مایع شکن

مایع شکن (آکومولاتور) چیست؟ | وظیفه و نحوه عملکرد آن در سیستم تبرید

آکومولاتور یا مایع شکن برای جلوگیری از ورود مایع به کمپرسور استفاده می شود. علت این است که کمپرسورهای برودتی برای متراکم ساختن گاز طراحی شده اند و از آنجا که مایعات تقریبا تراکم ناپذیرند، وجود مایع در کمپرسور می تواند آسیب های جدی به آن وارد کند. به‎‎‌علاوه مایع با درجه حرارت پایین که به صفحه شیر داغ (Hot valve plate) برخورد می کند، می تواند سبب ایجاد ترک در آن شود.

به‌طور دقیق‌تر آکومولاتور خط مکش، مخزن موقتی برای مبرد است که هدف آن جلوگیری از ورود مبرد مایع به کمپرسور و تنظیم میزان روغن برگشتی به آن است. این دو مورد از عوامل اصلی در  بهبود عملکرد و افزایش عمر کمپرسور هستند. آکومولاتورها در دو نوع افقی و عمودی ساخته می شوند. در شکل زیر نوع عمودی آن دیده می شود. مبرد به‌صورت گاز با میزان کمی رطوبت وارد مخزن می‌شود. گاز مبرد از بالای مخزن خارج می‌شود اما مبرد مایعش و روغن در کف آن جمع می‌شوند. در قسمت پایین لوله U شکل سوراخ ریزی (اریفیس) وجود دارد که مبرد و همچنین روغن از آنجا وارد لوله می‌شوند و به کمپرسور می روند. نکته مهم این است که پس از ورود مبرد از سوراخ اریفیس به لوله مکش، منبسط و تبخیر می‌شود.

هیت اکسچنجر مایع شکن

محل نصب آکومولاتور یا مایع شکن

در طراحی یک سیستم سرمایشی، ضروری است از ورود مایع به کمپرسور جلوگیری شود. در بسیاری از موارد یک آکومولاتور یا مایع شکن در خط مکش قبل از کمپرسور نصب می شود.

نحوه عملکرد آکومولاتور یا مایع شکن

نحوۀ عملکرد آکومولاتور یا مایع شکن های عمودی که قبل از بخش ساکشن نصب می شوند، به این صورت است که در داخل دستگاه به یک باره فشار سیال مبرد می افتد و در نتیجه مایع مبرد در پایین محفظه جمع شده و گاز در بالای محفظه تجمع پیدا می کند. به این شکل گاز مبرد آمادۀ ورود مجدد به بخش ساکشن و هدایت به سمت کمپرسور می گردد.

در سیستم های کوچک و فشرده که دارای لوله مکش بسیار کوتاهی هستند، سوپرهیت بسیار کوچکی در سمت مکش (مثلا پایین VK) ایجاد می شود که در افت فشار روغن کمپرسور و کاهش های بعدی ظرفیت سیستم از طریق جایگزینی روغن با مبرد مایع ایجاد می کنند.

وقتی مبرد مایع وارد آکومولاتور می شود، به صفحه مانع برخورد می کند که باعث می شود تا همه چیز به مخزن نگه دارنده برود. یک روزنه در لوله خروجی آکومولاتور (نظیر یک سوراخ کوچک؛ نمایش داده شده در تصویر زیر) برگشت روغن را توسط بخار مبرد نگه می دارد.

اکومولاتورهای خط مکش، کمپرسور را در برابر ضربه قوچ مایع و آسیب های بعدی آن محافظت می کنند. استفاده از آکومولاتور یا مایع شکن خط مکش در شرایط زیر اکیدا توصیه می شود:

  • کمپرسورهای موازی
  • سیستم های سرمایشی سیار
  • سیستم های دو مرحله ای
  • استفاده از سیستم دیفراست گاز داغ
  • یخچال های کانتینری
  • اواپراتورهای شناور
  • عملیات چرخه معکوس
  • سوپرهیت کمتر از VK

انواع آکومولاتور در کمپرسورها

کمپرسورها یکی از ابزارهای صنعتی قدیمی به حساب می آیند. به همین خاطر طی سالیان انواع متفاوتی از آن‌ها طراحی و ساخته شده است. از کمپرسور های روتاری و پیستونی گرفته تا کمپرسور های اسکرو، اسکرال و گریز از مرکز که تکنولوژی ساخت پیشرفته تری دارند. در کمپرسورهای اولیه، یعنی پیستونی و روتاری ورود مایع به داخل کمپرسور می تواند مشکلات بیشتری برای کمپرسور ایجاد کند.

به علاوه که در طراحی ساختمان کمپرسور بخشی برای جداسازی مایع مبرد در نظر گرفته نشده است. به همین خاطر باید از مایع شکن های موجود در بازار برای جداسازی مایع مبرد از گاز استفاده کرد و آن را در مسیر جریان ورودی به کمپرسور نصب نمود. ولی در کمپرسورهای امروزی دیگر محفظۀ مجزایی به عنوان آکومولاتور روی مسیر جریان نصب نمی شود. برای مثال در کمپرسورهای اسکرال که از روغن برای آب بندی و خنک سازی دستگاه استفاده می‌شود، همان محفظۀ روغن، کار این دستگاه را نیز انجام می دهد. به علاوه که نوع طراحی کمپرسور های اسکرال و اسکرو به گونه ای است که وجود مایع در ساختمان کمپرسور صدمات کمتری را به بار می آورد. البته اگر میزان مایع مبرد زیاد باشد، انباشت بیش از اندازۀ این مایع در محفظۀ روغن نیز می تواند مشکلاتی را پیش بیاورد.

 

خرید و یا استعلام قیمت انواع مایع شکن

شما عزیزان میتوانید برای استعلام قیمت، خرید یا مشاوره با شماره های مندرج در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید. یا از طریق جست و جو اسم محصولات به آن ها دسترسی پیدا کنید.

تلفن خط 1 :02177619781

تلفن خط 2 :02177619842

اینستاگرام : kia_sarma

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00