اموزش, یخچال

علت سرد نکردن آبسردکن یخچال ساید بای ساید

علت سرد نکردن آبسردکن یخچال ساید بای ساید

یکی از علت های سرد نکردن آبسردکن یخچال ساید بای ساید ، خراب شدن مخزن آبسردکن یخچال می‌تواند باشد. در واقع اگر آبسردکن یخچال شما مخزنی باشد؛ پس این بدان معنی است که یخچال یک منبع دارد که در آنجا آب جمع می‌شود و برای خنک کردن آب، سرمای خود را از خود یخچال تامین می‌کند و در نتیجه اگر یخچال شما برودت لازم را نداشته باشد آب خنکی نخواهید داشت.

چنانچه بعد از بررسی مخزن آبسردکن یخچال، هنوز آبی که از قسمت آبریز آبسردکن ساید خارج می‌شود و خنک نیست بدانید که دستگاه شما یک مشکل فنی دارد و برای رفع عیب عدم سرما باید قطعات زیر چک شود:

ترمودیسک

برد الکترونیکی

فن

گاز یخچال

المنت

موتور

گاهی ممکن است کار نکردن آب سرد کن یخچال به این معنی باشد که آبی از آبسردکن یخچال خارج نمی شود و یا به عبارت دیگر آبسردکن آب نمی دهد. در این مواقع می توان مشکل را به موارد زیر مربوط دانست:

لوله انتقال آب یخ زده است

معیوب بودن سوئیچ دیسپنسر یا آبسردکن

ایراد برد کنترلی آبسردکن

ایراد در شیر ورودی آب یا شیر برقی

ایراد در فیلتر آب

فشار کم آب

ایراد سوئیچ درب

عدم تنظیم دمایی ترموستات یخچال

در صورتی که ترموستات یخچال ایراد داشته باشد، تنظیم دما بهم ریخته و احتمالا علت گرم بودن آب یخچال ساید می باشد. و در صورت خرابی، آن را تعویض نماید.

ایراد لوله انتقال آب

اولین دلیل و معمول ترین دلیل آب ندادن آبسردکن یخچال، یخ زدن لوله آب درون درب است. گاهی این لوله را در بخش فریزر ساید بای ساید قرار می دهند که در این حالت نیز احتمال یخ زدن لوله بیشتر می شود. برای اطمینان از این امر، می توانید لوله را از سمت پایین یخچال جدا کنید و از درون آن فوت کرده و یا زیر شیر آب بگیرید. در صورتی که لوله یخ زده باشد، از سمت دیگر چیزی خارج نخواهد شد. جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی، بهتر است از تنظیم دمای صحیح فریزر خود مطمئن باشید. در صورتی که دمای فریزر به زیر صفر درجه فارنهایت (17.8- سانتیگراد) برسد، امکان یخ زدن لوله آب وجود دارد. دمای داخل فریزر باید همیشه در بازه 18- تا 12- درجه سانتیگراد حفظ شود.

خرابی میکروسوئیچ و کلیدهای دیسپنسر

ممکن است میکروسوئیچ یا کلیدهای دیسپنسر که بر روی یخچال نصب می شوند و عملیات اتوماتیک خروج آب و یخ از آبسردکن و یخساز را کنترل می کنند، ایراد داشته و معیوب باشند. این کلیدها که می توانند نوع یخ، دمای آب و سایر تنظیمات را کنترل کنند، ممکن است دارای اتصالات نادرست یا سوختگی باشند. همچنین ممکن است از فریم و بدنه خارج شده و یا به سبب ضربه یا حرارت دچار مشکلات فنی گردیده و جریان نداشته باشند.

ایراد برد کنترلی دیسپنسر یا آبسردکن

در صورتی که برد کنترلی دیسپنسر یا همان آبسردکن خراب باشد، بسیاری از عملیات های آبسردکن و نیز یخچال متوقف می شود. ممکن است این بخش، جریان یا ولتاژ الکتریکی لازم را که برای کارکرد صحیح آبسردکن یخچال لازم است، تامین نکند. این برد کنترلی دو بخش آبسردکن و یخساز و صفحه نمایش را کنترل می نماید. اگر تنها یکی از این بخشها کار نمی کنند، ابتدا آنها را بررسی نمایید و در صورتی که کل مجموعه دیسپنسر از کار افتاده است، برد را بررسی کنید که سوختگی یا اتصال کوتاه نداشته باشد و یا خازنی نسوخته باشد. تشخیص اینکه یخچال شما به یک برد کنترلی جدید احتیاج دارد یا خیر، برعهده تکنسین های حرفه ای تعمیر یخچال خواهد بود.

خرابی شیر ورودی یا شیر برقی

شیر ورودی آب (شیر برقی)، آب را به داخل یخچال آورده و به بخش های آبسردکن و یخساز یخچال می رساند و می تواند هم بصورت الکترونیکی و هم مکانیکی از کار بیوفتد. از سالم بودن سلنوید های شیر ورودی آب توسط یک مولتی متر اطمینان حاصل کنید. به علاوه از مسدود نبودن آن نیز مطمئن شوید. در صورتی که به تشخیص تعمیرکار، شیر ورودی آب یخچال شما معیوب از آب درآمد، با تعویض آن احتمالا مشکل کار نکردن آبسردکن یخچال حل خواهد شد.

ایراد فیلتر آب

در صورتی که فیلتر آب یخچال گرفته شده و مسدود باشد، جریان آب به آبسرکن دچار اختلال شده و کاهش می یابد، که این امر خود باعث کارکرد نادرست آبسردکن خواهد شد. فیلتر آب یخچال بطور معمول هر 6 ماه یک بار باید تعویض شود، تا از جریان مناسب و کیفیت آب قابل قبول اطمینان حاصل شود.

کم بودن فشار آب خانه

یک دلیل دیگر برای علت سرد نکردن آبسردکن یخچال، کم بودن فشار آب خانگی شما است. همانطور که می دانید، حداقل فشار مورد نیاز برای عملکرد صحیح شیر ورودی آب، 20 psi است. لذا در صورتی که فشار آب خانگی شما از این مقدار کمتر باشد، ممکن است شیر باز نشده و درنتیجه آبسرد کن یخچال درست کار نکند.

ایراد سوئیچ درب یخچال

در حالتی که درب یخچال باز است، قفل درب باعث خاموش شدن آبسردکن و یخساز می شود. لذا یک علت سرد نکردن آبسردکن یخچال می تواند ایراد سوئیچ درب باشد. در صورتی که ایرادی در سوئیچ قفل درب وجود داشته باشد، حتی با بسته بودن درب نیز می تواند از فعال شدن و کار کردن آبسردکن و یا یخساز یخچال جلوگیری کند. برای تست سالم بودن قفل درب، از یک مولتی متر برای وجود جریان در آن استفاده کنید.

علت چکه کردن آبسردکن یخچال

خرابی در پدال آبسردکن

شیر برقی

مشکل در مسیر آبرسانی

برای رفع عیب چکه کردن آبریز یخچال مراحل زیر را چک نمایید:

در مرحله اول به صورت مستمر به مدت 6 دقیقه پدال آبسردکن یخچال را فشار دهید تا هوای آن خارج شود، دوباره بررسی نمایید.

سپس فیتینگ ها را بررسی نمایید که خوب آب بندی شده باشد.

اتصال شلنگ آب از پشت یخچال و شیربرقی را چک نمایید.

تانک واتر را خارج کنید و مشاهده نمایید که آیا هوا در فیتینگ وجود دارد یا خیر؟ اگر هنوز آبریز چکه میکند تانک واتر تست و درنهایت تعویض کنید.

اگر همچنان مشکل باقی است شیر برقی را تعویض نمایید.

همچنین اگر پدال آسیب ببیند، باعث چکه کردن آب میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *