اویل سپراتور چیست؟

اویل سپراتور چیست؟

اویل سپراتور چیست؟

اویل سپراتور (oil separator) که معادل فارسی آن جدا کننده روغن است، قطعه ای ساده است که وظیفه ی جدا کردن روغن کمپرسور از سیال مبرد را دارد. اویل سپراتور را در سیستم برودتی پس از کمپرسور نصب می کنند.

اویل سپراتور در سیستم برودتی چه نقش و جایگاهی دارد؟

استفاده از روغن کمپرسور باعث کارکرد بهتر و روان تر قطعات داخلی کمپرسور می شود. اما نکته ای که در این جا وجود دارد، این است که روغن کمپرسور باید وارد چرخه سیستم برودتی شود. در صورتی که روغن وارد سیستم برودتی شود، بر روی آن تاثیر گذاشته و کارکرد آن را پایین می آورد. در نتیجه برای جلوگیری از این عمل، از قطعه اویل سپراتور استفاده می شود.

اویل سپراتور یکی از بخش های مهم هر سیستم برودتی به شمار می رود که برای جلوگیری از فرار روغن کمپرسور از کمپرسور استفاده می شود. جایگاه این قطعه در سیستم برودتی، بلافاصله پس از کمپرسور و قبل از کندانسور است زیرا روغن خارج شده از کمپرسور در گرفته و توسط شیری دوباره به کمپرسور باز می گرداند.

اویل سپراتور جوشی پایه‌دار

نقش روغن کمپرسور در سیستم های برودتی

قلب هر سیستم برودتی، کمپرسور است. کمپرسور از قطعات زیادی تشکیل شده است که برای کارکرد درست آن باید این قطعات داخلی روان کار کنند. قطعات کمپرسور پیوسته در حال جابجایی هستند و به خاطر اصطحکاک در زمان کارکرد، ممکن است دچار خردگی شوند. از روغن کمپرسور جهت جلوگیری از اصطکاک این قطعات با هم در زمان کار کمپرسور استفاده می شود. وقتی که کمپرسور شروع به کار می کند، روغن کمپرسور داخل مخزن بر روی قطعات اسپری شده و در تمامی بخش های داخلی کمپرسور پخش می شود. در این میان به دلیل اینکه گاز خروجی از کمپرسور سرعت بالایی دارد، طبیعی است که مقداری روغن کمپرسور به صورت قطره های ریز وارد خط لوله سیستم برودتی شود. در اینجا اهمیت وجود اویل سپراتور مشخص می شود.

مکانیزم عملکردی اویل سپراتور چیست؟

اویل سپراتور دارای یک ورودی است که گاز و روغن به حالتی ترکیب شده به آن وارد می‌شوند. از آنجایی که سرعت گاز و روغن ترکیب شده بسیار بالا است، یک سطح پوسته مانند بر سر راه آن‌ها قرار دارد که به عنوان یک مانع در برابر این ترکیب عمل کرده و از سرعت آن تا حد زیادی کم می‌کند. در نتیجه این کار قطرات روغن که سنگین‌تر از گاز هستند، از گاز جدا شده و در مخزن مخصوصی که تعبیه شده، سقوط می‌کنند. پس از گذشت مدت زمان معین، سطح روغن به حد مشخصی می‌رسد و محفظه پر می‌گردد؛ در این حالت باید روغن تخلیه گردد و به سمت کمپرسور جریان پیدا کند. به همین منظور شناور مخصوص به سمت بالا حرکت می‌کند و راه ورود روغن به کمپرسور باز می‌شود. اما از آنجایی که روغن نمی‌تواند به صورت خود به خود وارد کمپرسور شود، یک فشار خارجی از قسمت بالای کمپرسور به آن وارد می‌شود و از آنجایی که کارتر کمپرسور دارای میزان فشار کمتری است، روغن به سمت آن جریان پیدا می‌کند.

اویل سپراتور O&F

چرا استفاده از اویل سپراتور اهمیت دارد؟

استفاده از اویل سپراتور از آن جهت مهم است که روغن‌های اضافی را از قسمت‌های مختلف سیستم برودتی مانند لوله‌ها، کندانسور و صفحات اواپراتور حذف کرده و از این طریق به بهبود عملکرد سیستم کمک شایانی می‌کند. زمانی که روغن جمع شده توسط اویل سپراتور به کمپرسور بازمی‌گردد، قطعات کمپرسور به صورت خودکار روغن کاری می‌شوند و این کار از فرسایش قطعات جلوگیری می‌نماید که در نهایت منجر به افزایش طول عمر مفید کمپرسور می‌شود. همچنین با ورود مجدد این روغن به کمپرسور، صدای کمپرسور بسیار کمتر شده و از ارتعاشات آن تا حد زیادی کاسته می‌گردد. اگر اویل سپراتور در سیستم برودتی وجود نداشته باشد، روغن در لوله‌ها، صفحات اواپراتور و کندانسور باقی خواهد ماند و این مسئله در کارکرد سیستم ایجاد اختلال می‌کند؛ اما با وجود اویل سپراتور این مشکل کاملاً از بین می‌رود و در ضمن آن در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌گردد.

 

شما عزیزان میتوانید برای استعلام قیمت ، خرید یا مشاوره با شماره های مندرج در انتهای سایت تماس حاصل فرمایید.

فروشگاه کیاسرما ایرانیان با 11 سال سابقه کاری حرفه ایی آماده همکاری با انواع سازمان ها را دارد ، ویژگی هایی مانند ارائه فاکتور رسمی ، ارائه بهترین قیمت ، پشتیبانی بسیار قوی و اصالت کالاها تضمین کیفیت همکاری ماست.

تلفن خط 1 :02177619781

تلفن خط 2 :02177619842

اینستاگرام : instagram.com/kia_sarma

شروع به تایپ کردن برای دیدن پستهایی که دنبال آن هستید.
0:00
0:00