علت گرفتگی و نشتی لوله های یخچال و نحوه رفع آن

علت گرفتگی و نشتی لوله های یخچال و نحوه رفع آن

گرفتگی لوله یخچال یکی از مشکلاتی است که ممکن است افراد با آن مواجه شوند. ممکن است زمانی که به سراغ یخچال می روید متوجه شوید که آب از قسمت فریزر چکه می کند یا در داخل یخچال جمع...

گرفتگی لوله یخچال یکی از مشکلاتی است که ممکن است افراد با آن مواجه شوند. ممکن است زمانی که به سراغ یخچال می روید متوجه شوید که آب از قسمت فریزر چکه می کند یا در داخل یخچال جمع شده است. یخچال فریزر برای عملکرد صحیح خود، به چند لوله در ساختارش نیاز دارد. از این لوله‌ ها می‌توان به لوله ناودان (فاضلاب)، لوله های کندانسور و اواپراتور اشاره کرد.

یخچال فریزر های جدید که عمدتاً بدون برفک هستند هر 6 الی 48 ساعت برفک زدایی می کنند و سیستم یخ زدایی شان فعال می شود. ذوب شدن این برفک ها مقداری آب تولید می کند که این آب وارد سینی مخصوصی که در کف یخچال تعبیه شده است جمع می شود. گرفتگی لوله یخچال باعث سرریز شدن آب از سینی و تجمع و انجماد آب داخل سینی می شود.

اول از همه  باید بدانید سوراخ تخلیه لوله یخچال معمولا در قسمت پایین دیواره پشتی در داخل یخچال قرار دارد. حالا قبل از اینکه برای باز کردن راه لوله یخچال اقدام کنید باید اول با علائم گرفتگی لوله یخچال آشنا باشید.

چگونه بفهمیم لوله ناودان یا لوله فاضلاب یخچال فریزر مسدود شده؟

اگر دیواره های داخلی یخچال فریزر خیس می‌شوند.

اگر قطرات آب را روی درب یخچال مشاهده می‌کنید.

اگر آب زیر کشو های فریزر یخ می‌زند.

اگر آب روی بدنه فریزر یخ می‌زند.

اگر آب در کف یخچال، جامیوه‌ ای یا کف فریزر جمع می‌شود.

اگر بوی بدی از یخچال احساس می‌کنید

اگر آب در فضای داخلی یخچال چکه می‌کند.

و اگر مواد غذایی در یخچالتان زودتر از موعد، خراب می‌شوند

یعنی به احتمال زیاد لوله یخچال گرفته و مسدود شده است. در چنین شرایطی باید این گرفتگی برطرف شود تا کارکرد یخچال به حالت عادی خود برگردد.

علل گرفتن لوله های یخچال

علت اول گرفتگی لوله یخچال: مسدود شدن لوله توسط مواد غذایی

در صورتی که مواد غذایی‌ای که در یخچال قرار می‌دهید روی لوله ناودان یخچال بریزند می‌توانند راه لوله را ببندند یا مسیر آن را مسدود کنند.

علت دوم گرفتگی لوله یخچال: یخ زدن لوله ناودان یخچال

رفع گرفتگی ناودان یخچال

گرفتگی ناودان موجب می شود که آب در زیر آخرین کشوی فریزر یا زیر جا میوه جمع شود و یخ ببندد. برای حل این مشکل ابتدا باید یخچال را از برق بکشید. اگر یخ زدگی اجازه نمی دهد که کشو باز شود کمی صبر کنید تا یخ ها شل شوند.

اکنون تمام کشو ها را بیرون بیاورید و برفک ها و یخ های جمع شده در تمامی قسمت ها را پاک کنید. برای از بین بردن گرفتگی و یخ زدگی ناودان مقداری آب جوش و نمک در داخل آن بریزید. بعد از این که تمامی یخ ها را تمیز کردید و از باز شدن ناودان اطمینان پیدا کردید همه کشو ها و وسایل را سر جای خود بگذارید.

رفع گرفتگی لوله های پشت یخچال 

در پشت یخچال ها معمولاً لوله ها یا به اصطلاح کویل هایی قرار دارند که بخشی از آن ها متعلق به اواپراتور و بخشی متعلق به کندانسور هستند. مبرد در لوله های کندانسور به صورت مایع و در لوله های اواپراتور به صورت گاز وجود دارد.

تمیز بودن این لوله ها اهمیت زیادی دارد زیرا این لوله ها باعث انتقال گرمای هوای یخچال به بیرون می شوند و وظیفه مهمی در خنک نگه داشتن فضای یخچال دارند. این کویل ها را هر چند وقت یک بار تمیز کنید تا باعث افزایش طول عمر یخچال شوید.

یخچال را از برق بکشید، کویل ها را پیدا کنید و با جارو برقی تمام گرد و غبار روی آن ها را تمیز کنید. فن اواپراتور و فن کندانسور را هم با جارو برقی تمیز کنید. فقط مراقب باشید که پره های فن ها آسیب نبینند زیرا باعث به وجود آمدن مشکلات جدی تر خواهند شد.

اگر لوله های اواپراتور منجمد و مسدود شده اند با مقداری آب گرم یا سشوار به آب شدن یخ های آن کمک کنید. اگر یخچال شما به گونه ای است که لوله های آن در پشت قرار ندارند شما باید پنل داخل فریزر را باز کنید و از این طریق به آن ها دسترسی پیدا کنید.

بهترین روش برای رفع گرفتگی لوله ها

اولین کار این است که به لوله های یخچال دسترسی پیدا کنید. در بیشتر مدل ها این لوله ها در پشت یخچال قرار دارند و محل قرار گرفتن این لوله ها فقط در یخچال فریزر هایی که قسمت فریزر آن ها در بالا است متفاوت است.

بعد از دسترسی به لوله ها اگر متوجه شدید که یخ زده و مسدود شده اند باید مقداری آب جوش را به آرامی روی لوله ها اسپری کنید تا کم کم یخ های داخل و روی کویل ها ذوب شوند. بعد از رفع گرفتگی لوله ها با دستمال همه قسمت ها را تمیز و خشک کنید. برای تمیز کردن لوله ها می توانید از کمی سفید کننده یا جوش شیرین هم استفاده کنید.

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00