اکسپنشن-ولو

اکسپنشن ولو چیست | شیر انبساط دانفوس | معرفی و خرید

دستگاه اکسپنشن ولو یا شیر انبساط expansion valve یکی از چهار قطعه اصلی در سیستم سرمایشی (تبریدی) می باشد. این قطعات شامل کندانسور، اواپراتور، اکسپنشن ولو و کمپرسور است. وظیفه اکسپنشن ولو کنترل حجم عبوری جریان مبرد در سیستم تبرید است، که با انبساط مبرد، آن را از حالت مایع به حالت گاز تبدیل می‌کند و باعث کاهش فشار و دمای آن می شوند.

این تجهیز میزان ورود مبرد به اواپراتور را کنترل می‌کند بنابراین محل قرارگیری آن، پس از کندانسور و قبل از اواپراتور است. با ایجاد افت فشار باعث تبخیر مبرد می شود و گاز مبرد را به درون اواپراتور اسپری و تولید سرما می کند. میزان تزریق مبرد به میزان دما و فشار اواپراتور بستگی دارد. ساختمان اکسپنشن ولو (شیر انبساط) دانفوس به سه قسمت عمده هدر، بدنه و سوزن تقسیم می‌شود. شیر انبساط دانفوس در چند سری TZ2 , TX2 , TS2 , TEX5 , TEN2TEX2 در سایت کیاسرما جهت تهیه و خرید وجود دارند.

اکسپنشن ولو

نصب یک شیر انبساط expansion valve با کیفیت و استاندارد تاثیر بسزایی در عملکرد بهتر سیستم سرمایشی دارد. در ادامه این مطلب به نقش این دستگاه در سیکل تبرید و سپس درباره انواع اکسپنشن ولو و بررسی نحوه عملکرد هر یک از آن‌ها میپردازیم.

TEN2اکسپنشن ولو (شیر انبساط) دانفوس مدل TEN2 TEX5اکسپنشن ولو (شیر انبساط) دانفوس مدل TEX5 TS2

اکسپنشن ولو (شیر انبساط) دانفوس مدل TS2

TX2

اکسپنشن ولو (شیر انبساط) دانفوس مدل TX2

TZ2

اکسپنشن ولو (شیر انبساط) دانفوس مدل TZ2

TEX2

شیر انبساط (اکسپنشن ولو) دانفوس مدل TEX2

وظیفه اکسپنشن ولو (شیر انبساط)

  • کاهش دما و فشار مایع مبرد
  • کنترل دبی مایع ورودی به اواپراتور توسط دمای گاز خروجی از اواپراتور

سوزن اکسپنشن ولو (شیر انبساط) دانفوس

سوزن شیر اکسپنشن بدنه 2 دانفوس از شماره ‌ی 0X تا 6 ساخته می شود. سوزن مربوط به اکسپنشن بدنه 5 از شماره‌ی 1 تا 4 و برای بدنه‌ی 12 از 5 تا 6 طراحی و ساخته می شود. بدنه ی 20 دارای سوزن های شماره 8 و 9 و بدنه‌ی 55 سوزن های 11 تا 13 را داراست. اکسپنشن ولوهای دانفوس عمدتا در دو کشور دانمارک و چین ساخته می شوند.

سوزن اکسپنشن دانفوس

MOP اکسپنشن ولو (شیر انبساط) دانفوس

برخی از شیر انبساط‌های دانفوس دارای MOP (Motor Overload Protection) هستند. MOP اجازه نمی‌دهد که بعد از یک دمای مشخص، اکسپنشن باز شود. کاربرد این ویژگی در سیستم‌هایی است که در استارت اولیه بار زیادی روی اواپراتور وجود دارد. یعنی اگر شیر تا انتها باز شود، مقدار گاز زیادی به کمپرسور می‌رسد و به اصطلاح به کمپرسور فشار وارد می‌شود.

نحوه انتخاب اکسپنشن ولو (شیر انبساط) مناسب

ظرفیت شیر انبساط باید متناسب با ظرفیت اواپراتور انتخاب شود و در صورتی که شیر انبساط را با ظرفیتی کم تر یا بیش تر انتخاب نماییم باعث می شود که مبرد کم یا زیاد وارد اواپراتور شود. بطور مثال اگر ظرفیت شیر انبساط بالاتر از ظرفیت اواپراتور باشد مبرد بیشتری وارد اواپراتور می گردد و باعث ایجاد برفک در اواپراتور می شود، همچنین این امر سبب کاهش ظرفیت سیستم برودتی می گردد.انتخاب مدل اکسپنشن ولو به عواملی مانند نوع مبرد ، ظرفیت سرمایشی، دمای اواپراتور، فشار داخلی و فشار خارجی برمی‌گردد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با کارشناسان و متخصصان فروشگاه کیاسرما تماس بگیرید.

TEN2

محل نصب و نحوه عملکرد شیر انبساط در سیستم سرمایشی

محل قرار گیری شیر انبساط اکسپنشن ولو در سیستم های تهویه و تبرید، پس از کندانسور و قبل از اواپراتور می باشد، در واقع محل قرارگیری شیر انبساط بین ناحیه فشار بالا و فشار پایین می باشد.

نحوه عملکرد شیر انبساط به این صورت است که در سیکل تبرید مایع خارج شده از کندانسور پس از عبور از شیر انبساط فشار آن کاهش می یابد و با توجه به کاهش فشار از دمای آن نیز کاسته می شود. پس از کاهش فشار و دمای مبرد، سیال وارد اواپراتور می شود و با گرفتن دما تبخیر می شود و مجدد وارد کمپرسور می گردد و این سیکل تکرار می شود. در واقع می توان گفت عملکرد شیر انبساط عکس کمپرسور می باشد و فشار مایع را نیز کاهش می دهد.

محل نصب اکسپنشن ولو

در سیکل تبرید، مبرد ابتدا وارد کمپرسور و سپس وارد کندانسور می‌شود. هنگام ورود به کمپرسور مبرد به حالت گاز است و بعد از ورود به کندانسور از حالت گاز به حالت مایع در می‌آید. مایع مبرد با ورود به اواپراتور و جذب گرما دوباره تبخیر شده و به حالت گاز در می‌آید.

سوال های پرتکرار درباره شیر انبساط سرد خانه

  • آیا می توان اکسپنشن ولو ترموستاتیک را با اکسپنشن ولو الکترونیک نعویض نمود ؟

بله این کار قابل انجام است.

  • آیا اکسپنشن های الکترونیک نیز همانند اکسپنشن ترموستاتیک براساس نوع مبرد بکارگیری می شوند ؟

خیر اکسپنشن ولو الکترونیکی از نظر مبرد محدودیتی ندارد.

  • برای چیلرهای با ظرفیت پایین و مینی چیلرها کدام نوع شیر انبساط مناسب است ؟

جهت بکار گیری در این ظرفیت ها استفاده از اکسپنشن های ترموستاتیک معقول و مقرون به صرفه است .

  • آیا در هنگام تعویض نوع گاز فریون در سیکل تبرید باید اکسپنشن ولو را تغییر داد ؟

اگر اکسپنشن ولو قبلی قابلیت انطباق با گاز جدید را داشته باشد نیاز نیست ولی اگر این قابلیت را نداشته باشد باید اکسپنشن نیز تعویض شود.

برای مشاهده ی کاتالوگ اکسپنشن ولو (شیر انبساط) دانفوس کلیک کنید.

 

گروه صنعتی کیاسرما از ابتدای شروع کار خود در تلاش بوده است تا نتایجی بزرگ را صنعت تجهیزات برودتی، تهویه مطبوع، انواع یخچال ها و … رقم بزند.در همین راستا از معتبرترین شرکت های بین المللی برای تامین محصولات خود نظیر برند قدیمی و معتبر دانفوس استفاده میکنید.

خرید و یا استعلام قیمت انواع اکسپنشن ولو (شیر انبساط) 

شما عزیزان میتوانید برای استعلام قیمت، خرید یا مشاوره با شماره های مندرح در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید. یا از طریق سرچ اسم محصولات به آن ها دسترسی پیدا کنید.

تلفن خط 1 :02177619781

تلفن خط 2 :02177619842

اینستاگرام : kia_sarma

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.