کر درایر

کر درایر چیست | تفاوت فیلتر درایر و کر درایر |معرفی و خرید

کر درایر چیست؟

در درون فیلتر درایر قطعه‌ای به نام کر درایر وجود دارد . وظیفه حذف مواد و ناخالصی های خارجی مانند روغن، خاک و رطوبت را در سیستم تبرید به عهده دارد. کر درایر بر اساس نوع سیال و گاز مبرد استفاده شده در سیکل تبرید، انواع مختلفی دارد.درواقع می‌توان گفت اصلی‌ترین بخش یک فیلتر درایر، کردرایر است و بدون آن درایری وجود نخواهند داشت.

کر درایر

فیلتر کر درایر ساده دانفوس مدل 48DC

 

اصولاً برای سیستم های تبرید بزرگ و پیچیده بهتر است، از فیلتر درایر با کر درایر قابل تعویض استفاده می شود، همچنین کردرایر برای فیلتر درایر های هرمتیک غیر قابل استفاده می باشد.

 

مهم ترین ویژگی های کر درایر

عدم واکنش با گاز مبرد

قابلیت جمع آوری و حذف ناخالصی های سیستم

از مهمترین نکاتی که در هنگام تعویض کر درایر باید به آن توجه شود، دقت و سرعت عمل بالا در تعویض کر درایر می باشد زیرا اگر کر درایر در محیط بیرون قرار داشته باشد، سریعاٌ رطوبت هوای اطراف را به خود جذب می کند که منجر به اشباع شدن و عدم کارایی کر درایر می شود.

تفاوت کر درایر و فیلتر درایر در چیست؟

بسیاری تصور می کنند که فیلتر درایر و کردرایر دو قطعه‌ از هم جدا هستند و با ۲ کاربرد متفاوت. باید بگوییم که بله این ۲ قطعه را می‌توان به‌صورت مجزا از هم یافت. اما این‌ها مکمل یکدیگر هستند و بدون هم هیچ کاربردی ندارند درواقع به این صورت است که کر درایر درون یک پوسته آهنی (فیلتر درایر) قرار می‌گیرد و عملیات فیلتراسیون مبرد را انجام می‌دهد.

کر درایر

فیلتر کر درایر ضد اسید دانفوس مدل 48DA

نقش کر درایر در فیلتراسیون

جذب فیزیکی :

ساده ترین روشی که در تولید جاذب ها از آن استفاده می شود، جذب فیزیکی است. در جذب فیزیکی، زمانی که رطوبت در تماس با جاذب قرار می گیرد، به خاطر نیروهای چسبندگی سطحی و تخلخل بالای جاذب، رطوبت به سطح جاذب چسبیده و اجازۀ خروج پیدا نمی کند. برای مثال آلومینای فعال به عنوان یک جاذب، به همین شکل عمل می کند. آلومینای فعال، ساختاری متخلخل داشته و یک گرم آلومینای فعال دارای دویست متر مربع سطح تماس است. زمانی که سیال مبرد از درون کر درایر می گذرد، رطوبت در حفره های آلومینای فعال گیر افتاده و سیال گازی از آن عبور می کند. به این شکل رطوبت گاز کاهش یافته و اصطلاحاً خشک می شود.

جذب شیمیایی :

یکی دیگر از روش هایی که برای حذف عناصر شیمیایی و رطوبت در سیال مبرد مورد استفاده قرار می گیرد، درگیر کردن این عناصر در واکنش های شیمیایی است. برای مثال جهت حذف اسیدهای ارگانیک یا غیر ارگانیک از سیال های مبرد، از واکنش شیمیایی سوختن استفاده می شود. به این منظور، باید از کر درایری استفاده کرد که بتواند اسید موجود در سیال را به دام انداخته، به واسطۀ یک واکنش شیمیایی آن را از درون سیال حذف کند. برای مثال سیلیکا ژل جاذبی است که به این صورت عمل می کند.

جذب ترکیبی :

گاهی با کنار هم قرار دادن چند جاذب می تواند به صورت همزمان هم از جذب شیمیایی و هم از جذب فیزیکی بهره برد. برای مثال آلومینا ژل ترکیبی از دو جاذب آلومینای فعال شده و سیلیکا ژل است؛ که در اولی جذب به صورت فیزیکی صورت گرفته و دومی جذب شیمیایی را ممکن می کند.

کر درایر

 

برای آشنایی با فیلتر درایر دانفوس و نحوه ی عملکرد آن کلیک کنید.

جاذب های مختلف بر اساس نوع جذب آن ها

جاذب هایی که در ساخت کر درایر مورد استفاده قرار می گیرند براساس نوع جذبی که دارند به شرح زیر هستند.

آلومینای فعال شده: از هیدروکسید آلومینیوم برای تولید آلومینیوم فعال به صورت قرص های کروی یا به شکل پودر استفاده می شود و کاربرد آن برای جذب رطوبت است. ساختار متخلخل دانه های آلومینای فعال سبب افزایش سطح تماس در آن شده است. در نتیجه یک گرم آلومینای فعال می تواند دویست متر مربع سطح تماس ایجاد می کند. کر درایر هایی که از آلومینای فعال ساخته می شوند می توانند با سیال مبرد وارد واکنش نشده و برای محدودۀ وسیعی از سیالات CFC  به کار برده شوند. همچنین این کر درایرها جاذب های بسیاری قوی برای حذف رطوبت به شمار می روند و از قابلیت بالایی برای حذف ناخالصی های جامد برخوردارند.

سیلیکا ژل: این جاذب دارای ساختار چهار وجهی بوده و از ماده شیمیایی دی اکسید سیلیسیم ساخته می شود. این دی اکسید سیلیسیم به عنوان یک کاتالیزگر قادر است به سرعت ترکیبات هیدروژنی را وارد واکنش نماید. به دلیل وجود ساختار متخلخل سیلیکا ژل می تواند به کمک واکنش های شیمیایی در کر داریر رطوبت و اسید موجود در مبرد را از بین ببرد. استفاده از سیلیکا ژل برای وقتی که در محیط سیال مبرد یا روغن کمپرسور، اسید تولید می شود بسیار مناسب می باشد. زیرا می تواند رطوبت موجود را جذب کرده و همچنین با استفاده از واکنش های شیمیایی، اسیدهای موجود را گیر بیاندازد. مزیت دیگر استفاده از سیلیکا ژل در ساخت کر درایر این است که در دماهای پایین سیلیکا ژل در جذب رطوبت نسبت به آلومینای فعال بهتر عمل می کند.

آلومینا ژل: این ماده از نوع جاذب های هسته های جامد ترکیبی است که از ترکیب مقدار مشخصی آلومینای فعال شده به سیلیکا ژل تحت شرایط شیمیایی خاص ساخته می شود. تولید این جاذب به صورت دانه ای است و کر درایر های توری ساکشن که از آن ها ساخته می شوند می توانند به دو شکل فیزیکی و شیمیایی فرآیند جذب رطوبت و ترکیبات شیمیایی را انجام دهند. کاربرد این ساختارها در طراحی جاذب برای وقتی است که به جذب بالا نیاز باشد مانند سیستم های تبریدی حساس که باید در آن ها رطوبت به صفر برسد و از ورود اسید به سیستم جلوگیری شود.

کر درایر

زمان تعویض فیلتر درایر (کر درایر)

هنگامی ‌که یکی از قطعات مانند کمپرسور دستگاه سوخته باشد، هنگام تعویض، کردرایر نیز تعویض می‌گردد و البته هنگامی ‌که سطح رطوبت بالایی از طریق سایت گلاس نمایان شود، زمان تعویض کر درایر فرا رسیده ‌است.

گروه صنعتی کیاسرما از ابتدای شروع کار خود در تلاش بوده است تا نتایجی بزرگ را صنعت تجهیزات برودتی، تهویه مطبوع، انواع یخچال ها و … رقم بزند.در همین راستا از معتبرترین شرکت های بین المللی برای تامین محصولات خود نظیر برند قدیمی و معتبر دانفوس استفاده میکنید.

خرید و یا استعلام قیمت انواع فیلتر درایر و کر درایر

شما عزیزان میتوانید برای استعلام قیمت، خرید یا مشاوره با شماره های مندرح در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید. یا از طریق سرچ اسم محصولات به آن ها دسترسی پیدا کنید.

تلفن خط 1 :02177619781

تلفن خط 2 :02177619842

اینستاگرام : kia_sarma

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.