فیلتر درایر

فیلتر درایر و کر درایر چیست | معرفی انواع فیلتر درایر | خرید

فیلتر درایر چیست؟

 این قطعات برای جلوگیری از ورود هرگونه رطوبت در سیکل تبرید و سیستم های تهویه مطبوع نصب می شوند. رطوبت و ذرات آلوده کننده می تواند به سرعت باعث خرابی قطعات اصلی از جمله کمپرسور شود. به همین خاطر برای این کار از فیلتر درایر استفاده می شود. این قطعات جاذب رطوبت بوده و می تواند رطوبت موجود در خط لوله را پیش از ورود به کمپرسور جذب کند.ضمن اینکه علاوه بر حذف کردن عامل رطوبت در خط لوله می‌تواند ذرات رسوب زا را نیز از سیستم حذف کند.

وظیفۀ اصلی آن جذب رطوبت و ناخالصی‌هایی مثل خاک،غبار، ذرات، رسوب، رطوبت و اسید تولید شده توسط رطوبت مبرد است. حدف رطوبت از این جهت حائز اهمیت است که وجود داشتن آن در سیکل تبرید ممکن است باعث یخ زدن رطوبت و اختلال در جریان مبرد، و یا مخلوط شدن با روغن و ایجاد محیط اسیدی در سیستم گردد.

فیلتر درایر

فیلتر درایر جوشی دانفوس مدل DCL304 سایز 1/2

ساختار و اجزا فيلتر دراير :

فنر: فيلتر دراير را بدون حرکت مي‌کند و آن را در تلورانس خود منقبض مي‌کند.

نمد: از آسيب فنر به هسته جلوگيري مي‌کند.

هسته: رطوبت در سيستم را جذب مي‌کند.

صفحه توري: از خروج ذرات از فيلتر جلوگيري مي‌کند و در زمان جوشکاري از سوختن اجزا جلوگيري مي‌کند.

فیلتر درایر

وظایف فیلتر درایر :

حفاظت از سیستم تبرید در برابر ذرات هوا

واکنش‌هاي شيميايي در سيکل تبريد را با حذف ذرات خارجي به حداقل مي‌رسانند.

فيلتر دراير همچنين مي‌تواند اسيد و ذرات جامد را جمع‌آوري کند.

این محصول از تشکيل برفک در اريفيس شير انبساط به وسيله جمع‌ آوري رطوبت در سيسستم جلوگيري مي‌کند.

فیلتر-درایر-مهره-ای-دانفوس

فیلتر درایر مهره ای دانفوس سایز 5/8 مدل DCL305

کر درایر چیست؟

کر درایر یا به‌عبارتی drier core همان هسته فیلتر درایر است که در درون فیلتر درایر جای می‌گیرد و مانع از ورود هرگونه رطوبت و ذرات جدید جامد به کمپرسور می‌شود. طراحی کر درایرها بگونه ای است که حتی کوچک‌ترین ذره‌ از مواد ورودی به کویل ها را می‌گیرند و اجازه رد شدن رطوبت و روغن را نمی‌دهد. درواقع می‌توان گفت اصلی‌ترین بخش یک فیلتر درایر، کردرایر است و بدون آن درایری وجود نخواهند داشت.

کر درایر

فیلتر کر درایر ساده دانفوس مدل 48DC

تفاوت کر درایر و فیلتر درایر در چیست؟

بسیاری خیال می کنند که فیلتر درایر و کردرایر دو قطعه‌ از هم جدا هستند و با ۲ کاربرد متفاوت. باید بگوییم که بله این ۲ قطعه را می‌توان به‌صورت مجزا از هم یافت. اما این‌ها مکمل یکدیگر هستند و بدون هم هیچ کاربردی ندارند درواقع به این صورت است که کردرایر درون یک پوسته آهنی قرار می‌گیرد و عملیات فیلتراسیون مبرد را انجام می‌دهد.

کر درایر

فیلتر کر درایر ضد اسید دانفوس مدل 48DA

انواع فيلتر دراير ها :

فیلتر درایر خط مایع : معمول ترین نوع که بعد از کندانسور و قبل از شیر انبساط نصب می شود. فیلتردرایر مایع مبرد را قبل از ورود به شیر انبساط از ذرات و رطوبت فیلتر می کند. یک فیلتر خوب معمولا ذراتی با اندازه 20 میکرون و بالاتر را از سیستم فیلتر می کند. برخی از این قطعه ها دارای سایت گلس بوده که امکان مشاهده مبرد را فراهم می سازد. در مواردی با افزودن مواد شیمیایی و تغییر رنگ مبرد، می توان میزان رطوبت داخل مبرد را تخمین زد.

