دسته‌بندی نشده

نحوه محاسبه ظرفیت ( BTU ) کولر گازی

ظرفیت کولر گازی BTU

واحد حرارتی بریتانیا ( BTU ) واحد سنجش بین المللی انرژی است. یک BTU میزان حرارتی است که باعث می شود دمای یک پوند آب (معادل ۰.۴۵۳ کیلوگرم) یک درجه زیاد شود. به بیان ساده تر یک BTU برابر با میزان کاهش دمای یک اتاق متوسط بعد از یک ساعت کار کردن کولر است. ظرفیت مناسب انتخاب هوشمندانه ایست، زیرا در دو حالت ظرفیت بالا و ظرفیت پایین در مقابل مساحتی خاص اسیب رسان خواهد بود و دما و رطوبت موجود در محیط در حد ایده آل تامین نمی شود.

کولری که ظرفیت سرمایشی بیشتر از میزان مورد نیاز برای اتاق دارد به سرعت وارد چرخه های تناوبی روشن و خاموش می شود. در نتیجه نمی تواند رطوبت را به درستی از محیط جذب و حذف کند. بنابراین کولری که ظرفیت سرمایشی کمتر از میزان مورد نیاز برای اتاق دارد همواره در حالت روشن کار خواهد کرد. مسلما شما دوست ندارید کولر گازی داشته باشید که در تمام طول شب یا زمانی که شما در اطاق نیستید، بدون وقفه کار کند.

خبر بد این که تعیین مقدار دقیق BTU برای یک فضا شاید خیلی دقیق نباشد چرا که وضعیت فضای موجود، تعداد دستگاه های گرمازایی که در فضا وجود دارد، میزان قرار گیری در معرض آفتاب، ارتفاع دیوار تا سقف و بسیاری از موارد دیگر در آن دخیل است. هر ۱۲۰۰ BTU حدود ۴۶ متر فضا را می تواند خنک کند اما این عدد، در شرایط کاملا ایده آل محاسبه شده است. پارامترهای زیادی مثل آب و هوای منطقه، میزان عایق بندی ساختمان، نقشه ساختمان، میزان تابش آفتاب، تعداد افرادی که در محیط رفت و آمد می کنند و ارتفاع سقف در افزایش این عدد تاثیر مستقیم دارند. معمولا در تهران هر فضای ۲۰ متری در اتاقی که آفتاب گیری زیادی دارد و دارای چندین پنجره است به ۱۸ هزار BTU سرمادهی نیاز دارد.

برای خرید کولر گازی به چه نکاتی باید توجه کرد

شما در انتخاب برند کولر خود کاملاً آزاد هستید اما سعی کنید برند کولر گازی که انتخاب می کنید اولاً شناخته شده باشد، دوماً از گارانتی معتبر با سابقه درخشان برخوردار باشد،خصوصاً دقت داشته باشید که نمایندگی شرکت گارانتی دهنده در نزدیکی شهر محل زندگی و نصب کولر شما حاضر باشد تا در صورت بروز اشکال در کولر گازی و اسپلیت به عوامل آنها مراجعه نمائید.

دومین نکته مصرف برق و برچسب انرژی می باشد.

با توجه به آب و هوای شهرها که می‌تواند معتدل، نیمه‌ گرمسیری و گرمسیری باشد، میزان ظرفیت کولر گازی یا BTU مورد نیاز برای توان سرمادهی دستگاه‌ها متغیر است و استاندارد توان مورد نیاز برای سرمادهی به ازای هر متر و در هر شهر تقریبا به شرح زیر است:

دمای شهر تا 37 درجه‌ی سانتی‌گراد (معتدل) : 450 الی 500 BTU/H

دمای شهر تا 43 درجه‌ی سانتی‌گراد (نیمه گرمسیری) : 500 الی 650 BTU/H

دمای شهر تا 54 درجه‌ی سانتی‌گراد (گرمسیری) : 600 الی 900 BTU/H

انتخاب ظرفیت کولر گازی بر اساس متراژ خانه

نکته مهم در انتخاب کولر گازی، ظرفیت سرمادهی آن با توجه به مساحت فضای موردنظر است.

برای درک بهتر از موضوع ، اجازه بدهید سیستم تبرید (تولید سرما) کولر گازی را به‌ طور مختصر توضیح بدهیم.

کمپرسور همانند یک پمپ عمل می‌کند. اصطلاح کمپرسور برای دستگاه‌ های فشرده‌ سازی هوا (گازها) اطلاق می‌شود.

اگر دقت کرده باشید، گازهای دمای جوش پایینی دارند. و در حالت مایع دمای آن‌ها پایین است. مثل سیلندر گاز مایع که اگر به آن دست بزنید، خنکی آن را احساس خواهید کرد.

کمپرسور گاز مبرد را در سیستم کولر گازی فشرده می‌کند تا به مایع تبدیل گردد. سپس این گاز مایع که درجه حرارت خیلی پایینی دارد، به سمت پنل کولر گازی می‌فرستد. هوای اتاق با عبور از این پنل خنک شده و گرمای آن به گاز مبرد منتقل  می‌شود.

در این مرحله دوباره گاز مبرد با گرفتن دمای محیط به حالت گاز درمی‌آید. و به سمت کمپرسور هدایت می‌شود.

این فرایند (چرخه) تا خنک کردن محیط تا دمای موردنظر ادامه می‌یابد.

لازم به ذکر است که برای شهر تهران به صورت معمول برای هر 30 متر مربع یک تن تبرید در نظر گرفته می شود که برابر با 1000 بی تی یو بر ساعت است .

در حالت کلی می توان گفت در ایدال ترین شرایط یا محیط عایق برای هر 46 متر مربع 1200 BTU ظرفیت مورد نیاز است.

برای فضاهایی که در بالاترین طبقه و یا پایین ترین طبفه و یا در مجاورت آشپزخانه  قرار دارند 4000 بی تی یو اضافه میشود.

جدول محاسبه ظرفیت کولر گازی بر حسب BTU

ظرفیت کولر گازی

جدول محاسبه ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ

برخی از نکاتی که در انتخاب کولر گازی حائز اهمیت هستد

درصورتی که دو تا سه اتاق به نحوی در کنار هم قرار گرفته باشد که با اتصال یونیت بیرونی بتوان اتصالات را بهم مرتبط کرد، می توان از یک کمپرسور با قابلیت وصل چند کولر کمک گرفت. برای فضاهای تخت و بزرگ (بالاتر از ۱۰۰ متر) باید از چند پنل استفاده کنید. هرگز تلاش نکنید یک هال ۹۰ متری را با یک پنل خنک کنید.

اگر نمی توانید از چند پنل استفاده کنید، کولرهای ایستاده برای شما ساخته شده اند. یونیت این کولرها در فضای بیرون قرار می گیرد و اتصالات به واحد داخلی وصل می شود . کولرگازی ایستاده نیازی به نصب دیواری ندارد و واحد داخلی روی زمین قرار می گیرد. پرتاب باد این کولر ها بیشتر است.

اگر فضایی که می خواهید آن را با کمک کولرگازی خنک کنید کوچک است، نگران نباشید. کولرهای پرتابل برای شما ساخته شده اند. این نوع دستگاه ها، عملکردی مشابه کولرهای معمولی دارند و تمام سیستم آنها درون خانه نصب می شود. برای استفاده از این نوع دستگاه ها فقط لازم دارید یک لوله خروجی هوای گرم به خارج از ساختمان بکشید. این نکته را در نظر داشته باشید که این نوع کولرها برای فضاهای کوچکتر (حدود ۶۰ متر) طراحی شده اند و در فضاهای بزرگتر، راندمان بالایی نخواهند داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *