اموزش

شارژ گاز کولر ماشین

شارژ گاز کولر ماشین

شارژ گاز کولر ماشین به چه معناست؟

شارژ مجدد گاز کولر ماشین و تعمیر موقت در صورتی که به موقع انجام نشود، می تواند به یک مشکل بزرگ تر تبدیل شود و سیستم تهویه مطبوع شروع به نشت کرده و باید توسط مکانیک تایید شده و مورد بازرسی قرار گیرد. 

فهرست

اجزای تشکیل‌ دهنده کولر خودرو

گازی که برای شارژ کولر به کار می رود چیست؟

برای شارژ گاز کولر چه باید کرد؟

جلوگیری از گرمایش زمین

خدمات ما

روش کار کولرهای خودرو به مانند کولرهای گازی خانگی است. البته شارژ گاز کولر ماشین به علت وجود مبرد کار ساده‌ای نیست و حساسیت‌های خاص خودش را دارد. پس بهتر است این کار توسط یک تعمیرکار متخصص انجام شود.

اجزای تشکیل‌ دهنده کولر خودرو

کمپرسور: کمپرسور، دستگاه حرکت‌دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل است. این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌کند. کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور و سپس به کپسول خشک‌ کننده و مجدد به داخل اواپراتور به حرکت درمی ‌آورد.
کندانسور: کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرارت را به عهده دارد. کندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌دهد.

کپسول خشک ‌کننده: کپسول خشک‌کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌کند.

اواپراتور: یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر اتومبیل اواپراتور است. اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین خودرو را برعهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل کابین است.

جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، سرمای ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می‌دهد.

شارژ گاز کولر ماشین
مجموعه لوله و شیلنگ: شیلنگ‌ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند.

کلید A/C: این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن کردن کولر را بر عهده دارد که با شکل‌ های متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد. معمولا یک لامپ LED وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را عهده‌ دار است.

فن کولر: وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، در این حالت فن به گونه‌ای نصب می‌شود که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور می ‌‌دمد.

شیر انبساط: این وسیله تعیین‌کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را به طور ناگهانی کاهش می‌دهد.

گازی که برای شارژ کولر به کار می رود چیست؟

گاز یک کیلویی R134a گازی بی‌خطر با خاصیت جذب و انتقال سریع گرما است که در شارژ کولر خودرو به کار می رود. این گاز غیرقابل اشتعال و غیرسمی است و پایداری شیمیایی و حرارتی مناسبی در مجاورت سرما از خود نشان می‌دهد.

همچنین گاز یک کیلویی R134a هیچ گونه واکنشی نسبت به لایه ازن ندارد، اما مانند نسل‌های گذشته خود درصورت آزاد شدن در هوا باعث گرمایش زمین می‌شود که البته میزان آن بسیار کمتر از گازهای پیشین خود است. اولین گازی که برای کولر خودرو استفاده شد R11 بود که تنها در انواع محدودی از خودروها به کار گرفته شد و به همین جهت نتوانست همه گیر شود.

شارژ گاز کولر ماشین

گاز یک کیلویی R134a ایسکون

برای شارژ گاز کولر چه باید کرد؟

ابزار لازم برای گاز کردن کولر ماشین:

کپسول یک کیلویی گاز
رابط شیلنگ
گیج مانوفیلد
کپسول ۱ کیلویی گاز R134 و شیلنگ مخصوص

برای شارژ گاز کولر خودرو باید ابزاری چون گیج مانوفیلد، کپسول ۱ کیلویی گاز R134 ، رابط شلنگ و … را داشته باشید. اما پیش از اقدام برای شارژ گاز کولر باید ابتدا از وجود گاز در آن اطلاع حاصل کنید. برای این کار می‌توانید لوله و والف کولر را پیدا کرده، درپوش آبی آن را کنار بزنید و والف را بفشارید. چنانچه گاز با فشار بیرون بزند یعنی گاز در سیستم کولر موجود است و نیازی به شارژ وجود ندارد.

حال دوباره گیج را چک و عدد آن را بررسی می‌کنیم. باید بدانیم معمولا عددی در میانه ۳۵ تا ۴۰ PSI مدنظر ماست. اگر عدد کمتر از آن مقدار موردنظر باشد، باید اندک اندک شیر گاز را باز کرد تا به عدد ایده ‌آل برسیم.

جلوگیری از گرمایش زمین

برخی از شرکت ها موظف اند که طبق قاناون از گازهای مبردی استفاده کنند که به کره زمین و گرم شدن آن آسیب نمی رساند. واحدهای تهویه مطبوع مناسب در خودرو که به طور موثری کار می کنند، نه تنها در تابستان داخل خودرو را خنک می کنند، بلکه مشکل رطوبت داخل ماشین و مشکلات بهداشتی بالقوه را نیز از میان بر می دارند. بنابراین نیاز است که نسبت به شارژ گاز کولر ماشین خود بی اهمیت نباشید.

 

قیمت گاز 1 کیلویی R134 ایسکون مناسب و به صرفه برای مصرف کننده میباشد. در صورت سفارش گاز یک کیلویی ایسکون یا شارژ گاز کولر خودرو میتوانید با ما تماس حاصل فرمایید یا به صورت حضوری از ما خدمات دریافت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *