اموزش

لوله مویی چیست؟

لوله مویی

لوله مویی یا کاپیلاری تیوب یک لوله بسیار باریک است که بین دو قسمت سیکل یخچال فریزر قرار می‌گیرد. سیکل یخچال فریزر به دو دسته ی کم فشار و پرفشار تقسیم می شود و این تقسیمات توسط لوله مویی انجام می شود. لوله موئی به عنوان کنترل کننده های جریان مبرد در سیستم های تبرید استفاده میگردد. این لوله ها از جنس و رنگ مس و سایز مشخص (حداکثر طول 400 و حداقل طول 100 سانتی متر و بیشینه قطر 2 و کمینه 0.8 میلی متر) در بازار موجود هستند.

وظیفه کنترل کننده های مبرد

اجازه جریان مبرد مایع از لوله مایع به اوپراتور با همان شدت تبخیر مایع در اوپراتور .

ایجاد اختلاف فشار بین طرفین پرفشار و کم فشار سیستم ، برای اینکه مبرد بتواند تحت شرایطی که در فشار کم اوپراتور تبخیر می شود در همان زمان در فشار زیاد در کندانسور نیز تقطیر شود .

گاز در ابتدای کمپرسور با فشار وارد کندانسور می‌شود. در انتهای کندانسور، لوله مویی بعد از درایر یا همان خشک کن قرار دارد. لوله مویی طول و قطر مشخصی دارد. پس از اینکه گاز پر فشار وارد لوله مویی می شود و مسیری حدوداً سه تا سه متر و نیم با قطر کم و حدود سی و یک دهم اینچ را طی می‌کند، به دلیل قطر کم و طول زیاد باعث می شود که فشار گاز کاسته شود و همین امر موجب می‌شود که گاز به حالت پاشش و اسپری داخل اواپراتور شود.

بعد از اینکه گاز داخل اواپراتور پاشش شد به علت این که فشار داخل اواپراتور بسیار کم است باعث می شود که مایع اسپری شده باعث تبخیر شود. زمانی که مایع به حالت تبخیر در می آید دمای محیط را جذب می کند و این باعث ایجاد برودت می شود و سپس گاز توسط لوله ساکشن به قسمت موتور برمی گردد و سپس این پروسه مجدداً تکرار می شود.

لوله مویی

لوله مویی

توجه داشته باشید که در این سیکل تبرید و بقیه سیکل های تبرید، فشار، عامل مهمی است. زمانی که گاز در اواپراتور است فشار آن کم و زمانی که در قسمت کندانسور هست فشار زیاد است. فشار زیاد باعث تراکم مولکولی می‌شود و این تراکم مولکولی باعث می‌شود که گاز از حالت گاز به مایع دربیاید. فشار کم باعث باز شدن مولکول ها می شود و از هم دور می شوند و به همین دلیل کمک می‌کند که مایع سریعاً به حالت گاز در بیاید.

این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد که از لوله مویی در سیستم های بزرگ استفاده نشود؛ بلکه تنها در سیستم هایی با ظرفیت پایین نظیر تمام یخچال های خانگی و کولر های گازی مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای لوله های مویی

یکی از مهمترین مزایای استفاده از این قطعه این است که لوله موئی کنترل کننده فعالی ندارد و تنها از طریق طول سایز و طول خود لوله مویی می توان مبرد را کنترل کرد. نکته مثبت دیگر درباره این قطعه این است که به نسبت اکسپنشن هایی نظیر دانفوس و الکو از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. از دیگر مزایای این قطعه این است که برخلاف دیگر اکسپنشن ها، این محصول در هنگام خاموش شدن هم به کار خود ادامه می دهد، همچنین وقتی کمپرسور استارت می کند، فشار اولیه ندارد.

لوله موئی با تمام مبرد های فریونی سازگار بوده، بر خلاف اکسپنشن یا شیر های انبساط موجود که تنها با یک یا چند گاز سازگارند. همچنین شاید خالی از لطف نباشد که میزان استفاده از گاز مبرد هم در این قطعه بسیار کمتر از اکسپنشن می باشد.

معایب لوله های مویی

لوله مویی در بار های برودتی پایین توان کار کردن دارد؛

بخاطر سایز کوچکی که دارد، در برخی اوقات پلمپ می شود؛

لوله مویی قابل تنظیم نیست؛

لوله مویی را تنها با کمپرسور بسته می توان استفاده کرد؛

هنگام استفاده از لوله موئی از رسیور نمی توان استفاده کرد.

لوله مویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *