پرشر-سوئیچ

برای انتخاب یک پرشر سوئیچ (سوئیچ فشار) چه مواردی را باید در نظر داشت؟

 

 برای آشنایی کامل با پرشر سوئیچ و نحوه کارکرد آن کلیک کنید.

نکات مهم در انتخاب یک پرشر سوئیچ چیست ؟

از آنجا که پرشر سوئیچ با سیال در ارتباط است و تحت تاثیر فشار سیال می باشد. بنابراین باید پرشر سوئیچ با واحد تشخیص فشار همخوانی داشته باشد و متناسب با فشارمورد نظر باشد. پس نتیجه میگیریم؛ شناخت کامل سیستم اندازه گیری کاربرد، عملکرد و سیال کاری بسیار ضروری و حائز اهمیت می باشد.که در ادامه مطلب به بررسی کامل انها میپردازیم.

از جمله مهم ترین مواردی که در انتخاب پرشر سوئیچ باید به آن توجه نمود :

  • رنج کاری و نقطه تنظیم
  • نحوه اتصال و کانکشن کنترلر فشار
  • حداکثر فشار قابل تحمل کنترلر فشار
  • دقت و تکرارپذیری کنترلر فشار
  • قابلیت استفاده در محیطهای انفجاری و IP پرشر سوئچ

پرشر سوئیچ دانفوس

هدف استفاده از پرشر سوئیچ چیست؟

هنگام خرید پرشر سوئیچ قطعا اولین دلیل مربوط به بحث ایمنی سیستم میباشد، شما هنگامی که در سیستم های حساس به فشار، از یک سوئیچ استفاده میکنید خطر انفجار یا خطر آسیب رسیدن به سیستم را کاهش میدهید. هدف دوم این است که شما پس از انتخاب سوئیچ فشار و استفاده از آن میتوانید سیستم را اتوماتیک کنترل نمایید و نیاز خود را از اپراتور انسانی به حداقل برسانید.

پس اگر خرید پرشر سوئیچ را نادیده نگیرید، سوئیچ های فشار سه حالت کلی دارند :

  • سوئیچ فشار دیفرانسیلی
  • سوئیچ های بدون دیفرانسیل
  • سوئیچ های فشار با نشان دهنده (مانوستات ها)

پرشر-سوئیچ

پرشر سوئیچ ها با چه سیالاتی کار میکنند؟

  • آب : بیشترین زمینۀ مصرف آن پمپ های آب هستند و خطوط آبرسانی، از انواع سادۀ پرشر سوئیچ به شمار می روند.
  • بخار : خصوصیت اصلی این نوع سوئیچ ها تحمل دمای زیاد می باشد، همچنین این سوئیچ ها باید توانایی تحمل رطوبت را نیز داشته باشند.
  • گاز : نکتۀ مهم در این نوع پرشر سوئیچ ها آن است که تا جای ممکن در قسمت الکترونیکی آنها از جرقه زدن اجتناب شود زیرا از این دسته سوئیچ ها برای گازهای مشتعل استفاده می گردد.
  • هوا : معمولا در سیستم های پنوماتیک یا کمپرسورهای هوا استفاده می شود، از انواع سادۀ پرشر سوئیچ می باشد.

پرشر-سوئیچ

نحوه انتخاب سوئیچ فشار مناسب

در هنگام انتخاب یک پرشر سوئیچ باید دقت داشت که سیستم در چه محدوده فشاری کار می‌کند. به عنوان مثال باید حداکثر فشاری که در چرخه به وجود می‌آید را بررسی کرد تا بتوان پرشر سوئیچ را انتخاب کرد که بتواند تا آن محدوده فشار کار کند. برای این کار باید در یک دمای مشخص، فشار ماده مبرد را در حالت تراکم پیدا کرد. به طور معمول شرکت سازنده پرشر سوئیچ بازه‌ فشاری که کنترلر در آن می‌تواند کار کند و حداکثر فشار قابل تحمل توسط پرشر سوئیچ را اعلام می‌کنند.

پرشر-سوئیچ

درجه حفاظت ( کد IP)  برای سوئیچ فشار

کد IP می‌تواند یک فاکتور مهم در هنگام انتخاب یک سوئیچ فشار باشد که بسته به محیط اطراف سیستم تبرید باید انتخاب شود. عدد اول از سمت چپ نشان‌گر میزان مقاومت دستگاه در برابر جسم سخت خارجی و عدد دوم میزان مقاومت در برابر نفوذ آب را نشان می‌دهد.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، میزان مقاومت در برابر رطوبت، گرد و خاک و دیگر آلودگی‌ها بیش‌تر است.

بنابراین برای انتخاب پرشر سوئیچ باید فاکتور های زیر را مد نظر داشت :

  • چند فشار را میخواهید کنترل کنید؟

از ‘کنترل فشار های دیفرانسیل ثابت” برای تنظیم یک فشار، و از “کنترل فشار های دیفرانسیل متغیر” برای تنظیم دو فشار استفاده می‌شود.

  • چه نوع سیالی مدنظر است؟

جریان هوا و یا بخار آب؟ آب دریا یا آب تازه؟ انواع سیالات ویسکوز یا خورنده و یا روغن‌ ها ؟توجه داشته باشید برای کنترل نوع سیال حتماً دقت کنید که پرشر سوئیچ را در تماس با آن قرار دهید.

  • محدوده فشاری که قرار است اعمال کنید چقدر است؟

میزان این محدوده  از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب این قطعه میباشد. حداکثر میزان فشاری که قرار است در مدت زمان معین اتفاق بیافتد نباید از بیشترین حد تعیین شده توسط استاندارد دستگاه کنترلر فشار بیشتر باشد.

دیفرانسیل چیست؟ تفاوت پرشر سوئیچ دیفرانسیلی و پرشر سوئیچ بدون دیفرانسیل ؟

دیفرانسیل در سوئیچ های فشار، محدوده فشار کاری پرشر سوئیچ را کنترل میکند، اگر دیفرانسیل وجود نداشته باشد عملا در این نقطه سوییچ فشار بارها فرمان قطع و وصل صادر میکند که موجب آسیب دیدن سیستم و یا خود سوییچ میشود. در پرشر سوییچ هایی که دیفرانسیل قابل تنظیم وجود نداشته باشد معمولا یک دیفرانسیل به صورت ثابت در نظر گرفته میشود که اکثراً بسیار کوچک میباشد اما وقتی ما نیاز به بازه ای فراتر از مقدار دیفرانسیل ثابت داشته باشیم از دیفرانسیل قابل تنظیم استفاده خواهیم کرد.

دیفرانسیل در پرشر سوئیچ

شما پس از تنظیم فشار اصلی با انتخاب دیفرانسیل محدوده پایینی پرشر را تنظیم مینمایید بدین صورت که برای مثال وقتی فشار اصلی را روی 6 بار قرار میدهید و دیفرانسیل را روی دو تنظیم میکنید پرشر سوییچ در محدوده 6 تا 4 کار میکند، پس این به این معنی است که دیفرانسیل تنظیمی از فشار اصلی کسر میشود. دیفراسیل قابل تنظیم همانطور که از نام آن مشخص است قابلبت تغییر محدوده کاری را برای شما ایجاد میکند، مدل هایی مانند KP1 از برند دانفوس یا SNS110X قابلیت تنظیم دیفرانسیل را دارد.

گیج دوقلو والو

گیج دوقلو والو VALUE مدل VRM2-B-0401

اما در پرشر های دیفراسیل ثابت، دیفرانسیل به صورت پیش فرض در کارخانه تنظیم میشود و امکان تغییر اۤن وجود ندارد و بیشتر بر روی پمپ ها استفاده میگردد. این ابزار ها بیشتر در اتوکلاو ها دیگ های بخار، بوستر پمپ ها، خطوط انتقال آب و … مورد استفاده قرار میگیرند. برند های مطرحی مانند دانفوس، هانیول، فانتینی، ساگی نومیا، کندور از برند های مطرح و پر مصرف در صنعت میباشند.

 

برند‌های پرشر سوئیچ در ایران

در حال حاضر، پرشر سوئیچ‌های برند معتبری مانند دانفوس در کشور عرضه می‌شود. پرشر سوئیچ سری  KP دانفوس از عمده‌ترین پرشر سوئیچ‌های استفاده شده در سیستم‌های تبرید هستند. پرشر سوئیچ‌های  KP5 , KP15 , KP1 , KP61 , MP55   نیز از مدل‌های پرکاربرد هستند.

 

برای مشاهده ی کاتالوگ رسمی پرشر سوئیچ دانفوس کلیک کنید.

گروه صنعتی کیاسرما از ابتدای شروع کار خود در تلاش بوده است تا نتایجی بزرگ را صنعت تجهیزات برودتی، تهویه مطبوع، انواع یخچال ها و … رقم بزند.در همین راستا از معتبرترین شرکت های بین المللی برای تامین محصولات خود نظیر برند قدیمی و معتبر دانفوس استفاده میکنید.

خرید و یا استعلام قیمت انواع پرشر سوئیچ 

شما عزیزان میتوانید برای استعلام قیمت، خرید یا مشاوره با شماره های مندرح در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید. یا از طریق سرچ اسم محصولات به آن ها دسترسی پیدا کنید.

تلفن خط 1 :02177619781

تلفن خط 2 :02177619842

اینستاگرام : kia_sarma

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00