اموزش, یخچال

علت بوی بد یخچال و نحوه رفع آن

علت بوی بد یخچال و نحوه رفع آن

یکی از متداول ترین مشکلاتی که اغلب همه مردم و مخصوصا خانم ها با آن رو به رو هستند بوی بد یخچال می باشد. بوی بد یخچال ممکن است بسیار نامطبوع و حتی غیرقابل تحمل باشد. بوی بد یخچال، یکی از آن مشکلات شایعی ست که اگر برایتان پیش بیاید می‌خواهید هر چه سریع ‌تر درصدد رفع آن برآیید.

برخی عواملی که در بوی بد یخچال موثر هستند

قرار دادن موادی مانند میوه‌ها و سبزیجات، بدون شستشو و پاکسازی درون یخچال

قرار دادن مواد غذایی بدون ظرف دردار درون یخچال

ریختن مواد غذایی درون یخچال

تمیز نکردن یخچال برای مدت طولانی

تجمع آب در سینی تخلیه یخچال

فاسد شدن مواد غذایی درون یخچال

پر کردن بیش از حد یخچال

استفاده نکردن از یخچال بیش از سه روز

فاسد شدن مواد غذایی درون یخچال

یکی از اصلی ترین دلایل بوی بد یخچال فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می باشد. این مورد برای همه ممکن است اتفاق افتاده باشد. وقتی یک ماده غذایی به مدت بیش از 4 روز در یخچال بماند بی شک فاسد می شود. در این صورت بوی فاسد شدن آن که بسیار نامطبوع است در یخچال پخش می شود.

ریختن مواد غذایی درون یخچال

متاسفانه این مشکل برای همه ممکن است پیش آمده باشد. ریخته شدن مواد غذایی در یخچال امری اجتناب ناپذیر می باشد. مواد غذایی وقتی در یخچال ریخته شود و به موقع تمیز نگردد کم کم می تواند عامل بوی بد یخچال باشد.

تمیز نکردن یخچال برای مدت طولانی

مهم نیست یخچال شما چه مدل یا چه برندی می باشد. به هرحال هر یخچال حداقل هر دوهفته یکبار باید به صورت کامل نظافت و تمیزکاری شود. عمل نکردن به این نکته می تواند یکی دیگر از عوامل بوی بد یخچال باشد.

استفاده نکردن از یخچال بیش از سه روز

 استفاده نکردن از یخچال به مدت حداقل 48 ساعت و حداکثر 72 ساعت بی شک می تواند باعث فاسد شدن اغلب مواد غذایی در یخچال گردد.

مراحل از بین بردن بوی بد یخچال

چک کردن دمای یخچال

یکی از دلایلی که ممکن است علت بوی بد یخچال شده باشد، دمای نادرست آن است. به دفترچه راهنمای یخچال‌تان مراجعه کنید یا مدل آن را سرچ کنید تا نحوه تنظیم دما و دمای مناسب یخچال را بیابید. به طور کلی دمای درون یخچال باید 37-35 درجه فارنهایت (2-3 درجه سانتی‌گراد) باشد. اگر در مناطق مرطوب زندگی می‌کنید باید دمای یخچال را کمی متفاوت تنظیم کنید.

خالی کردن یخچال

حتما یخچال را از برق بکشید و سپس تمامی موادی که درون آن هستند را خارج کنید (برخی از مدل ‌های جدیدتر دارای دکمه OFF هستند، می‌توانید از آن هم استفاده کنید). در 90% مواقع علت بو گرفتن یخچال به دلیل فاسد شدن میوه و یا نوعی خوراکیست که در گوشه کنار یخچال و دور از چشم شما پنهان شده است. فکر خوبیست که هر از چند گاهی تمامی وسایل داخل یخچال را بیرون بزارید و آنها را چک کنید.

تمیز کردن طبقات و کشوهای یخچال

حالا که یخچالتان خالی شده است، طبقات و کشو های آن را بیرون بیاورید و با کف و آب بشویید. برای تمیزی بهتر می‌توانید از محلول آب و جوش شیرین به همراه کمی سرکه استفاده کنید.

علت بوی بد یخچال و نحوه رفع آن

تمیز کردن فضای داخلی یخچال

قبل از قرار دادن کشوها و طبقات سر جایشان، یک اسفنج را به کف و جوش شیرین و آب گرم آغشته کنید و تمامی قسمت ‌های داخل یخچال از جمله درون درب یخچال را کاملا تمیز کنید. درب یخچال از آن قسمت ‌های مهم است که باید تمیز کردنش را جدی بگیرید.

تمیز کردن سینی یخچال

اکثر یخچال‌ها در زیر خود دارای یک سینی تخلیه هستند، با احتیاط یخچال را جلو بکشید، در پشت آن این سینی را از زیر یخچال بیرون بکشید و محتویات آن را خالی کنید. سپس با همان اسفنج آغشته به جوش شیرین و آب گرم، سینی تخلیه یخچال را کاملا تمیز کنید. بعد از اینکه کاملا آن را تمیز کردید با احتیاط سر جایش قرار دهید. اگر هم یخچال ‌تان از مدل‌هایی است که فاقد سینی تخلیه است، این مرحله را نادیده بگیرید. علت بوی بد موتور یخچال و پشت یخچال به گرد و خاک و کثیفی سینی و موتور یخچال مربوط است. پس تمیز کردن آن را جدی بگیرید.

قرار دادن مواد بوگیر در یخچال

بعد از اینکه کشوها و طبقات یخچال را خشک کردید و از بو نداشتن شان مطمئن شدید، آنها را دوباره در یخچال قرار دهید. حالا برای محکم کاری، در یک بشقاب یا کاسه جوش شیرین یا وانیل بریزید و بدون بستن درب، آن را در یخچال قرار دهید تا مانند بوگیر عمل کند. همچنین اگر طبقات یخچال یا درون درب آن هنوز بوی ناخوشایندی می‌دهند، از دانه ‌های قهوه استفاده کنید. یکی از سریع ترین راه های از بین بردن بوی بد یخچال استفاده از این مواد در داخل یخچال است. بدون هیچ ظرفی، دانه‌ های قهوه را روی طبقات و درون درب بریزید. قهوه در این زمینه بسیار عالی عمل می‌کند. بگذارید جوش شیرین یا دانه‌های قهوه به مدت 1 الی 3 روز در یخچال بمانند.

علت بوی بد یخچال و نحوه رفع آن

علت بوی بد یخچال و نحوه رفع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *