اموزش

اموزش کامل نصب و راه اندازی انواع کولر گازی

اموزش کامل نصب و راه اندازی انواع کولر گازی

نصب کولر گازی یا نصب اسپلیت ، به خصوص در فصول گرم سال، یکی از پر درخواست ‌ترین خدمات سرمایشی است؛ البته پیشنهاد می‌کنیم با توجه به افزایش نسبی هزینه نصب کولر گازی در روزهای گرم سال، پیش از آغاز فصول بهار و تابستان، اقدام به نصب کولر گازی یا همان اسپیلت کنید.

در حین نصب کولرهای گازی و اسپلیت شما نیاز به یک سری تجهیزات دارید که این تجهیزات به شما کمک می‌کنند تا راحت تر کولر گازی را نصب کنید.

دستگاه متر و مولتی متر

گیج

گرد بر

انواع مدل پیچ گوشتی

لوله بر

پمپ وکیوم

گیج

دریل

چکش

آچار فرانسه

خم کن لوله

کاتر

سیم چین

بهترین محل برای نصب یونیت داخلی کولر گازی

از نور مستقیم خورشید و منابع گرما بپرهیزید.

از مکان‌هایی که در آن ممکن است گاز نشت کند و یا غبار نفت یا گوگرد وجود دارد بپرهیزید.

پنل داخلی کولر گازی (اسپلیت) به حداقل ۶ اینچ یا به عبارتی ۱۵ سانتی متر فضای باز در اطراف، بالا و دو طرف نیاز دارد و این واحد باید حداقل ۷ فوت، به عبارتی ۲٫۱۳ متر بالاتر از سطح زمین باشد.

پنل داخلی کولر گازی را حداقل ۳٫۳ فوت (۱ متر) دورتر از آنتن، برق یا خطوط اتصال که برای تلویزیون، رادیو، سیستم امنیت منزل آیفون یا تلفن استفاده شده است، نصب کنید. نویز الکتریکی این منابع می‌تواند موجب بروز مشکلات عملیاتی در کولر گازی (اسپلیت) شما بشود.

دیوار باید برای نگه داشتن وزن واحد دیواری کولر گازی به اندازه کافی محکم باشد. ممکن است به ساخت یک فریم از چوب یا فلز برای پشتیبانی از آن نیاز داشته باشید.

اموزش کامل نصب و راه اندازی انواع کولر گازی

اسپلیت کولر گازی

خب همه می‌دانیم که کولر های گازی یونیت داخلی و خارجی دارد و برای نصب آنها باید به صورت جداگانه هر یونیت را نصب کرد. در اینجا قرار است نصب یونیت داخلی را توضیح دهیم. اول از هر چیزی باید محلی مناسبی برای نصب پیدا کنید چرا که در دکوراسیون منزل نباید مشکلی رخ دهد. همچنین کولر باید بتواند به بیشتر فضای ساختمان دسترسی داشته باشد تا هوای خنک را هدایت کند. پنل را باید به صورت افقی نصب کنید.

طوری دستگاه را نصب کنید که برای تعمیر و سرویس کاری مشکلی رخ ندهد. به آب لوله خارجی کولر دقت کنید تا نشتی وجود نداشته باشد. این موضوع بسیار مهم است که لوله تخلیه کولر باید به صورت شیب دار باشد چرا که رطوبت را می‌گیرد و برای تخلیه لازم است که کولر شیب مناسبی برای خروج رطوبت بدست آمده داشته باشد. اینکه خروجی دستگاه نشتی داشته باشد از نکات بسیار مهم در نصب و راه اندازی سیستم سرمایشی است.

نصب یونیت خارجی

اگر در کنار محل نصب یونیت دستگاه دیگری قرار گرفت باید حتما بین دستگاه و کولر 80 سانتی متر بیشتر فاصله ایجاد کرد. برای اینکه دستگاه کولر گازی زیاد کثیف نشود، کولر گازی را در محل‌ های بسیار کثیف نصب نکنید. چرا که وقتی فیلتر کولر کثیف شود علاوه بر اینکه محیط تهویه نمی‌شود، باعث می‌شود باکتری‌ها، ویروس‌ها نیز محیط را آلوده کنند. همین ویروس‌ها و باکتری‌ها عوامل مهم در شکل گیری بیماری‌های پوستی و تنفسی هستند.

همچنین برای نصب کولر گازی و اسپلیت باید دقت کنید که نور خورشید مستقیما بر روی دستگاه قرار نگیرید. چرا که گرما باعث می‌شود دستگاه عملکرد خوبی نداشته باشد و مصرف انرژی آن نیز بیشتر شود. اگر بخواهید یونیت خارجی را بر روی پنجره نصب کنید باید دقت کنید که از یک دستگاه لرزه گیر برای نگه داشتن یونیت استفاده کنید. برای مکان‌هایی که شیب دارند نیز باید این نکته را در نظر بگیرید که یونیت با تراز بندی بر روی مکان شیب دار نصب شده باشد.

وقتی که مکان مورد نظر را سوراخ کاری کردید باید حتما سوراخ‌ها را با خمیر مخصوص برای حفظ ایمنی دستگاه پر کنید. به خروجی و صدای دستگاه توجه کنید تا برای خود و دیگران مشکلی رخ ندهد. در خصوص نصب درپوش دستگاه باید گفت تخلیه ی آب کولر باید به درستی انجام شود و مسیری برای این فرآیند وجود داشته باشد. راه‌های خروجی و ورودی هوای کندانسور را بررسی کنید.

اموزش کامل نصب و راه اندازی انواع کولر گازی

یونیت خارجی کولر گازی

راهنمای نصب کولر گازی

صفحه (پایه) نصب را بر روی دیواری که میخواهید پنل داخلی را بر روی آن نصب کنید، نگه دارید.

برای اطمینان از اینکه پایه (صفحه) نصب در هر دو صورت افقی و عمودی برابر است از یک تراز استفاده نمایید.

با استفاده از مته در نقاط مناسب و در محل پیچ‌های پایه سوراخ ‌های لازم را در دیوار ایجاد کنید.

در داخل سوراخ‌ ها رول پلاک گذاشته و صفحه (پایه) نصب را با پیچ به دیوار محکم کنید.

بهترین نقطه برای ایجاد سوراخ به بیرون را در فضای خالی براکت بیابید. شما همچنین باید فاصله و طول مورد نیاز لوله برای رسیدن به واحد خارجی را نیز در نظر بگیرید.

یک سوراخ با قطر ۳ یا به عبارتی ۷٫۵ سانتی متر را بر روی دیوار ایجاد کنید. برای اطمینان از تخلیه مناسب، لوله باید شیب رو به پایین به سمت خارج داشته باشد.

یک فلنج انعطاف پذیر را داخل سوراخ قرار دید.

بررسی اتصالات الکتریکی

پنل جلویی واحد و کاور (پوشش) آن را بردارید.

مطمئن شوید که کابل‌های برق به پایانه‌ های پیچ متصل شده‌اند. هچنین اطمینان حاصل کنید که با نمودار هایی که با کولر گازی (اسپلیت) عرضه می‌شوند مطابقت دارند.

وصل کردن لوله ها

لوله کشی را از واحد داخلی به سمت سوراخ حفر شده در دیوار اجرا کنید. خم شدگی‌ها را برای اطمینان از کارکرد خوب دستگاه به حداقل برسانید.

یک لوله پی ویسی به طول ۱٫۴ ” یا ۶ میلیمتر، کوتاه تر از طول ین سطوح داخلی و خارجی دیوار، برش دهید.

درپوش لوله را در انتهای داخلی لوله پی وی سی قرار داده و لوله را در داخل سوراخ ایجاد شده در دیوار قرار دهید.

لوله‌های مسی، کابل برق ولوله تخلیه را با استفاده از چسب برق به هم ببندید. لوله تخلیه را برای اطمینان از جریان آزاد آب در پایین قرار دهید.

لوله را محکم به واحد داخلی متصل کنید. برای سفت کردن آن می‌توانید از دو آچار در جهت مختلف استفاده نمایید.

لوله تخلیه آب را به پایه واحد داخلی کولر گازی (اسپلیت) وصل کنید.

لوله‌ها و کابل‌ های متصل را از طریق سوراخ ایجاد شده در دیوار هدایت کنید. اطمینان حاطل کنید که لوله تخلیه آب را در مکان مناسب تخلیه خواهد کرد.

قبل از عملیات لوله کشی باید سه اصل مهم زیر را رعایت نمود:

خشک بودن داخل لوله ها:

هوا و رطوبت نباید وارد لوله‌های مبرد شود، زیرا موجب صدمه دیدن کمپرسور و تجهیزات حساس سیستم می‌شود.

