روغن کمپرسور سانیسو

روغن سانیسو (Suniso)

معرفی و کاتالوگ روغن سانیسو

روغن سانیسو به طور خاص، برای استفاده در سیستم ‌های تبرید و تهویه مطبوع که با مبردهای سازگار با ازون کار می‌کنند، طراحی شده است. روغن سانیسو، الزامات تعیین ‌شده توسط تولید‌کنندگان تجهیزات اصلی برای کمپرسورهای سیستم‌های تبرید را زمانی که سازند‌گان این کمپرسورها، یک روغن معدنی نفتنیک را برای استفاده، مشخص می‌سازند تامین می‌کند.

روغن کمپرسورهای برودتی باید حرکت قطعات متحرک کمپرسور را به‌طریقی موثر روان و بدون اصطکاک کنند و این درحالی است که سایر روانکارهای معمول برای چنین شرایطی مناسب نیستند. بر خلاف روانکارهای عمومی، روغن‌ کمپرسور نیاز به کارکرد دایم و مادام العمر دارند. 

روغن کمپرسور های سانیسو در دو دسته : 

  • سری GS یا معدنی 
  • سری SL یا مصنوعی

موجود میباشند.

روغن سانیسو سری GS

به طور کلی روغن کاری سیستم های صنعتی و برودتی، موجب جلوگیری از اصطکاک قطعات و ساییدگی شده و حرکت قطعات بر روی هم را راحت تر می کند. روغن های سانیسو برای برای روغن کاری کمپرسور ها مناسب بوده و با عدم تمایل به موم شدن، پایداری بسیاری دارند. روغن کمپرسور سانیسو سری GS در سه مدل 3GS ، 4GS و 5GS تولید شده که در این بخش به بررسی روغن کمپرسور سانیسو 4GS می پردازیم.

این روغن ها برای دما های پایین تر از 18- درجه سانتی گراد مناسب بوده و سازگار با مبرد های R22 ، R12 ، R502 ، R717 ، R600 و  R290 می باشند. استفاده از این روغن کمپرسور باعث کاهش در هزینه های نگه داری شده و رسوب گذاری در کمپرسور نیز کاهش می یابد. عدم مسدود کردن مسیر ها و استاندارد جهانی را شامل می شود. چگالی آن در 15 درجه سانتی گراد برابر با 0.916 کیلو گرم بر متر مکعب بوده و نقطه ریزش و اشتعال به ترتیب در دما های 36- و 179 درجه سانتی گراد می باشد. شامل ویسکوزیته معادل 5.9 سانتی استوک در 100 درجه سانتی گراد است

روغن کمپرسور برای ارائه عمر طولانی کمپرسور طراحی شده است. پایداری حرارتی و مقاومت به اکسیداسیون این مایعات می تواند به حفظ تمیزکنندگی کمپرسورها کمک کند، و دوره های طولانی تری بین زمانبندی نگهداری و تعویض روغن را فراهم می سازد، و به ‏ ‏طور کل حفاظت از سایش و خوردگی، افزایش عمر تجهیزات و کاهش نیازهای تعمیر و نگهداری را به همراه دارد.

مشخصات فنی روغن Suniso 3GS

روغن کمپرسور سانیسو 3GS مناسب برای دما های زیر 18- درجه سانتی گراد در سیستم های تبریدی بوده و سازگار با مبرد های R22 ، R12 ، R502 ، R717 ، R600 و R290 می باشند.

از نکات مثبت روغن کمپرسور Suniso 3GS می توان به پایداری شیمیایی و عدم رسوب گذاری و همچنین قابلیت کار در دما های بسیار پایین به دلیل عدم تمایل به موم شدن اشاره کرد. روغن مدل 3GS سانیسو شامل ویسکوزیته در دماهای 40 و 100 درجه سانتیگراد به ترتیب برابر با 30 و 4.4 سانتی استوک بوده و نقطه اشتعال آن معادل 168 درجه سانتی گراد است.

 

روغن های معدنی کمپرسور سانیسو که تحت عنوان سری GS شناخته می شود در مدل های زیر به بازار ارائه شده است:

  • روغن معدنی کمپرسور سانیسو 3GS
  • روغن معدنی کمپرسور سانیسو 3.5GS
  • روغن معدنی کمپرسور سانیسو 4GS 
  • روغن کمپرسور سانیسو 4.5G
  • روغن کمپرسور سانیسو 5G

روغن سانیسو سری SL

روغن کمپرسور سانیسو مدل SUNISO SL32 با طیف گسترده ای از مبرد ها و گاز ها نظیر HFC مثل R23, R134a, R234fa, R404a, R407a, R407b, R407c, R410a, R507, R508 سازگار می باشد. استفاده از روغن کمپرسور SL32 اصلی باعث افزایش عمر تجهیزات سرخانه ای به صورت چشمگیر می شود.این امر به دلیل عدم رسوب سازی این محصول شرکت سانیسو بلژیک می باشد. روغن کمپرسور سانیسو، الزامات تعیین‌شده توسط تولید‌کنندگان تجهیزات اصلی برای کمپرسورهای سیستم‌های تبرید را زمانی که سازند‌گان این کمپرسورها، یک روغن معدنی نفتنیک را برای استفاده، مشخص می‌سازند تامین می‌کند.

در سیستم های تبریدی برای به سهولت حرکت کردن قطعات رو هم و نیز جلوگیری از ساییده شدن و خوردگی قطعات از روغن کاری سیستم استفاده می کنند که این روغن با ایجاد یک لایه بر روی قطعات، از آن ها محافظت کرده و هزینه تعمیر و نگهداری را می کاهد. روغن مناسب با هر سیستمی به توصیه سازنده آن سیستم انتخاب می شود. روغن های سانیسو سری SL  استری بوده و خاصیت روان کنندگی و ضد خوردگی فوق العاده بالایی را دارند.

عواملی که باعث تفاوت روغن های معمول با روغن‌ کمپرسور برودتی می شود به‌شرح زیر است:

– این روغن ها با مبرد مخلوط می شود.

– داخل مجراهای باریک خطوط سرمایش حرکت میکند.(مانند منفذ شیر انبساط یا لوله موئین)

– روغن کمپرسور با سیم پیچ موتور(نوع هرمتیک یا بسته) مستقیما درتماس است و کمپرسور شرایط دمایی متفاوتی را درون یک سیکل تجربه می‌کند.

– از دمای بالای شیرآلات کمپرسور گرفته تا دمای پایین شیر انبساط و اواپراتور.

روغن‌های برودتی سانیسو دارای ویژگی های زیر است که باعث اطمینان دائم العمر کار بودن می‌شود.

– پایداری شیمیایی: مقاومت دربرابر واکنش با مبرد وقطعات فلزی سیستم

– پایداری دمایی: برای حذف کربن اضافی رسوب کرده روی نقاط گرم کمپرسور مانند شیرها و خروجی کمپرسور

– مقدار موم پایین: برای جلوگیری از جدایش موم از ترکیب روغن برودتی در نقاطی که پایین‌ترین دما را دارا هستند.

– دمای چکیدن پایین: برای جلوگیری از ماسیدن در خطوط لوله و بسته شدن لوله‌ها

– عایق قوی الکتریکی: برای بدست آوردن خصوصیات عایقی مناسب. این ویژگی در کمپررسورهای هرمتیک(بسته) اهمیت دارد که در آن به‌ عنوان عایقی بین موتور و بدنه کمپرسور عمل می کند.

– بدون آلودگی: به‌منظور جلوگیری از خراشیدگی سطوح یاتاقانها و شیرها و سایر نواحی حساس

در زیر به برخی ویژگی های بارز روغن کمپرسور سانیسو مدل SL100 اشاره ای داشته ایم.

روغن کمپرسور SL100 سانیسو از گروه روغن های (POE) ساخت شرکت سانیسو می باشد از مزیت های سری SL می توان به این نکته اشاره کرد که در تولید این روغن از افزونه های مصنوعی استفاده شده است که همین امر باعث جلوگیری از خوردگی و رسوب در کمپرسور های چیلر تراکمی می شود . روغن کمپرسور SL100 جهت بکار گیری در صنایع تهویه مطبوع و چیلر های تراکمی طراحی شده است . از این رو بیشترین کاربرد آن در سیکل های تراکمی است که با گاز های فریون R404 ,R407, R410 طراحی شده اند .

ویژگی‌ ها و نکات مهم روغن کمپرسور سانیسو SL100 :

سازگاری با انواع مبرد های رایج.

دارای پایداری دمایی مناسب برای حذف کربن اضافی در قسمت‌های مختلف کمپرسور.

دارای پایداری شیمیایی به منظور جلوگیری از واکنش با مبرد و قطعات فلزی موجود در سیستم.

روانکاری بخش‌ها و قطعات مختلف بدون آسیب زدن به آن‌ها (فاقد آلودگی و مواد اضافی است).

دارای دمای انجماد  پایین.

بدون مسدود کردن مجاری در خطوط باریک مبرد حرکت می‌کند.

در کمپرسور های هرمتیک مستقیماً با سیم‌ پیچ داخل کمپرسور در تماس است.

وغن کمپرسور سانیسو Suniso SL46 ، روان کننده‌ای استری می‌باشد. ساختار این روغن بر‌اساس اجزا و افزودنی‌هایی از جنس پلی ‌ال ‌استر می‌باشد. روغن سانیسو روان‌‌کنندگی، پایداری و خاصیت ضد خوردگی فوق ‌العاده‌ای را مهیا می‌سازد. ‌ این روان‌کننده، قابلیت مخلوط شدن در مبرد‌های جایگزین مانند R134a در دماهای بسیار پایین را دارا می‌باشد. روغن کمپرسور سری SL در هفت گرید 22 ،32، 46، 68، 100، 170 و 220 تولید و در بسته بندی 4 لیتری در بازار عرضه می‌شود.

روغن کمپرسور سانیسو Suniso SL 68 ، روان کننده‌ای استری می‌باشد. ساختار این روغن بر‌اساس اجزا و افزودنی ‌هایی از جنس پلی ‌ال‌استر می‌باشد. روغن کمپرسور سانیسو روان ‌‌کنندگی، پایداری و خاصیت ضد خوردگی فوق ‌العاده‌ای را مهیا می‌سازد. ‌این روان ‌کننده، قابلیت مخلوط شدن در مبرد‌های جایگزین مانند R134a در دماهای بسیار پایین را دارا می‌باشد. این روغن سری SL در هفت گرید 22 ،32، 46، 68، 100، 170 و 220 تولید و در بسته بندی 4 لیتری در بازار عرضه می‌شود.

روغن کمپرسور سانیسو SL68 یک نوع روغن بر پایه پلیول‌ استر است که مطابق با استاندارد OEMs در سیستم های تبریدی استفاده می شود. کمپرسور هایی که از این روغن کمپرسور استفاده می کنند به علت نچسبیدن به دیواره ها، عملیات تمییز کاری آسانی دارند. هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری دستگاه در روغن  سانیسو SL68 پایین است. این روغن در درجه حرارت های پایین و بدون رطوبت عملکرد مناسبی دارند.

روغن های مصنوعی کمپرسور یا سنتیک یا روغن پلی ال استر سانیسو که تحت عنوان سری SL شناخته می شود. در مدل های زیر به بازار ارائه شده است:

  • روغن مصنوعی کمپرسور سانیسو SL46
  • روغن مصنوعی کمپرسور سانیسو SL68
  • روغن مصنوعی کمپرسور سانیسو SL100
  • روغن کمپرسور سانیسو SL170
  • روغن کمپرسور سانیسو SL220
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00