روغن کمپرسور سانیسو

روغن سانیسو SUNISO

معرفی روغن سانیسو SUNISO

برند سانیسو در سال 1933 در فیلادلفیای آمریکا متولد شد. در سال 1984 شرکت بلژیکی سان، امتیاز انحصاری تولید و عرضه محصولات برند سانیسو را در اختیار گرفت. در نتیجه، امروزه سانیسو برندی بلژیکی است که در حال تولید و عرضه انواع روغن‌ پیشرفته تجهیزات سردخانه و تهویه مطبوع در سراسر جهان می‌ باشد.

روغن کمپرسور های سرمایشی سانیسو یکی از با کیفیت ترین و مرغوب ترین روغن های کمپرسور های برودتی در جهان می باشد که مورد تایید تمامی متخصصان، مهندسان و صاحبان صنایع می باشد . روغن سانیسو عموما فاقد موم می باشند و این عامل باعث خصوصیات بسیار خوبی در دماهای پایین فراهم می کند که یکی از آنها عمر طولانی و کارکرد مطمئن و تضمین شده آن می باشد که در دو پایه معدنی و سنتتیک تولید می شوند.

روغن های کمپرسور SUNISO  تقریبا در تمامی تاسیسات بدون در نظر قرار دادن دمای کمپرسور یا دمای تبخیر بخوبی قابل استفاده هستند و با مبرد های CFC (C)  قابل ترکیب شدن و اختلاط می باشند. روغن معدنی سانیسو با پالایش روغن‌های نفتی و روغن های سنتتیک سانیسو با فرآیندهای سنتزی تولید می شوند. و این روش تولید منجربه بالاترین کیفیت روغن کمپرسورهای برودتی می شود.

روغن کمپرسور سانیسو
روغن کمپرسور سانیسو

روغن کمپرسور چیست؟

روغن کمپرسور یکی از مهم ‌ترین مواد موجود داخل کمپرسور است که بدون آن عملا کمپرسور توانایی کار کردن ندارد. داشتن یک روغن مناسب در یک کمپرسور از عوامل مهم در بازدهی و طول عمر آن به حساب می‌آید. همانطور که می‌دانید یک کمپرسور از قطعات مکانیکی متصل به هم و متفاوتی تشکیل شده است که با همکاری یک دیگر فشار مورد نیاز را تامین می کنند.

اتصال و چرخش پیوسته به هم قطعات مکانیکی در نهایت می‌تواند باعث ساییدگی و خوردگی در ان ها شود به همین جهت برای جلوگیری از این موضوع از روغن در کمپرسور استفاده می‌ شود. استفاده از انواع روغن کمپرسور باعث راونکاری قطعات و نرم کار کردن آنها می شود.

روغن ‌کمپرسور دارای سه وظیفه اصلی در کمپرسور می باشد.

  • اول اینکه کلیه قطعات با روانکاری روغن می توانند بدون سایش در کنار هم کار کنند و از ساییدگی هر کدام از آن ها جلوگیری به عمل می‌آید.
  • دوم اینکه روغن باعث خنک‌ کاری قطعات متحرک شده و از داغ شدن بیش از حد آن‌ ها جلوگیری می‌کند. داغ شدن زیاد قطعات باعث منبسط شدن آن‌ ها شده و در زمان کوتاهی باعث از کار افتادنشان خواهد شد.
  • سومین وظیفه روغن آب بندی کمپرسور و مهر و موم شدن آن می ‌باشد. با این آب‌ بندی سیستم بدون از دست‌ دادن فشار در طول مسیر با حداکثر بازده به کار خود ادامه می‌دهد.
روغن سانیسو 4GS
روغن کمپرسور سانیسو مدل 4GS

ویژگی روغن کمپرسور

  • حفظ کردن دما در حد معین
  • انجام روانکاری مناسب قطعات کمپرسور
  • حفاظت در برابر خوردگی قطعات
  • یک فرآورده مناسب نباید با سیال کمپرسور وارد واکنش شیمیایی شود.
  • از دست ندادن خاصیت خود به مرور زمان
  • حفظ کردن خاصیت روان کنندگی در دمای پایین
  • حفظ کردن نقش خود در فشار بالا

ویژگی های روغن کمپرسور خوب

روغن ‌کمپرسور دارای ویژگی‌ هایی است که هر نوع آن را نمی‌توان در انواع کمپرسور به کار برد. این روغن باید دارای ویژگی خنک کنندگی و روانکاری مناسب با کمپرسور باشد.

یکی از ویژگی‌ های روغن‌ کمپرسور ویسکوزیته آن است. به بیان‌ ساده غلظت یا گرانوری یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب روغن است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

لازم به ذکر است کمپرسور های تبرید به دلیل فشرده‌ سازی مبرد، باید روغنی در آن‌ ها استفاده شود که با مبرد واکنش نداشته باشد و با آن حل نشود. همچنین یک روغن خوب ویژگی‌ های اصلی خود را در دماهای بالا و پایین و همچنین در فشار بالا از دست نمی‌دهد.

از دیگر ویژگی ها می توان به نقطه ریزش سیال که همان تمایل به جاری شدن، فشار بخار سیال، نقطه احتراق سیال که همان دمایی است که در صورت رسیدن به آن روغن دچار احتراق می شود و… اشاره کرد.

زمان تعویض روغن کمپرسور

به طور کلی تعویض روغن باید بر اساس توصیه سازنده کمپرسور و طبق دفترچه دستگاه صورت پذیرد، هرچند در برخی کمپرسورها مانند کمپرسورهای باد که مدتی کم‌ در حال فعالیت می باشند می توان هر ۵۰۰ ساعت کارکرد روغن را تعویض کرد‌.

درصورت کاهش سطح روغن در محفظه روغن باید اقدام به تعویض کرد تا از خسارت به آن جلوگیری شود.

به طور کلی روغن ‌کمپرسور پس از فعالیت و به مرور زمان همانند روغن خودرو کم کم خواص خود را از دست داده و به دلیل تحمل دما و فشار بالا نیاز است که تعویض گردد.

روغن کمپرسور سانیسو مدل SL32
روغن کمپرسور سانیسو مدل SL32

مزایا و کاربرد روغن کمپرسور سانیسو

مزایا :

پایداری شیمیایی: مقاومت دربرابر واکنش با مبرد و قطعات فلزی سیستم

پایداری دمایی: برای حذف کربن اضافی رسوب کرده روی نقاط گرم کمپرسور مانند شیرها و خروجی کمپرسور

مقدار موم پایین: برای جلوگیری از جدایش موم از ترکیب روغن برودتی در نقاطی که پایین‌ ترین دما را دارا هستند.

دمای چکیدن پایین: برای جلوگیری از ماسیدن در خطوط لوله و بسته شدن لوله‌ ها

عایق قوی الکتریکی: برای بدست آوردن خصوصیات عایقی مناسب. این ویژگی در کمپررسور های هرمتیک (بسته) اهمیت دارد که در آن روغن به‌ عنوان عایقی بین موتور و بدنه کمپرسور عمل می کند.

ویسکوریته مطلوب: جهت اطمینان از پایداری فیلم روغن در شرایط کاری دما بالا و سیالیت مناسب در شرایط کاری دما پایین

بدون آلودگی: به‌منظور جلوگیری از خراشیدگی سطوح یاتاقان ها و شیرها و سایر نواحی حساس

روغن کمپرسور 4GS و 3GS سانیسو یا روغن های تبرید مینرال بر عملکرد هر چه بهتر سیستم های تبریدی تاثیر بسزایی دارند. از این روغن ها در روغن کاری کمپرسورهای برودتی جهت جلوگیری از ساییدگی و اصطکاک قطعات داخلی کمپرسور استفاده می گردد. این باعث می شود تا قطعات کمپرسور به راحتی بر روی هم حرکت نمایند.

همچنین روغن های Suniso GS این امکان را دارند تا به راحتی با مبرد مورد استفاده در سیستم مخلوط شوند و به مقدار کمی در خطوط تبرید منتقل شوند.این روغن ها در درجه حرارت بالا در خط دیس شارژ کمپرسور و درجه حرارت بسیار پایین در شیر انبساط در معرض تغییرات دمایی بالایی قرار دارند.

کاربرد :

روغن های Suniso را می توان علاوه بر مصارف صنعتی، در سیستم های برودتی و تهویه مطبوع اماکن مسکونی نیز استفاده کرد.

انواع روغن کمپرسور سرمایشی سانیسو

سری GS (پایه معدنی):

سری SL (پایه سینتتیک):

روغن سانیسو SL22

روغن سانیسو SL220

روغن های کمپرسور سانیسو GS برای دمای پایین‌ تر از 18- درجه سانتیگراد جهت مصارف خانگی و تبرید صنعتی و تهویه مطبوع مناسب می باشند. سازگاری این نوع روغن ها با مبردهای HCFC و CFC از قبیل R22 و R502 و R12 بوده و علاوه‌ بر آن با مبرد های طبیعی مانند R717 و R600 و R290 عملکرد بسیار عالی دارد. روغن کمپرسور سانیسو سری GS در سه مدل 4GS ،3GS و 5GS تولید و با ظروف 4 لیتری در بازار عرضه می‌شود.

تفاوت روغن کمپرسور 4GS و 3GS سانیسو

بدون در نظر گرفتن مشخصات فنی شاید بتوان گفت، مهمترین و اصلی‌ترین تفاوت روغن های کمپرسور 4GS و 3GS سانیسو در غلظت آنها می باشد. به نحوی که روغن 3GS نسبت به 4GS رقیق‌تر بوده و از غلظت کمتری برخوردار است. همچنین روغن 3GS به طور معمول برای مصارف با دماهای پایین، نظیر سردخانه‌ های صنعتی استفاده می شود. روغن 4GS برای مصارف در دماهای بالاتر، نظیر صنعت تهویه و چیلر بکار می رود. قیمت روغن 3GS و 4GS نسبت به محصولات مشابه مناسب‌تر است و معمولا تفاوت چندانی با هم ندارند.

نکته حائز اهمیت در تهیه روغن های Suniso GS، توجه به اصل و یا تقلبی بودن این محصول می باشد. متاسفانه روغن‌ های تقلبی با قیمت ارزان به وفور در بازار یافت می‌شود.

روغن کمپرسور سانیسو که تحت عنوان روغن چیلر نیز شناخته می شود در اکثر کمپرسور های سیستم های تبرید و تهویه مطبوع همچون کمپرسور های اسکرال کوپلند، اسکرال دانفوس، منیروپ دانفوس، کمپرسور بریستول، کمپرسور کولترون، کمپرسور فراسکلد، کمپرسور بیتزر و غیره استفاده می شود.

نحوه تعویض روغن کمپرسور

جهت تعویض روغن باید به کاتالوگ كمپرسور مراجعه كرد كه روغن مخصوص به آن كمپرسور استفاده شود ولی در كل روغن كمپرسور های بیتزر٬ کریر٬ بک 4gs  و كمپرسورهای كوپلند 3gs  می باشد.

این روغن ها معدنی می باشند و جهت مبرد ۲۲ است. ولی برای گازهای سری چهار از روغن های مصنوعی استفاده شود.

روغن كمپرسور های برودتی هر چند وقت یكبار بدلیل كثیفی یا آلوده شدن باید عوض شود جهت این كار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام داد:

1 – ابتدا شیر مكش و رانش كمپرسور را بسته و گاز داخل كمپرسور را تخلیه می كنیم.

2 – برق هیتر روغن را قطع كرده تا هنگام تخلیه روغن ، هیتر نسوزد.

3 – پس از تخلیه كامل گاز، درب تخلیه روغن را كه در پایین ترین قسمت كمپرسور قرار دارد باز كرده و روغن معیوب را در یك ظرف تخلیه می كنیم.

4 – در مقابل درب تخلیه روغن یك فنر و یك فیلتر توری فلزی وجود دارد كه باید حتما با یك حلال شستشو شده و با فشار باد كاملا خشک شود. در صورت كثیف بودن این فیلتر فشار روغن افت می كند و روغن كاری كمپرسور به خوبی انجام نمی شود.

5 – توری فلزی ، فنر و درب تخلیه را به ترتیب همان گونه كه باز كردیم می بندیم و پیچی كه مخصوصه تزریق روغن می باشد را باز می كنیم.

6 – روغن را توسط قیف مخصوص تا اندازه استاندارد كه دو سوم شیشه نمایشگر است پر می کنیم. ( معمولا یك برچسب كه اندازه روغن را مشخص می كند كنار این شیشه متصل شده )

7 – حال باید تمام مغزی هایی که باز کردیم را بسته و کمپرسور را وکیوم کنیم.

8 – شیر های كمپرسور را باز می كنیم و پس از تست درب پوش ها سیستم را روشن می کنیم.

کیاسرما بهترین انتخاب برای خرید انواع روغن کمپرسور سانیسو

برای خرید ، دیدن مشخصات و کاتالوگ و بررسی انواع روغن کمپرسور سانیسو میتوانید به صفحه فروشگاه مخصوص روغن کمپرسور های سانیسو سایت کیاسرما سربزنید و یا با شماره های مندرج در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید.

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00