا کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *