اموزش, کولر گازی

کولر گازی اینورتر چیست؟

کولر گازی اینورتر

کولر گازی اینورتر

در کولر گازی اینورتر (کولر گازی کم مصرف)، به جای کمپرسورهای دور ثابت از کمپرسورهای متغیر استفاده شده است؛ اما برای درک بهتر این موضوع، لازم است که نگاهی به عملکرد کمپرسورهای ثابت و متغیر داشته باشیم.

کمپرسورهای دور ثابت

کمپرسورهای دور ثابت با رصد کردن دمای محیط، به محض مغایرت آن با دمای ثبت شده توسط کاربر، موتور کولر گازی را روشن کرده و با یک شوک بزرگ شروع به پمپاژ هوای سرد به محیط می‌کنند. همچنین به محض رسیدن به دمای مورد نظر، فرمان خاموش شدن موتور را صادر کرده و مجددا به پیمایش دمای محیط مشغول خواهند بود.

کمپرسورهای دور متغیر

در کمپرسورهای دور متغیر، با رسیدن دمای محیط به میزان مورد نظر موتور کولر خاموش نشده و تنها دور فعالیت آن کاهش می‌یابد. بدین صورت با فاصله گرفتن از دمای دلخواه و نیاز به فعالیت مجدد موتور کولر گازی، نیازی به روشن شدن دوباره نیست و تنها دور موتور بالا می‌رود.
اما دلیل اینکه کولرهای اسپلیت اینورتر را به نام کولر گازی کم مصرف می شناسند چیست؟
در نسل قدیم کولرهای گازی یا اسپلیت ها با کمپرسور دور ثابت ، عملکرد سیستم تنظیم دمای کولر بدین صورت بود که کاربر دمای مورد نظر خود را روی اسپلیت تنظیم نموده و اسپلیت یا کولر گازی نیز با تشخیص دمای محیط از طریق ترموستات داخلی به محض اینکه دمای محیط با دمای تنظیم شده روی دستگاه را یکی تشخیص می داد موتور یا کمپرسور کولر را خاموش می کرد.

کاربرد اینورتر در کولرگازی

بطور مثال کاربر کولر گازی یا اسپلیت خود را روی دمای ۲۴ درجه سانتی گراد تنظیم می نماید ، کولر گازی یا اسپلیت دمای محیط را به ۲۴ درجه سانتی گراد می رساند و ترموستات داخلی آن به محض تشخیص دمای ۲۴ درجه محیطی دستور خاموش شدن موتور کولر گازی یا اسپلیت را داده و در نهایت موتور دستگاه خاموش می شود.

اما در این زمان ترموستات بیکار نیست و هر لحظه در حال تشخیص دمای محیط است و همچنان در صورت حس کردن دمایی غیر از دمای تنظیم شده توسط کاربر ، دستور لازم را جهت روشن شدن مجدد موتور یا کمپرسور کولر میدهد.

کولر گازی اینورتر

این خاموش و روشن شدن متوالی موتور اسپلیت یا کولر گازی سبب وارد شدن شوک الکتریکی به موتور و همچنین افزایش مصرف برق در زمان استارت مجدد کمپرسور می گردد و همین عامل یکی از مشکلات کولر های گازی و اسپلیت های قدیمی می باشد که در نسل جدید کولرهای گازی و اسپلیت ها رفع گردیده است.

کمپرسور کولر گازی و تقریباً همه موتورهای الکتریکی که از جریان برق متناوب استفاده می‌کنند از نوع براش لس هستند. یعنی برای انتقال برق به هسته سیم پیچ مرکزی از ذغال (که در دینام ماشین ممکن است مشاهده کرده باشید) یا چنگک فلزی یا مشابه آن استفاده نمیشود. در واقع از ذغال یا امثال آن در سیستم های جریان مستقیم استفاده میشود. موتورهایی که از جریان متناوب (مانند برق شهر) استفاده میکنند، درست به این دلیل که از برق متناوب استفاده می‌کنند نیازی به ذغال یا مشابه آن ندارند. مزیت این موتورها در این است که ساختار بسیار ساده تر، استهلاک بسیار کمتر و بازده بسیار بالاتر دارند.

مصرف برق کولر گازی اینورتر

استفاده از کمپرسور های جدید Dc-Inverter (چند دور) در کولرهای گازی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی تا ۴۰% می شود، به این صورت که دستگاه بعد از رسیدن به دمای مورد نظر خاموش نمی شود بلکه دور خود را کم می کند. چون کمپرسور دستگاه قابلیت کارکرد با ۳ دور مختلف را دارد در زمانی که نیاز به تمامی ظرفیت کمپرسور وجود ندارد می توان بر حسب نیاز به صورت هوشمند از ۳/۱ یا ۳/۲ توان خود استفاده نماید و این در حالی است که دستگاه های اسپلیت معمولی چنین قابلیتی ندارند و از زمان شروع به کار با ۱۰۰% توان خود تا هنگام خاموشی یا اتومات کردن به کار خود ادامه می دهد.

منبع : kiasarma.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *