کولر گازی

علت و علائمی که باعث سوختن موتور یا کمپرسور کولر گازی میشود

علت و علائم سوختگی موتور یا کمپرسور کولر گازی

علت سوختن موتور یا کمپرسور کولر گازی را می توان در عملکرد ضعیف قطعات وابسته یا مشکلات فنی پیش آمده در روند عملکرد این قطعه یافت. وقتی کمپرسور کولر گازی خراب می شود، درست کردن آن معمولا بسیار هزینه بر است تا جایی که ممکن است شما مجبور شوید کل سیستم را تعویض نمایید. بنابراین حق دارید که نگران باشید

وقتی موتور کمپرسور می سوزد این بدان معنی است که سیم کشی داخلی موتور به شکل جبران ناپذیری آسیب دیده است. ممکن است سیم پیچ موتور کمپرسور سوخته یا باز شده باشد، و یا به بدنه فولادی پوسته موتور اتصال کوتاه کرده باشد. اگر موتور به هر یک از این دو دلیل سوخته باشد، باید تعویض شود. وقتی کمپرسور کولر گازی دیگر نتواند فشارهای مناسبی ایجاد کند، حتی اگر موتور الکتریکی آن نسوخته باشد، باز هم باید کمپرسور تعویض شود.

علائم سوختن موتور کولر گازی

نداشتن سرمای کافی : اگر کولر گازی خود را روشن کردید و بعد از گذشت حدود یک ربع متوجه شدید که کولر فضا را خنک نکره است و مثل همیشه کار نمی کند، به احتمال زیاد موتور کولر گازی اسپلیت شما سوخته است. بنابراین یکی از اصلی ترین علائم سوختن موتور کولر گازی نداشتن سرمای کافی می باشد .

پریدن مکرر کلید مینیاطوری : اگر کلید مینیاطوری یا همان فیوز برق به صورت مکرر می پرد، می تواند یکی از نشانه ها و علائم سوختن موتور کولر گازی باشد .

نداشتن ارتعاش : هنگامی که کولر گازی اسپلیت را روشن می کنید و شیر های کولر گازی گرم می شود، اما شما ارتعاش کولر گازی را حس نمی کنید، ممکن است خازن و یا کمپرسور سوخته باشد .

برخی علت های سوختگی کمپرسور کولر گازی

کم شدن مبرد : یکی از اصلی ترین علت های سوختن موتور کولر گازی، نبود گاز کافی یا کم بودن گاز در کولر گازی اسپلیت می شود . در صورتی که گاز کولر گازی اسپلیت کم باشد و یا تمام شده باشد، و در همین وضعیت کولر را روشن کنید، باعث می شود که موتور کولر گازی اسپلیت شما بسوزد .

ولتاژنا مناسب : یکی دیگر از مواردی که باعث سوختن موتور کمپرسور می شود، نوسانات برق می باشد . اگر برق نوسان کند، موتور کولر گازی، روند کار کردنش قطع می شود، به عبارتی کمپرسور هنگام کار کردن زیر بار می ماند، در این صورت برق روی سیم پیچ وجود دارد و سیم پیج به شدت آمپر می کشد، و توانای راه اندازی قطعات داخلش را ندارد، در این صورت موتور اورلود می شود و همین موضوع می تواند باعث سوختن کمپرسور کولر گازی شود .

کثیف بودن کندانسور : همچنین اگر کمپرسور کثیف باشد نیز می تواند باعث سوختگی موتور کولر گازی شود . از آن جایی که گاز داغ وارد کندانسور می شود، اگر کندانسور کثیف باشد، نمی تواند گرمای گاز داغی که وارد کندانسور می شود را تخلیه کند . همین امر باعث می شود تا فشار گاز بسیار بالا برود مثلا در صورتی که کندانسور کثیف شود، فشار گاز به ۹۰ می رسد . بالا رفتن فشار گاز باعث بالا رفتن آمپر می شود و باعث می شود که کمپرسور کولر گازی بسوزد .

وجود هوا در لوله ها : هوا به هیچ عنوان نباید وارد لوله های کولر گازی شود، زیرا وجود هوا در لوله های کولر گازی باعث می شود که روغن موتور خراب شود،  هوا باعث اکسید شدن قسمت های داخلی موتور می شود، با زنگ زدن قسمت های داخلی کولر گازی، موتور دچار ساییدگی می شود. اگر هوا وارد لوله های کولر گازی شود باید توسط نصاب یا متخصص تعمیر کولر گازی اسپلیت، باید همه ی هوای موجود در لوله ها با استفاده از دستگاه وکیوم از آن خارج شود .

معیوب بودن سیم پیچ : همچنین یکی دیگر از علت های سوختن موتور کولر گازی اسپلیت، معیوب بودن سیم پیچ راه انداز یا کمکی می باشد، که این حالت باعث می شود که موتور کولر گازی بسوزد . همچنین نا مرغوب بودن و پایین بودن کیفیت سیم های استفاده شده در موتور نیز باعث سوختن موتور کولر گازی اسپلیت می شود .

روغن کاری نامناسب کمپرسور : یکی از مهم‌ ترین دلایل سوختن موتور کولر گازی روغن کاری نکردن نامناسب موتور است. اگر روغن‌کاری کمپرسور به خوبی انجام نشده باشد، موتور کولر گازی باید به مدت طولانی بدون روغن کار کند. همین موضوع سبب می‌شود که اجزای کمپرسور فرسوده و مستهلک شوند. با مستهلک شدن اجزای موتور کولر گازی، موتور دستگاه به مرور از کار خواهد افتاد.

علامت های سوختن کمپرسور کولر گازی پنجره ای

با وجود تفاوت ویژگی های کولر گازی پنجره ای و کولر گازی اسپیلت، خیلی از مشکلاتی که ممکن است باعث ایجاد مشکل در عملکرد درست کولر گازی شما شود بین این کولر ها مشترک است. در مورد علائم سوختن موتور کولر گازی پنجره ای نیز می توان گفت تقریبا نشانه های مشابه ای با علائم سوختن موتور کولر گازی اسپلیت دارد. همان طور که پیش تر بیان کردیم، روشن نشدن کمپرسور، پرتاب باد گرم، پریدن فیوز کولر، سروصدای غیر عادی، نشت گاز کولر و افزایش هزینه قبض برق نیز می تواند در مورد کولر گازی پنجره ای صدق کند و هشدار جدی برای نشان دادن علائم سوختن موتور کولر گازی پنجره ای باشد.

علائم سوختن کمپرسور کولر گازی پنجره ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *