یخچال

آشنایی با کمپرسور دانپر

کمپرسور دانپر

کمپرسور 1/4 دانپر مدل LU72CZ1 با گاز R134 کار میکند و فرکانس کاری این محصول 50Hz و برق مصرفی آن 240-220 ولت است. کمپرسور دانپر اندازه های متنوعی داشته و نسبت تراکم موجود در آن سیستم های تبرید جذبی را بهینه می کند. این کمپرسور راندمان بالایی دارد و میزان مصرف انرژی آن برای ایجاد عملکردی بهینه بسیار پایین است. کمپرسور 1/4 دانپر مدل LU72CZ1 ساخت کشور چین است و دارای تاییدیه اتحادیه اروپا و آمریکا میباشد.

رله سنگی کمپرسور یخچال دانپر مدل QP3-12AJ7 مناسب کمپرسورهای R134A دانپر می‌باشد. این رله در قاب خود یک اولود را جای داده است. در کمپرسورهای شرکت دانپر اورلود به صورت خارج از کمپرسور قرار دارد. یکی از دلایل معروف شدن این نوع از رله سنگی موتور یخچال اورلود دار به رله‌ی دانپری نیز همین امر است. شروع کار کمپرسور یخچال با استارت رله سنگی  صورت می‌گیرد. یکی از دلایل روشن نشدن کمپرسور در یخچال عدم استارت رله و یا نقص در عملکرد رله یخچال است. رله یخچال بعنوان یک انتقال دهنده انرژی اولیه به کمپرسور عمل می و عدم استارت رله با کارنکردن کمپرسور همراه است.

روش تست رله سنگی دانپر یا رله اورلود

رله سنگی دانپر در حالت استارت پایه M را به S بصورت لحظه‌ای متصل می‌کنند. با این کار ولتاژ مورد نیاز جهت راه اندازی کمپرسور و ایجاد انرژی القایی مورد نیاز به سیم پیچ استارت وارد می‌شود. جهت تست رله سنگی به وسیله ای اهم متر، پایه های M و S را چک کنید که به یکدیگر راه نداشته باشند.  مورد بعدی تست سلامت سنگ در رله‌های سنگی است. رله را تکان بدهید اگر سنگ درون آن سالم باشد، نباید صدا بدهد. در صورتی که سنگ شکسته باشد صدایی تکه‌های سنگ بگوش می رسد.

سیم کشی رله سنگی یخچال دانپر

رله سنگی دانپر یا رله سنگی یخچال، جریان ورودی را به سیم پیچ‌های راه انداز موتور می‌رساند تا گشتاور لازم جهت راه اندازی و استارت موتور ( سیم پیچ‌  استارت و رانینگ) افزایش دهد. وقتی موتور شروع به کار کرد، رله جریان سیم پیچ استارت را قطع کرده و فقط سیم پیچ اصلی ( رانینگ ) در مدار باقی می ماند. رله استارت اگر خراب شده باشد کمپرسور روشن نمی‌شود . رله استارت شامل یک  اور لود می باشد که اگر موتور زیاد گرم شود تمام جریان ورودی را قطع خواهد کرد.

همیشه رله معیوب را با قطعه کاملا مشابه مورد تایید سازنده تعویض کنید. و از تعمیر این قطعه بپرهیزید. رله سنگی به نوعی طراحی شده است که بعد از هر بار خاموش و روشن کردن کمپرسور حداقل ۲ دقیقه باید فاصله وجود داشته باشد. تا بتواند کمپرسور را روشن کند در غیر این صورت رله گیر می کند. اما به دلیل قیمت پایین تری که نسبت به رله سیمی دارد مورد استفاده بعضی از تولید کنندگان قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *