کولر گازی

مراحل نصب کمپرسور کولرگازی و نکات مربوط به آن

نصب کمپرسور کولر گازی

در هنگام نصب کمپرسور کولر گازی باید در نظر داشته باشید که فاصله سطح زمین با پنل بیرونی کولر گازی، کندانسور یا موتور، و پنل داخلی کولر گازی یا اواپراتور رعایت شود و از پایه، قفس یا گیره فاصله بگیرد تا امکان تبادل هوا در آن وجود داشته باشد.

بهترین مکان نصب کمپرسور کولر گازی

  •  این مکان، باید جادار باشد تا گردش هوا به خوبی انجام شود.
  • اگر این گردش انجام نشود، هوای گرمی که کولر از فضای اتاق می گیرد، در داخل آن می‌ ماند و چرخه خنک‌کنندگی با مشکل مواجه می ‌شود. پس به این نکته دقت داشته باشید تا اتاق خنک باقی بماند.
  • در هنگام نصب کولر گازی، به فضای بالکن یا پشت بام یا لب پنجره دقت کنید. اگر تابش آفتاب روی کمپرسور کولر گازی شدید است، بهتر است برای آن قسمت سایبان نصب کنید یا روی کمپرسور را با یونیت را بپوشانید.
  • هنگامی که نور مستقیم آفتاب به کمپرسور کولر گازی نتابد، راندمان کار کندانسور دستگاه بالاتر می ‌رود و همچنین مصرف برق نیز کاهش پیدا می کند.
  • بنابراین سعی کنید تا نیم متر اطراف کندانسور فضای خالی ایجاد کنید تا امکان تبادل هوا و گرما برای دستگاه فراهم شود
  • اگر کمپرسور کولر گازی را بیش از حد به دیوار نزدیک کنید یا اطراف دستگاه را شلوغ کنید، به دلیل عدم جابجایی هوا، کولر گازی برق بیشتری را برای دفع گرما و جذب هوا نیاز خواهد داشت. به این ترتیب کمپرسور داغ می شود و همین امر باعث مصرف برق بیشتر و حتی استهلاک دستگاه می شود.
  • سعی کنید کندانسور کولر گازی از محلی که آلودگی هوا در آن بیشتر است دور نگه دارید، تا بتوانید هوای مطبوع تری را تجربه کنید و هم از آلودگی محیط در امان باشید. زیرا این آلودگی می تواند از طریق دستگاه، به اتاق راه پیدا کند. علاوه براین به علت آلودگی هوا، فیلترهای کولر گازی، نیاز به تعویض خواهند داشت برای اینکه آلودگی کمتری به داخل منتقل شود و هزینه کمتری هم بابت تعویض فیلترها بپردازید در انتخاب بهترین مکان نصب کمپرسور کولر گازی، توجه داشته باشید.
  • پنل داخلی کولر گازی نیز باید حداقل 40 تا 50 سانت از سقف فاصله داشته باشد.

هنگام نصب به این نکته توجه داشته باشید که فضای روبروی یونیت داخلی کولر گازی را باز نگه دارید. در واقع پنل داخلی کولر و کمپرسور کولر گازی، دریچه وارد کننده هوای خنک به فضای اتاق هستند. اگر اشیا و لوازم زیادی در جلو آن قرار بگیرند، جریان هوا به خوبی به گردش در نمی آید و طول عمر کولر گازی کم می شود به این ترتیب کولر گازی در فاصله های کوتاه مدت، نیاز به تعمیر خواهد داشت.

نصب کولر گازی

 برخی از علائم سوختن کمپرسور کولر گازی عبارتند از:

  • باد گرم کولر گازی
  • پریدن مداوم فیوز پس از روشن کردن دستگاه
  • استشمام بوی سوختگی
  • بالارفتن غیرعادی قبض برق
  • سر و صدای غیرطبیعی

ابزارآلاتی مورد نیاز جهت تعویض کمپرسور کولر گازی به شرح زیر است:

  • هوا گاز (انواع مختلفی دارد. از نوع ۴۰ کیلویی گرفته تا اسپری هوا گاز مخلوط که یک وسیله تازه است و اگر زیاد احتیاج به جوشکاری ندارید، می‌توانید از این نوع استفاده کنید.)
  • سیم جوش
  • سمباده (برای تمیز کردن سطوح روغنی قبل از جوشکاری)
  • دستمال حوله ای یا ساده (برای خنک کردن لوله‌ها بعد از جوشکاری)
  • آچار تخت یا بکس ۱۲ و ۱۳ و ۱۴
  • کپسول ازت (برای شستشو و نشت یابی سیستم)
  • گاز مربوط به سیستم کولر گازی
  • پمپ وکیوم
  • سایر ابزار کار مانند: پیچ گوشتی تخت و دو سو، دمباریک یا انبردست، آچار فرانسه

پس از تهیه کمپرسور و مطابقت مشخصات آن با کمپرسور قدیمی، حال باید اقدامات لازم برای تعویض موتور کولر گازی یا  همان کمپرسور را انجام دهید.

مراحل تعویض کمپرسور کولر گازی

1. قطع کردن برق کمپرسور

اولین کاری قطع برق کامل سیستم  میباشد.

2. خالی کردن گاز سیستم

گاز موجود در سیستم را کاملا خالی کنید و بعد از تخلیه گاز کولر، باید لوله رفت و برگشت را باز کنید تا از عدم وجود گاز در سیستم مطمئن شوید.

3. آماده سازی کندانسور

بسیاری از پنل‌های خارجی کولر گازی در ارتفاع نصب می‌شوند. به علت اینکه تعویض کمپرسور کاری ظریف و سنگین است و نیاز به دقت بالایی دارد، سعی کنید اگر کندانسور در ارتفاع نصب شده است حتما آن را به جای مطمئن منتقل کنید تا در نهایت آرامش و امنیت به کار خود بپردازید.

4. باز کردن کندانسور

در این مرحله لازم است تا قاب کندانسور و قابی که اطراف کمپرسور است را به صورت کامل باز کنید و تمامی ترمینال‌ها و سیم‌هایی را که به کمپرسور ختم می‌شوند و نیز سوکت کمپرسور را کاملا باز کنید. دقت کنید که هیچگونه آسیبی حین جوشکاری به این سیم‌ها وارد نشود. بعد از باز کردن قاب، بوسیله حوله یا دستمال خیس تمامی عایق های اطراف کندانسور را بپوشانید.

5. جوشکاری و باز کردن لوله کمپرسور

بعد از آماده سازی، باید بوسیله هوا، گاز لوله‌های متصل به کمپرسور را که یکی به بالای اکومولاتور و دیگری به بالای کمپرسور متصل است، جدا کنید. دقت کنید که هنگام جوشکاری آسیبی به لوله منتهی به کمپرسور وارد نشود. بعد از باز کردن جوش‌ها، صبر کنید تا لوله‌ها کمی خنک شوند یا بوسیله دستمال مرطوب از حرارت لوله‌ها بکاهید.

6. بیرون کشیدن کمپرسور

پس از باز کردن جوش‌ها، می‌بایست ۳ عدد پیچی که روی پایه‌های کمپرسور برای محکم کردن آن بسته شده‌اند را باز کنید.

  • برای باز پیچ پشت کمپرسور که جای کمتری برای کار دارد، از آچار تخت یا ترجیحا آچار بکس استفاده کنید. حال کمپرسور را به آرامی و به نحوی که به لوله‌های اطراف کمپرسور صدمه وارد نشود، خارج کنید.
  • وقتی کمپرسور قدیمی خارج شد باید کمپرسور جدید را جایگزین کنید، ولی قبل از جایگذاری آن حتما دقت داشته باشید که لاستیک لرزه گیر پایه‌ها را نصب کنید.
  • اگر این لاستیک‌ها نصب نشوند، مطمئنا بعد از مدتی از کارکرد کمپرسور، علاوه بر صدای زیاد به دلیل وجود لرزش و جابجایی زیاد به لوله‌های اطراف نیز آسیب رسیده و تعمیرات دیگری را نیز در پی خواهد داشت.
7. تست موقتی کمپرسور

تا اینجای کار تمامی مراحل را به درستی انجام داده اید. اما پیش از جوشکاری کمپرسور، بهتر است ابتدا سلامت آن را تست کنید.

  1. برای این کار کافیست کمپرسور را سر جای خود نصب کرده و سوکت برق را وصل کنید و کولر را روشن کنید.
  2. حال دهش و مکش کمپرسور را با دست تست کنید.
  3. در همین حد کافیست تا از سالم بودن کمپرسور مطلع شویم.
  4. انگشت خود را در جلوی دهش/ مکش کمپرسور قرار دهید و از دهش/ مکش آن مطمئن شوید (به هیچ وجه بیش از ۳ ثانیه این کار را ادامه ندهید).
8. شستن سیکل کولر گازی

در این مرحله، نوبت به شستشوی سیکل کولر گازی می‌رسد. لازم است تا تمامی سیکل کولر گازی، قبل از نصب کمپرسور شستشو داده شده تا از گرفتگی یا اصطلاحا کیپی سیستم اطلاع پیدا کنید. زیرا علت خرابی یا سوختن بیشتر کمپرسورها فاسد شدن روغن سیستم به دلایل مختلفی مانند: نصب نکردن تله روغن، عدم تخلیه هوا یا وکیوم نکردن و غیره می باشد که باعث کیپی در نقاط مختلف شیر برقی شده و باعث سوختن کمپرسور می شود. روغن فاسد در تمام سیکل کولر پخش می‌شود و گاهی به قسمت‌های الکترونیکی کمپرسور نیز راه می‌یابد و سیاه می‌شود که اصطلاحا آن را لجن می‌خوانند. به دو طریق می توان شستشوی سیکل کولر گازی را انجام داد: به وسیله گاز ازت و به وسیله گاز R22

1 نظر در “مراحل نصب کمپرسور کولرگازی و نکات مربوط به آن

  1. عرفان کریمی گفت:

    میخواستم تشکر کنم از مجموعه شما
    من تازه کارم و شروع کردم خوندن مطالب شما به من
    کمک بزرگی کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *