پرشر-سوئیچ

پرشر سوئیچ و کاربرد آن چیست؟ و چگونه کار میکند؟

پرشر سوئیچ یا سوئیچ فشار “Pressure Switch” چیست؟

پرشر سوئیچ یا به اصطلاح “سوئیچ فشار” قطعاتی هستند به منظور کنترل کمیت فشار و به منظور محافظت سیستم در برابر نوسانات فشار و جلوگیری از اۤسیب رسیدن به تجهیزات سیستم به خصوص کمپرسور استفاده میشوند. پرشر سوئیچ ها دستگاهی هستند که روند تغییرات فشار ورودی مخازن را کنترل میکند و با جلوگیری از افزایش فشار و نیاز به تنظیم اتوماتیک، در صنعت کاربرد دارند. زمانی که فشار به نقطه ی ست پوینت یا تعیین شده میرسد، کنتاکت الکتریکی را فعال کرده و به صورت یک کلید الکتریکی در صورت افزایش یا افت فشار جریان را قطع و یا وصل کنند و در رنج مشخصی از فشار کاربرد دارند.

پرشر-سوئیچ پرشر-سوئیچ-ها

انواع مختلف پرشر سوئیچ ها 

 

در کمپرسورهای برودتی روغن کاری از اهمیت بالایی برخوردار است به همین منظور فشار روغن می بایست همواره مطلوب و مناسب باشد. که تنظیم فشار روغن در کمپرسور توسط قطعه ای به نام  اویل پرشر انجام می شود. بعضی از پرشر سوئیچ ها، همچنین میتوانند فشار نیروی الکتریکی را تشخیص داده و مانند یک صفحه حساس به فشار، درب ساختمان های صنعتی را به صورت اتوماتیک باز می کنند و یا در برنامه های امنیتی زنگ خطر، همانند کف پوش های حساس به فشار قابل استفاده هستند. پرشرسوئیچ ها دارای انواع مختلف سیال و فشار کاری هستند.همواره سعی کنید این قطعات را طوری نصب کنید که رطوبت وارد آن ها نشود.

اویل-پرشر

اویل پرشر دانفوس (oil pressure) مدل MP55

کاربرد پرشر سوئیچ

  • پمپ های آب
  • پنل فشار در درب های کشویی
  • سوئیچینگ در جریان های بالا، به طور مثال در پمپ ها و درایوها
  • فعال کردن آلارم در صورت افت فشار در داخل هواپیما
  • کنترل شارژ در داخل باتری
  • کمپرسورهای گاز الکترونیکی
لو-پرشر-دانفوس

لو پرشر سوئیچ (Low Pressure) دانفوس مدل KP1

های پرشر

های پرشر سوئیچ دانفوس مدل KP5 ریست دار

بخش‌های مختلف پرشر سوئیچ چگونه باید باشند؟

درجه بندی کنتاکت در پرشر سوئیچ بین چند دهم آمپر تا ۱۵ آمپر وجود دارد. درجه بندی‌های کوچک‌تر در سوئیچ‌های حساس‌تر کاربرد دارند.معمولاً پرشر سوئیچ ها به صورت رله عمل میکنند و دستگاه کنترل دیگری را کار می‌اندازد. اما بعضی از انواع سوئیچ‌های فشار هستند که می‌توانند به صورت مستقیم موتورهای الکتریکی کوچک را کنترل کنند. به این دلیل که قسمت‌های داخلی پرشر سوئیچ دائماً در معرض تماس با سیالات هستند، باید به گونه‌ای انتخاب شوند که طول عمر و سازگاری زیادی با مایعات و سیالات داشته باشند. برای مثال، دیافراگم‌های لاستیکی معمولاً برای تماس با آب استفاده می‌شوند. اما این لاستیک‌ها در صورتی که سیال از جنس روغن باشد، خیلی زود از بین خواهند رفت.

های اند لو پرشر

های اند لو پرشر (High & Low Pressure) سوئیچ دانفوس KP15

 

سوئیچ‌های فشاری که برای استفاده در مناطق پر خطر جریان گاز قابل اشتعال استفاده می‌شوند، دارای محفظه‌ای برای جلوگیری از احتراق در هنگام برقراری تماس و ارسال سیگنال الکتریکی میباشند. پرشر سوئیچ‌ های به کار رفته در جریان آب،  از مواد ضد آب ساخته می‌شوند و در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم هستند. یک پرشر سوئیچ الکترونیکی شامل انواع مبدل فشار مثل فشار سنج، خازن و … و مدار داخلی برای اندازه گیری فشار است. این دستگاه باید به گونه‌ای تنظیم شود که در صورت تکرار عملکرد، دقت خود را از دست نداده و عملکرد بهتری از سوئیچ مکانیکی ارائه کند.

خازن

خازن استارت با ظرفیت 5+60 میکروفاراد

عملکرد پرشر سوئیچ چگونه است؟

پرشر سوئیچ برای سنجش فشار کاربرد دارد و این سوئیچ شامل یک کپسول، دم، لوله بوردون، دیافراگم یا پیستون میباشد. این دیافراگم یا پیستون در زمان وارد شدن فشار به آن تغییر شکل داده یا جابه‌جا می‌شود. حرکت ایجاد شده، به صورت مستقیم یا از طریق اهرم‌های تقویت کننده، روی مجموعه کنتاکت‌های سوئیچ تاثیر میگذارد. از آن جا که فشار ممکن است خیلی آرام تغییر کند، با توجه به لزوم عملکرد سریع کنتاکت‌ها، از نوعی مکانیسم پیشرفته در آن استفاده می‌شود. این مکانیسم به اینصورت میباشد که مانند سوئیچ مینیاتوری عمل کرده و ضربه محکم و ناگهانی در صورت افزایش فشار ایجاد می‌کند.

گیج پرشر سوئیچ

نمونه ای از گیج فشار آبی

نوع دیگری از پرشر سوئیچ ها، سوئیچی است که در آن از جیوه بر روی لوله بوردون استفاده شده است. تغییر وزن جیوه یک ویژگی مهم برای عملکرد سریع این سوئیچ است. پرشر سوئیچ گاهی برای عملکرد بهتر توسط یک فنر ایجاد تعادل تنظیم می‌شوند. سوئیچ‌های فشار صنعتی معمولاً دارای مقیاس و نشانگر کالیبره شده هستند. این مقیاس و کالیبره شده به واکنش سوئیچ در یک نقطه تنظیم شده کمک می‌کند. این نوع سوئیچ‌ها معمولاً دارای یک محدوده تنظیم شده هستند که در داخل این محدوده تغییرات کوچک باعث ایجاد وضعیت ارسال سیگنال “تماس” در سوئیچ نمی‌شود.

 

پرشر

 

حسگر پرشر سوئیچ امکان دارد به گونه‌ای تنظیم شود که به اختلاف بین دو فشار پاسخ دهد. این سوئیچ‌ها در جایی کاربرد دارند که اختلاف مایع سیال مورد توجه باشد. مانند، تشخیص گرفتگی در سیستم تأمین آب. این سوئیچ‌ها باید طوری طراحی شوند که فقط در شرایط تفاوت بتوانند پاسخ دهند و برای تغییر در فشارهای معمولی عملکرد اشتباه نداشته باشند. در نمونه های دیجیتال و الکترونیکی به جای بوردن یا دیافراگم از استرین گیج استفاده و در خروجی معمولا از ترانزیستور به صورت PNP و یا NPN استفاده میگردد و در نمونه های پیشرفته تر خروجی 4 تا 20 میلی آمپر و نشاندهنده نیز دارند .

 

گیچ فشار روغن

گیج فشار روغن آلمانی ویکا مدل LOW

گیج-تک-فشار-پایین-آبی

گیج تک فشار پایین آبی PM

 

برای آشنایی بیشتر با انواع پرشر سوئیچ  دانفوس کلیک کنید.

گروه صنعتی کیاسرما از ابتدای شروع کار خود در تلاش بوده است تا نتایجی بزرگ را صنعت تجهیزات برودتی، تهویه مطبوع، انواع یخچال ها و … رقم بزند.در همین راستا از معتبرترین شرکت های بین المللی برای تامین محصولات خود نظیر برند قدیمی و معتبر دانفوس استفاده میکنید.

خرید و یا استعلام قیمت انواع پرشر سوئیچ 

شما عزیزان میتوانید برای استعلام قیمت، خرید یا مشاوره با شماره های مندرح در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید. یا از طریق سرچ اسم محصولات به آن ها دسترسی پیدا کنید.

تلفن خط 1 :02177619781

تلفن خط 2 :02177619842

اینستاگرام : kia_sarma

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00