تمیز بودن داخل لوله ها:

گرد و غبار و ذرات ریز نباید وارد لوله‌های مبرد شود زیرا موجب گرفتگی سیستم شده و به مرور زمان موجب بروز مشکلات زیادی می‌شود.

محکم بودن اتصالات:

اتصالات، مخصوصا اتصالات پیچی باید محکم نصب شوند، زیرا در غیر این صورت بیشترین موارد نشتی از همین قسمت‌ها می‌باشد.

آماده سازی و نصب لوله ها

ابتدا فاصله بین یونیت خارجی و داخلی را به دقت اندازه گیری کنید. می‌توانید اول روی دیوارها را با استفاده از مداد و خط کش، خط کشی کرده و سپس با قراردادن متر روی خطوط کشیده شده که مشخص کننده محل عبور لوله‌ها می‌باشند، فاصله ‌های غیر مستقیم را اندازه گیری کنید.

در هنگام برش لوله ۱۰% بیشتر از فاصله اندازه گیری شده لوله را برش دهید.

لوله را با زاویه صفر درجه ببرید. برش زاویه دار، محدب و یا مقعر باعث بروز نشتی گاز مبرد خواهد شد.

از لوله بر دیسکی در خصوص برش لوله‌های مسی استفاده کنید. استفاده از اره آهن بر برای برش لوله علاوه بر دندانه دار شدن مقطع لوله باعث نفوذ براده و پلیسه داخل لوله می‌شود. لازم بذکر است هنگام استفاده از لوله بر دیسکی از روغن استفاده نکنید.

از ابزار مناسب جهت بر طرف کردن پلیسه در مقطع لوله استفاده کنید. حتما مطمئن شوید که پلیسه داخل لوله نفوذ نکند. جهت پرهیز از نفوذ پلیسه در زمان پلیسه گیری لوله را سر پایین بگیرید و یا با پر کردن لوله با یک پارچه تمیز پلیسه گیری را انجام دهید و سپس پارچ را با حتیاط و به صورت سر پایین خارج کنید.

هشدار: در صورت نفوذ پلیسه و لراده لوله مسی در داخل سیستم کمپرسور و سایر قطعات موجود در مدار تبرید، دستگاه دچار مشکل اساسی خواهد شد. وجود پلیسه سر لوله‌ها باعث نشت گاز خواهد شد.

پس از بریدن لوله و برطرف کردن پلیسه داخلی، ابتدا مهره برنجی را از لوله رد کرده و سپس توسط لاله کن، سر لوله را لاله کنید.

نکته: میزان بیرون آمدگی لوله از سطح قالب ابزار حدود ۰/۵ میلیمتر برای مبرد R22 می‌باشد.

برای اطمینان از عدم نشتی باید سر لوله یکنواخت، صاف و بدون ترک باشد.

در صورت استفاده از گاز R410a برای لاله زنی از ابزار مخصوص استفاده شود.

نکات مهم نصب کولر گازی :

در ابتدای لوله‌های ارتباطی یونیت داخلی و سپس یونیت خارجی را وصل کنید.

قبل از زبانه کشی لوله، مهره اتصال را فراموش نکنید.

مجموعه لوله را از قسمت اتصالی به یونیت داخلی تا قسمتی که وارد سوراخ دیوار می‌شود بصورت کامل نوار پیچ کنید.

حداکثر طول مجاز لوله بصورت افقی بین یونیت خارجی و داخلی ۱۰ متر می‌باشد.

حداکثر ارتفاع مجاز لوله بصورت عمودی بین دو یونیت داخلی و خارجی ۵ متر می‌باشد.

مراحل نصب یک دستگاه کولر گازی اسپلیت

نصب سینی جهت نگهداشتن یونیت داخلی (IN DOOR) بر روی دیوار جهت نصب سینی احتیاج به یک تراز بوده تا سینی بصورت تراز روی دیوار نصب گردد و از دلر چکشی و مته مخصوص برای سوراخ کاری روی دیوار استفاده می‌شود، همچنین نگدارنده ریموت کنترل بر روی دیوار در مکانی که به راحتی قابل دسترس باشد لازم است.

نصب یک پایه مناسب و مقاوم برای یونیت خارجی (OUT DO0R) بر روی دیوار پشت بام روی زمین یا سقف‌ های شیب دار.

نصب یک فیوز مناسب از نوع فیوز کند کار (فیوز موتوری) و همچنین استفاده از کابل استاندارد و مرغوب متناسب با جریان مصرفی دستگاه در جائیکه سیستم اتصال زمین (ارت) وجود دارد. سیم ارت دستگاه را حتما وصل کنید.

توجه:

استفاده از لوله‌ های آب یا فاضلاب آب و یا لوله گاز بعنوان سیستم اتصال زمین کار خطرناک و امکان برق گرفتگی دارد.

جهت عبور لوله ها، لوله درین و کابل ارتباطی باید بر روی دیوار سوراخی به اندازه این مجموعه تعبیه شود و قبل از اینکه این مجموعه از داخل سوراخ عبور کند، یک لوله پلاستیکی مناسب داخل سوراخ بایستی کمی به سمت بیرون شیب داشته تا آب حاصل از دیفراست براحتی از درین خارج شود. در بعضی از مکان‌ها برای ایجاد یک چنین سوراخی بهتر است از مته ‌های گرد بر که برای این منظور ساخته شده است استفاده کرد.

لوله‌ها بایستی به آرامی خم کاری شود تا دو پهن نشده و مشکلاتی را که قبلا توضیح دادیم ایجاد نکند. برای این منظور از لوله خم کن ‌های فولادی یا فنری استاده می‌کنیم و به آرامی لوله‌ها را خم می‌کنیم. سعی کنید مسیر‌های پر پیچ و خم را برای لوله‌ها ایجاد کنید و از حداقل خم استفاده کنید. لوله‌ها را بایستی جدای از کرد و سعی کنید مجموعه لوله‌ها و درین و کابل ارتباطی را توسط نوار مخصوص که برای این منظور ساخته شده در آخر، نوار پیچی کنید. در ضمن شیلنگ درین که به لوله درین دستگاه داخلی اضافه می‌شود را باید در محل اتصال محکم و آب بندی کرد.

در هنگام نصب یونیت داخلی و خارجی حد استاندارد طول لوله کشی از لحاظ ارتفاع لوله‌ها و همچنین کل طول لوله‌ها در نظر گرفته شود. فضای لازم در اطراف یونیت داخلی و خارجی رعایت شود و همچنین ارتفاع مناسب یونیت داخلی از کف اتاق به طور صحیح انتخاب گردد. سعی کنید به جداول راهنما که از طرف سازنده دستگاه ارائه می‌گردد مراجعه نمائید.

هنگامی که یونیت خارجی بالاتر از یونیت داخلی قرار می‌گیرد، روغن جریان یافته در مسیر لوله کشی به راحتی به کمپرسور بر نمی گردد. برای سهولت در این کار به ازاء هر ۵ الی ۷ متر بین یونیت داخلی و خارجی یک تله روغن متناسب درست کرده و یا از قبل تهیه و نصب نمایید.

استفاده از پمپ وکیوم (خلاء) جهت تخلیه لوله‌ها و یونیت داخلی از هوا و رطوبت:

بعد از نصب لوله‌ها بین یونیت داخلی و خارجی (در این حالت شیر‌های سرویس بسته است) شیلنگ آبی گیج فشار پائین مانیفولد (گیج دو قلو) را به شیر سرویس، شیر سه راهه و شیلنگ زرد (شیلنگ وسطی گیج) را به پمپ وکیوم وصل کنید.

پمپ را به مدت یک ربع تا نیم ساعت روشن کنید تا عقربه گیج ۳۰ اینچ جیوه (-۱mpa) پایین بیاید.

سپس شیر گیج دو قلو را ببندید و پمپ را خاموش کنید. عقربه گیج تا ۵ دقیقه نباید تغییری داشته باشد، در غیر اینصورت وکیوم دستگاه کامل است. می‌توانید ابتدا شیر رفت دستگاه را باز کنید.

سپس شیر برگشت را و در نهایت شیلنگ‌ها را از شیر و پمپ تخلیه جدا کنید.

پس از وارد شدن گاز دستگاه به لوله و بستن در پوش شیر آلنی و سوزنی می‌توانید در نقاط اتصالی یونیت داخلی و خارجی در دو سر لوله‌ها وجود نشتی‌ها را با استفاده از آب و صابون چک کنید.

نشت یابی به این طریقه مناسب تر و به صرفه تر از وضعیتی است که با کپسول گاز مبرد اقدام به نشت یابی می‌کنید.

در آخر توصیه ما به شما، استفاده از نصاب کولر گازی حرفه ای و متخصص جهت نصب و جابجایی کولرگازی است. شما با اینکار هم در هزینه و هم در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *