gas

گاز فریون چیست ؟ | انواع گاز مبرد فریون و کاربرد آنها

گاز فریون ترکیبی شیمیایی است که در بسیاری از صنایع برای تولید سرما از آن استفاده میشود. یکی مهم ترین عواملی که در سیستم های برودتی مانند یخچال ها، کولر گازی ها و … کمک به ایجاد هوای خنک و مطبوع می کند، گازهای برودتی است.

گاز فریون در اغلب یخچال های خانگی، یخچال های صنعتی، سیستم های تهویه هوا و کولرها از گاز فریون به عنوان مبرد بهره برده می شود. وظیفۀ ای ماده در سیستم های خنک کننده انتقال گرما از محیطی به محیطی دیگر است. امروزه نیز از انواع گازهای فریون با درصدهای متفاوت در صنایع به منظور برودت و یا تهویه مطبوع استفاده می‌شود. در مقاله قصد داریم راجب گاز فریون صحبت کنیم.

منظور از فریون چیست ؟

فریون با نام علمی کلروفلوئوروکربن CFC در صنایع شناخته می شود. 

برای دسته بندی انواع گازهای CFC نیز از عدد گذاری استفاده می گردد. در گذشته برای ساخت یخچال های خانگی و همچنین دستگاه های تهویه هوا از فریون 12 استفاده می شد. دلیل انتخاب فریون 12 به عنوان سرد کننده ویژگی های آن بود. گاز فریون از ظرفیت گرمایی بالایی برخوردار است. ضمن اینکه در دمای معمولی حال گازی دارد و اگر فشرده یا سرد شود، به حالت مایع در می آید. ویژگی دیگر این گاز این است که قابلیت اشتعال نداشته و سمی نیز نیست. به همین خاطر برای طراحی سیستم های خنک کننده لااقل تا سال 2013 انتخابی ایده آل به نظر می رسید.

گاز فریون به یک سیستم چرخشی بسته که پیوسته بازیابی میشود اضافه میشود. نشتهای گاز فریون میتوانند از متراکم کننده بیرونی یا در داخل ساختمان زمانی که به متراکم کننده پمپ میشود رخ دهد. انجمن ملی تهویه مطبوع در آمریکا توصیه میکنند که سطح مایه خنک کننده سیستم تهویه باید هر سال چک شود.چرا که یک سیستمی که تنها 10% کاهش سطح خنک کنندگی داشته باشد ، میتواند باعث افزایش هزینه شما تا 20% به صورت ماهیانه بشود.

گاز فریون 4 بار سنگین تر از هوا است و به همین خاطر در موقع نشت سریع به سطح زمین میرسد و به سرعت پراکنده میشود به خاطر نواسانات بالای آن .قانون های فدرال منع ساخته از اضافه کردن گاز فریون به سیستم های دارای نشتی چرا که اول باید نشتی سیستم به نفع لایه ازون برطرف شود و بعد مبرد به سیستم تزریق شود.

گاز فریون R134a تترافلئوراتان برای اتومبیل و گاز فریون R22 کلئورودی فلئورومتان برای تعویه مطبوع و گاز فریون R410A جایگزینی برای گاز 22 از زمانی که تولیدش در جهان به خاطر آسیب رسانی به اتمسفر قطع شد.

گاز فریون به متراکم کننده اسپلیت اضافه میشود.متراکم کننده خارج از خانه وبر روی سیستم اسپلیت که بر روی دیوار خارج از مجتمع مسکونی قرار دارد نصب است.

انواع گازهای مبرد

در ادامۀ بحث کاز فریون چیست ، قصد داریم انواع گازهای مبردی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند معرفی کنیم.

گاز مبرد R11

گاز R11 ایسکون
شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00