علت ریزش و پرتاب آب از کولر گازی

علت ریزش و پرتاب آب از کولر گازی (اسپیلت)

آب دادن کولر گازی ممکن است به علت مشکلات فنی، نصب نادرست یا بی کیفیت، تخلیه نشدن صحیح آب کولر گازی و یا شرایط محیطی اتفاق بیوفتد. هنگامی که این مشکل بروز پیدا می کند قابلیت استفاده از این دستگاه از بین می رود...

آب دادن کولر گازی ممکن است به علت مشکلات فنی، نصب نادرست یا بی کیفیت، تخلیه نشدن صحیح آب کولر گازی و یا شرایط محیطی اتفاق بیوفتد. هنگامی که این مشکل بروز پیدا می کند قابلیت استفاده از این دستگاه از بین می رود و همچنین ممکن است خسارات بسیار زیادی را برای منزل پدید آورد.

سیستم کولر گازی برای دفع آب محیط یا همان رطوبت هوا، به این شکل عمل میکند که تمامی رطوبت جمع شده روی فین‌ های خنک به صورت قطرات مایع، داخل یک ناودانی ریخته شده و از طریق لوله تخلیه آب کولر گازی (لوله درین) به بیرون منتقل می‌شود.

گرفتگی شلنگ تخلیه آب کولر گازی

مسدود شدن ناودانی یا لوله تخلیه آب کولر گازی می تواند علت تخلیه نشدن آب کولر گازی باشد؛ وقتی ناودانی کولر که آب داخل آن جمع شده و بعد از طریق لوله درین کولر گازی تخلیه می‌شود به دلیل تبدیل شدن گرد و خاک به لجن و یا موارد دیگر مسدود شده باشد، آب از ناودانی کولر سرریز کرده و از زیر آن به بیرون می‌ریزد.

باید به این نکته توجه کنید که اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که لوله تخلیه آب کولر گازی را داخل سطل یا بطری می اندازید، بعد از پر شدن سطل از آب و رسیدن آب به لبه شیلنگ، آب دیگر قادر به خارج شدن نیست و از کولر سرازیر می شود. بنابراین گاهی علت آب دادن و پرتاب آب از پنل داخلی کولر گازی دو تیکه یا اسپیلت، نحوه اشتباه اتصال لوله ها و یا سرهم بندی کردن آنها به صورت موقتیست.

برطرف کردن مشکل شلنگ تخلیه آب

یکی از مشکلاتی که در آب دادن و پرتاب آب از پنل داخلی کولر گازی بسیار شایع است و همچنین باعث تخلیه نشدن آب کولر گازی میشود، این است که لوله تخلیه یا درین به‌ عناوین‌ مختلف مسدود می‌شود که باید نسبت به باز کردن و تعمیرات کولر گازی اقدام کنید. باید دقت داشته باشید که مسدود شدن لوله تخلیه آب کولر گازی به این معنی است که اگر به هر دلیل مانعی سر راه آن قرار گیرد آب جمع شده و به داخل پس‌ زده خواهد شد.

شایع‌ ترین علت‌ های مسدود شدن شلنگ تخلیه آب

تا خوردن: زمانی که لوله درین (شیلنگ تخلیه آب) تاخورده باشد.

مسدود شدن لوله درین: اگر لجن یا گرد و خاک به‌ مرور زمان باعث مسدود شدن این لوله شود، باعث برگشت آب خواهد شد.

جمع شدن آب در سطل: اگر آب حاصل از کولر گازی را در ظرف یا بطری جمع می‌کنید، باید توجه داشته باشید که آب داخل ظرف به لبه شیلنگ نرسد. زیرا آب دیگر قادر به‌ ریخته شدن در ظرف نبوده و به داخل کولر بر می گردد.

شیب شیلنگ تخلیه: شیلنگ تخلیه باید دارای شیب ملایم برای تخلیه باشد. اگر به هر دلیلی این شیب در نصب کولر گازی رعایت نشود یا بعداً از بین برود، تخلیه آب با مشکل مواجه خواهد شد.

شارژ گاز به موقع

زمانی که کولر گازی دارای گاز مبرد کمی است یا به عبارت دیگر کمبود گاز دارد، سیکل آن به هم ریخته و باعث یخ زدن فین‌های اواپراتور (پنل داخلی) می‌شود. در این حالت، به‌ محض اینکه کولر کنتاکت کند یا خاموش شود، حجم زیادی از یخ های آب شده داخل ناودانی کولر ریخته و به علت عدم تخلیه آب کولر گازی، باعث سرریز شدن آب از کولر گازی می‌شود.

علت ریزش و پرتاب آب از کولر گازی

عایق نبودن لوله کولر گازی

یکی دیگر از دلایل شایع ریختن آب از پنل داخلی کولر گازی دو تیکه (اسپلیت) و علت پرتاب آب کولر گازی، عایق نبودن لوله‌های آن خصوصاً لوله‌های زیر یونیت داخلی است که باعث ریزش آب از لوله ها می‌شود.

لوله‌های کولر گازی مخصوصاً لوله برگشت یا لوله گاز یا همان لوله ضخیم‌تر کولر گازی، بسیار خنک هستند و اگر با عایق کاملا پوشانده نشود همان اتفاق لیوان آب برایش می افتد. یعنی رطوبت هوا به‌ صورت مایع و قطره‌ قطره به داخل منزل می ریزد.

مسدود شدن فیلتر هوای کولر گازی

مسدود شدن فیلتر هوای کولر گازی یکی دیگر از علت های شایع نشت و چکه کردن کولر گازی می باشد. وقتی فیلتر هوا مسدود می شود،  مانع از گردش هوا در سیستم می شود. این امر منجر به یخ زدن هوا می شود و هنگامی که کولر را خاموش می کنید یا وقتی به دمای هوا به نقطه دلخواه رسید، یخ تشکیل شده روی فیلتر شروع به ذوب شدن می کند و  آب راه خود را پیدا می کند و کولر شروع به آبریزش می کند.

تمیز کردن فیلتر هوا

اگر فیلتر هوا مسدود یا کثیف باشد، هدایت جریان هوا به اواپراتور مسدود شده و در نتیجه منجر به افت دما می شود.  اگر کویل خیلی سرد شود، یخ می زند؛ با خاموش شدن کولر گازی، واحد داخلی مکش هوا را به داخل متوقف می کند که منجر به گرم شدن و در نتیجه ذوب شدن یخ های جمع شده می شود. اگر این یخ ذوب شده ظرفیت سینی تخلیه آب کولر گازی را پر کند، منجر به نشت آب می شود.

علت ریزش و پرتاب آب از کولر گازی (اسپیلت)

معیوب شدن پمپ تخلیه آب

پمپ تخلیه آب کولر گازی دستگاهی است که در زیر کویل خنک کننده قرار دارد. عملکرد این پمپ، تخلیه کامل آب به منظور جلوگیری از نشت است. هنگامی که به دلیل تجمع گرد و غبار و آلودگی این پمپ خراب شود، منجر به چکه کردن و آب ریختن کولر گازی می شود.

نگهداری و رسیدگی ضعیف

 همانطور که در مورد سایر لوازم خانوادگی اتفاق می‌افتد، کولر گازی شما نیز به تعمیر و نگهداری مناسب و به موقع نیاز دارد. کولر گازی خود را هر چند وقت یکبار تمیز و سالانه آن را سرویس کنید و در صورت نیاز از متخصصین سرویس کولر گازی کمک بگیرید. کویل های اواپراتور را بررسی نمایید تا مطمئن شوید که در مراحل اولیه زنگ زدگی نیستند. اگر این کار را به طور منظم انجام دهید ممکن است مشکلاتی مانند آب دادن کولر گازی و نشت آن برای شما دردسر بیشتری ایجاد کند.

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00