فیلتر-درایر-خط-مایع

فیلتر درایر های دو جهته : همین طور که گفتیم، امروزه از فیلتر درایرهای دو جهته نیز گاهی در سیستم ها استفاده می شود. از فیلتر درایرهای دو جهته نیز می توان در خط مایع استفاده کرد. نکتۀ کلیدی دربارۀ فیلتر درایرهای دو جهته این است که در آن ها از یک شیر یک طرفه استفاده می شود. این کار به منظور اطمینان حاصل کردن از عملکرد فیلتر صورت می گیرد.

فیلتر درایر های ترکیبی : فیلتر درایر ها ممکن است به دلایل خاصی روی سیستم نصب شوند. برای مثال ممکن است تنها وظیفۀ حذف رطوبت را برعهده داشته باشند. یا اینکه جهت حذف اسیدهای ضعیف یا ذرات جامد مورد استفاده قرار گیرند. گاهی نیز از فیلتر درایرهای ترکیبی استفاده می شود. این فیلترها تمامی موارد بالا را در خط جریان کنترل می کنند.

فیلتر درایرهای خط ساکشن: نحوه کار فیلتر ساکشن به این صورت است که ابتدا مبرد از یک رینگ بزرگ که بین بلوک و صفحه داخلی فیلترتعبیه شده برای گرفتن مواد خارجی عبور کرده و سپس از تورهای شبکه‌ای که بر روی بلوک‌ها قرار دارد، می‌گذرد. علاوه بر این، در خروجی فیلتر، کلاهک پلاستیکی وجود دارد که لبه آن به صفحه داخلی چسبیده  و مانع از ورود کثیفی‌ها به لوله خروجی در حین کار می‌شود. در نصب این نوع از فیلتر‌ها باید توجه داشت که فیلتر درایرهای خط ساکشن را قبل از رسیدن افت فشار به مقادیر زیر باید تعویض کرد:

در سیستم‌های کوچک: ۰.۵ بار فشار

در سیستم‌های تبرید: ۰.۲۵ بار فشار

در سردخانه‌ها: ۰.۱۵ بار فشار

فیلتر-درایر-ساکشن

فیلتر درایر در کجای سیستم تبرید نصب می گردد؟

محل قرار گیری فیلتر درایر در سردخانه و سیستم تبرید در اکثر مواقع در خط مایع و قبل از شیر انبساط یا اکسپنشن ولو می باشد ولی در شرایط خاص می توان فیلتر درایر را در خط ساکشن، قبل از کمپرسور نصب کرد و اصطلاحا به فیلتر درایر نصب شده در خط مکش فیلتر سوختن نیز می گویند. فیلتر درایر ها در سایز های مختلف با جنس بدنه فولادی طراحی و تولید می شوند و بعضی فیلتر ها دو طرفه و برخی یک طرفه هستند که در نصب فیلتر درایر یک طرفه حتما باید به فلش درج شده روی پوسته فیلتر توجه گردد تا در راندمان و عملکرد فیلتر درایر اخلالی ایجاد نشود.

فیلتر درایر DCL164

فیلتر درایر جوشی دانفوس مدل DCL164 سایز 1/2

فیلتر درایر چه زمانی تعویض می شود؟

با توجه به اینکه در زمان تعمیر سیستم تبرید، تعویض کمپرسور یا هنگام اولین راه اندازی سیستم رطوبت وارد خطوط می گردد می توان با استفاده از علائم ذکر شده در زیر زمان تعویض فیلتر درایر را تعیین کرد.

رنگ سایت گلس به زرد تغییر کند که نشان دهنده بالا بودن رطوبت در سیستم است.

يکي از اجزاي اصلي سيستم، براي مثال کمپرسور تعويض شده باشد.

بالا رفتن افت فشار در فیلتر درایر

هر وقت که سيستم تبريد به هر دليلي براي مثال تعميرات باز مي‌شود، بايستي فيلتر تعويض شود.

فیلتر-درایر

اهمیت استفاده از فیلتر درایر در خط لوله

ورود عناصر شیمیایی مثل رطوبت : سیال های مبرد ممکن است از لحاظ شیمیایی تحت شرایطی خاص دچار تجزیۀ شیمیایی شده و کاربرد خود را از دست بدهد.

گرما : با افزایش دما، رطوبت نسبی سیستم کاهش یافته و در نتیجه میزان رطوبت جذب شده در رطوبت گیرها کاهش می‌یابد. در واقع گرما می‌تواند باعث ورود رطوبت به سیستم شود. به همین خاطر باید این قطعه را در بخشی نصب کرد که مبرد در سردترین حالت ممکن به سر می‌برد؛ یعنی بخش ورودی به ساکشن یا مسیر برگشت از کمپرسور. جایی که سیال مبرد پس از عبور از کندانسور به حالت مایع در آمده و آماده‌ی ورود به کمپرسور است. فیلتر درایرها را باید به صورت عمودی روی خط لوله نصب کرد. دلیل این کار، استفاده از نیروی جاذبه‌ی زمین برای فیلتر کردن سیال مبرد است. طوری که سیال به خاطر وزنی که دارد از رطوبت گیر عبور کرده و آماده‌ی ورود به کمپرسور گردد. همچنین پایین بودن سرعت سیال در این حالت باعث تماس بیشتر سیال مبرد و فیلتر رطوبت گیر می‌شود.

تشکیل محلول اسیدی : اسیدها خاصیت خورندگی دارند و می توانند به قطعات سیستم آسیب وارد کنند. تشکیل اسید در ساختمان کمپرسور به خاطر شکستن ساختار و تجزیۀ مبرد یا روغن کمپرسور اتفاق افتاده و شامل اسیدهای ارگانیک و غیر ارگانیک می شود.

  • اسیدهای غیر ارگانیک : اگر سیال مبرد دارای عناصر شیمیایی هالوژنی باشد، با ورود رطوبت به داخل کمپرسور، سیال مبرد تجزیه شده و تولید اسیدهای غیر ارگانیک می کند.

 

  • اسیدهای ارگانیک : در برخی از کمپرسورها از روغن های ارگانیک استفاده می شود؛ که در صورت تماس روغن با رطوبت و اکسیژن در دماهای بالا ساختمان روغن از هم پاشیده شده و تولید اسید می کند. به این اسیدها اسیدهای ارگانیک گفته می شود.

نکات مهم در استفاده از فیلتر درایر

لازم به ذکر است که فیلتر درایر را قبل از رسیدن به حد افت فشار مجاز سیستم باید تعویض نمود.

به هنگام انتخاب فیلتر درایر می بایست به نوع گاز مبرد، سیال و روغن کمپرسور توجه نمود (اسیدی بودن یا غیر اسیدی بودن).

به هنگام نصب فیلتر درایر در سیستم تبرید می بایست به فلش و جهت درج شده بر روی فیلتر درایر توجه نمود.

فیلتر درایر‌ها باید برای همیشه در سیستم باقی بمانند.

دستگاه های رطوبت گیر مانند یک اسفنج عمل می‌کنند، ولی اگر کوچک باشند، هنگامی که کاملا اشباع شوند، نخواهند توانست رطوبت ماده مبرد را کاملا جذب کنند.

ایمن‌ترین راه برای کنترل این فیلترهای درایر استفاده از رطوبت‌سنج است، به خصوص در مورد دستگاه‌های تهویه هوا که یخ نمی‌زنند. رطوبت‌سنج‌های مختلفی وجود دارند، اما در مورد رطوبت سنج‌های پرکاربرد می‌توان گفت که در صورت مرطوب بودن سیستم در حد خطرناک، به رنگ صورتی در آمده و درصورت ایمن بودن سیستم از نظر مقدار رطوبت به رنگ آبی در می‌آیند.

فیلتر درایر های ماده مبرد R22 مساوی ماده مبرد باشند.

هر چه ظرفیت جذب و حلالیت آب در ماده مبرد بیشتر باشد، رطوبت‌گیر بزرگ‌تری مورد نیاز خواهد بود.

فیلتر درایر

گروه صنعتی کیاسرما از ابتدای شروع کار خود در تلاش بوده است تا نتایجی بزرگ را صنعت تجهیزات برودتی، تهویه مطبوع، انواع یخچال ها و … رقم بزند.در همین راستا از معتبرترین شرکت های بین المللی برای تامین محصولات خود نظیر برند قدیمی و معتبر دانفوس استفاده میکنید.

خرید و یا استعلام قیمت انواع فیلتر درایر و کر درایر

شما عزیزان میتوانید برای استعلام قیمت، خرید یا مشاوره با شماره های مندرح در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید. یا از طریق سرچ اسم محصولات به آن ها دسترسی پیدا کنید.

تلفن خط 1 :02177619781

تلفن خط 2 :02177619842

اینستاگرام : kia_sarma

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.